Canal 33 a realizat o emisiune despre antreprenoriatul feminin, greutăți, sfaturi, avantaje și provocări în ceea ce privește mediul de business feminin.
Alături de Radu Ciofu, gazda emisiunii, au fost prezenți ca invitați speciali Camelia Veteleanu, fondatoare Le Carrousel, Bianca Tudor, fondatoarea și CEO Elite Business Women & ELITE Communication și Cezar Iulian Armașu, Director la Revista Patronatului Român.
Decizia de a-ți părăsi locul de muncă și a începe o carieră în antreprenoriat nu este una ușoară, deoarece siguranța, fie ea psihologică sau nu, pe care o oferă un loc de muncă, poate părea mai avantajoasă decât incertitudinea pe care o simți când te gândești să începi un business.
În ceea ce privește femeile antreprenor, 40% din antreprenori sunt femei, iar la momentul actual există 240 mii de companii înființate de femei, a precizat Bianca Tudor.
„Dacă mă întrebați dacă sfătuiesc femeile să-și dea demisia de la job să înceapă un business cred că e puțin personală decizia și ține foarte mult de viziunea fiecărui om, fiecărei femei, în cazul meu. Legat de felul în care își dorește să construiască cariera ei, nu zic că e mai ușor sau mai greu în antreprenoriat, eu am fost șapte ani în două companii multinaționale, de opt ani sunt antreprenor deci pot să zic că am trecut prin ambele perioade.”
Printre altele Bianca a spus că mindset-ul este foarte important pentru antreprenoriat și pentru a rămâne în business trebuie să fii puternic din punct de vedere emoțional, dat fiind faptul că există perioade și fluctuații în care dacă nu ești sigur ce te motivează și ce te-a făcut să inițiezi afacerea, poate apărea dorința de a renunța.
Pentru Bianca o dificultate în începerea unei cariere de antreprenor a fost legată de resursele financiare.
„Înainte de a începe am căutat un investitor, l-am găsit după 8 luni de zile și așa am început afacerea mea, aveam 26 de ani, am început să pregătesc proiectul de la 25 de ani, deci destul de tânără și cu foarte puțină expertiză în antreprenoriat. Lucrasem în multinaționale de la 19 ani, am fost angajată în companii multinaționale, deci zona de antreprenoriat era foarte nouă pentru mine și dacă ar fi acum să mă întorc înapoi aș fi foarte strictă în ceea ce privește bugetul de a începe un business și de a fii convinsă că cel puțin un an, dacă nu mai mult un an de zile, ai așa un cash flow pe care te poți baza.”
Astfel uneori pentru ușurarea parcursului iți poți găsi un business angel, sau „un înger cu bani” cum l-a numit glumind, gazda emisiunii, sau iți poți găsi parteneri, fiind dificil să faci totul de unul singur mai ales la început de drum.
„poate un joint venture, că să zic așa, cu alți parteneri de business sau alte surse de finanțare” a adăugat Bianca.
Pentru Camelia cea mai mare dificultate a fost reprezentată de atragerea clienților, „micilor clienți” cum îi numește ea, aceasta fiind fondatoarea unui centru educațional francofon de aproape 9 ani de zile.
„domeniul prin definiție este unul sensibil, vorbim de educația pre-școlarilor, vorbim și de o clientelă multiculturală, deci de diverse naționalități și atunci din start, cum spuneam, vorbim de o zonă sensibilă în care știm clar că educația copiilor cea mai importantă … un domeniu în care clar trebuie să demonstrezi că știi despre ce e vorba, părinții trebuie să aibă o încredere vizavi de serviciile pe care le oferi, vorbim de un proiect sută la sută francofon și atunci, iar ești pe o nișă în care nu îți este foarte ușor, adică știi că te diferențiezi, dar pe de altă parte trebuie să te adresezi unei nișe, deci nu mai este un public foarte larg și practic cu această convingere a publicului și faptul că într-adevăr suntem o structură care chiar dacă se ființează de la zero, știe ce face.”
Ideea de a înființa acest centru educațional a plecat chiar de la fetița Cameliei, care a fost „piatra de încercare” spune ea, motivația și dedicarea pentru acest proiect fiind intensificate de acest lucru.
În continuare, Cezar Iulian Armașu a dat câteva detalii despre unul dintre cele mai importante proiecte pe care Revista Patronatului Român le realizează, proiect de sprijinirea a antreprenoriatului feminin, în parteneriat cu Elite Business Women, în care „dam voce femeilor antreprenor din România” a spus acesta.
Acest proiect a plecat de la gândul că antreprenoriatul feminin și business-ul feminin este un trend, iar în prezent sprijinirea și alăturarea antreprenoriatului feminin reprezintă o oportunitate.
„A apărut cu multă putere în guvernanța corporatistă un criteriu legat de conformitatea cu standardele comunității și aici unul dintre standarde se referă la egalitatea de gen, promovarea doamnelor care sunt dezavantajate în anumite funcții sau cu privire la veniturile salariale față de bărbați.
Altă oportunitate legată de posibilitățile antreprenoriatului feminin este dată de politica Uniunii Europene, care este o politică orientată spre economia socială, se alocă fonduri pentru antreprenoriatul social, iar atunci când vorbim de antreprenoriatul social ne gândim că doamnele au un avantaj prin formarea lor istorică de principal responsabil cu grija față de familie, față de comunitate, față de educație, față de toate celelalte.
[…]
Oportunitățile legate de educație sunt foarte importante și când vorbim de educație nu ne gândim doar la educația tinerelor generații așa cum face Camelia […] împreună cu Bianca am participat la astfel de dezbateri, vorbim și de educația antreprenorială nu în ultimul rând urmează o perioadă plină de turbulențe.”
Înainte de criza generată de pandemie, subiectul management-ul schimbării este menționat în multe discuții și scoli de business, acum se vorbește de turbulențe. În prezent strategiile pe care antreprenorii le abordează au în centru capacitatea de adaptare, de răspuns la un mediu turbulent.
„Omul reușește mai ales prin intuiție și prin imaginație să facă salturi destul de importante și să ajungă foarte bine într-un punct B cu multă acuratețe fără mai parcurgă toți pașii intermediari. Părerea mea este că imaginația și intuiția sunt și unul dintre avantajele pe care doamnele au față de bărbați”, a spun Cezar Iulian Armașu.
„Eu cred că în antreprenoriat vorbim mult de lipsa de predictibilitate, ca antreprenor nu prea ai cum să fii sigur că afacerea ta o să meargă sau c-o să ai succes sau cum să ai profitul acela pe care l-ai gândit la început de an. Deci și perioada aceasta de criză și turbulențe cred că sunt ceva absolut normal pentru antreprenori și eu aș vrea mai degrabă să nu avem atâta stres și panică pe tot ce se întâmplă ca și context macro, pentru că suntem de mult timp în perioada de pandemie și cu toate acestea continuăm să navigăm, să găsim soluții, ne reunim în medii în care putem să facem dezbateri pe studii de caz, pe bune practici și mai mult decât atât cred că orice criză este și oportunitate sunt domeniile acestea despre care ați amintit care pot fi abordate de către antreprenori.” a adăugat Bianca.
La întrebarea daca exista o șansă să testezi anumite domenii în timp ce își păstrează locul de muncă, Bianca a oferit un sfat ascultătorilor: „ să faceți în paralel o perioadă cele doua meserii, […] poate ești angajat într-o companie și te gândești să începi o carieră în antreprenoriat, eu așa am făcut, cel puțin 8 luni de zile încă am lucrat și făceam antreprenoriat după ora 6, că să mă asigur că cunosc piața în care vreau să intru și căreia mă adresez. Poți să testezi conceptul meu, poți să ceri feedback, pot să încep programe mici și să văd feedback-ul din partea pieței.”
Dacă de mâine Camelia ar trebui să o ia de la capăt în încercarea de a-și găsi clienți, aceasta a spus că ar repeta mulți pași pe care i-a făcut și în trecut. Mulți dintre acești pași au dat rezultate foarte bune și anume: înscrierea în diverse asociații francofone, înscrierea în camera de comerț franceză, participarea la evenimente în mod benevol, iar în urma acestor activități, rezultatele au apărut după 6-8 luni.