Cum se poate adapta o companie nou înființată situației pandemice? Studiu de caz: CBD-ul: o industrie nouă în România.
Nota: prezentul articol este scris de Cînciu Mara Mihaela.
Numele meu este Cînciu Mara Mihaela și sunt studentă în anul 3, licență la Facultatea de Management din cadrul SNSPA.
Articolul face paerte din “Concurs eseuri si articole pentru studenti” – vezi PAGINA
Fie că vorbim despre companii veterane sau nou înființate, cu mai multe filiale sau cu un singur punct de lucru, putem menționa apariția unei dificultăți cauzată de situația pandemică. Această dificultate poate fi tradusă prin scăderea volumului clienților, automat al vânzărilor, scăderea vizibilității, scăderea cifrei de afaceri, implicit scăderea profitului. Dar cât de afectată poate fi o companie care activează într-un domeniu nou pentru români, domeniu care trebuie să treacă de numeroase ,,piedici’ legislative pentru a funcționa? În acest eseu voi încerca să răspund acestei întrebări, raportându-mă la magazinele unde se vând produse pe bază de ulei de cannabis.
Cannabidiolul, cunoscut prescurtat ca CBD, este un compus organic găsit în planta de cannabis. Este unul dintre cei peste 100 de canabinoizi regăsiți în planta de cannabis sativa și nu este psihoactiv. Cannabisul e menționat ca leac în cele mai vechi scrieri ale omenirii, în China antică, Egiptul antic, India și Grecia, fapt ce arată interesul oamenilor pentru această plantă într-o perioadă în care tehnologia era inexistentă. Astăzi putem vorbi despre sistemul endocannabinoid din organismul fiecărei persoane, sistem care face parte din corpul uman în mod natural, la fel ca sistemul osos sau sistemul digestiv și care este prezent în toate organele și țesuturile, de la creier până în vârful degetelor. Printre multiplele beneficii pe care le are CBD-ul putem menționa eficiența în lupta cu anxietatea, insomniile, durerile cronice, bolile cronice, boli respiratorii, probleme oncologice și multe altele (Peter Grinspoon, 2020). Însă, deși sunt cunoscute și atestate toate aceste informații, CBD-ul nu este total legal peste tot, în unele țări folosirea acestuia fiind limitată, inclusiv în România (Rezoluția Parlamentului European din 13 februarie 2019 referitoare la utilizarea canabisului în scopuri medicale). Acesta este complet legal în multe țări din Uniunea Europeană, printre care Austria, Belgia, Danemarca, Olanda, Spania si Italia. În restul lumii, peste cincizeci de țări au legalizat consumul de cannabis cu scop medical, pe lângă cele treizeci și unu de state din SUA, deci impactul globalizării este unul semnificativ. Conform Organizației Mondiale a Sănătății (Geneva, 4-7 iunie 2018), CBD-ul nu este o substanță care poate da dependență în niciun fel și nu are risc de supradoză. Tot la această conferință a fost menționat faptul că, până în prezent, nu există dovezi ale utilizării recreative a CBD sau probleme legate de sănătatea publică asociate cu utilizarea CBD în formă pură.
Conform legislației actuale din România, CBD-ul nu poate fi ingerat sau inhalat, însă poate fi folosit în componența produselor pentru uz extern. Controalele sunt dese și aspre, întrucât fiecare produs care poate fi consumat (ingerat) are nevoie de documentație specială care atestă că nu conține componente ilegale, legale momentan fiind doar derivatele din cânepă (semințe, ulei, făină). O legalizare totală a cannabidiolului în România ar avea un puternic impact macro-economic, ar dezvolta mediul de afaceri (prin crearea de locuri de muncă în cadrul cultivării și prelucrării) și ar dezvolta turismul medical. Sunt persoane care călătoresc special în anumite țări (unde este legal) pentru a-și procura tincturi care luptă împotriva diverselor afecțiuni.
A fost depus un proiect de lege în Senat cu privire la legalizarea cannabisului medical în iulie 2019, însă apariția neașteptată a situației pandemice a îngreunat cursul lucrurilor.
Acum că am discutat despre partea legislativă, putem trece la cel mai important aspect al oricărei afaceri:cum este percepută aceasta de către client. Obiectivul principal al oricărei companii este obținerea profitului. Cum este obținut profitul? Prin vânzarea de produse sau oferirea de servicii care acoperă nevoile sau dorințele clienților. Dar cum putem vinde un produs despre care clientul nu deține nicio informație? Despre care nu știe cum acționează, dacă l-ar putea ajuta sau nu? Părerea mea este că promovarea este extrem de importantă, întrucât este singurul mod prin care clientul poate afla informațiile necesare. Promoțiile se bazează pe crearea unui spațiu psihologic de stimulare mai intensă a procesării cognitive din partea consumatorului (Datculescu P., 2013), astfel stimulii aduși oamenilor încearcă să schimbe comportamentele în vederea atingerii obiectivelor propuse de companie. Mai ales că unii clienți pot avea anumite concepții greșite despre cannabis, dar aici este vorba despre dezinformare. Încă nu sunt prea multe articole în limba română care să ateste beneficiile, astfel unele persoane sunt sceptice și tind să creadă că tot ce se vinde într-un astfel de magazin este ilegal și le poate face rău.
Campaniile de promovare au fost adaptate situației pandemice. Deși era pus un accent mare asupra mediului online și înainte, pentru o afacere nouă a rămas, momentan, una dintre puținele soluții. Participarea la evenimente, cum ar fi conferințe, concerte, festivaluri care puteau fi sponsorizate (în cadrul cărora clienții puteau asocia compania cu evenimentul sau se puteau informa cu privire la ce are aceasta de oferit) a fost restricționată; amplasarea fizică a magazinului într-o zonă în trecut circulată nu mai este o soluție la fel de eficientă, întrucât turiștii s-au împuținat considerabil, iar românii evită, de asemenea, deplasarea în alte orașe.
Astfel, mediul online a rămas soluția de bază. Aici vorbim despre un site ușor de accesat și folosit, care, pe lângă produse și prețuri, trebuie să conțină și informații utile, și de conturi pe rețelele sociale. Aceste conturi sunt un mijloc rapid de comunicare la distanță, iar ele pot ajunge în atenția publicului fie prin sposorizări directe ale postărilor pe platforme, fie prin colaborări cu diverse persoane influente din mediul online. Colaborările constau (de cele mai multe ori) în oferirea de produse în mod gratuit acestor persoane, urmând ca ele să posteze ulterior poze sau filmări cu ele, dând astfel acces la informații celor care le urmăresc.
Am putea menționa astfel că tehnologia are un impact important asupra mediului de afaceri, noi, oamenii, nefiind capabili să ne mai imaginăm viața fără ea astăzi. Prin prisma ei sunt aduși laolaltă cumpărătorii și vânzătorii fără un fort prea mare.
Toți oamenii au devenit mai reticenți față de cheltuielile pe care le fac, lucru cauzat de pandemie, deoarece situația actuală a afectat (din punct de vedere financiar) un număr mare de persoane. Astfel, atât în magazinul fizic cât și în mediul online, pot fi aplicate diferite discounturi cu ocazia unor evenimente speciale (spre exemplu Sărbătorile Pascale, Crăciunul, Ziua Internațională a Cannabisului) sau pot fi acordate cadouri pentru cei ale căror achiziție depășește un anumit prag. Această variantă din urmă poate influența clientul să cumpere mai mult, întrucât gândul că va primi ceva în mod gratuit îl determină să aleagă mai multe produse (pe care inițial nu le-ar fi luat în considerare) pentru a atinge suma. Aceasta este o metodă care este prezentată clientului încă de când intră în magazin sau de când accesează site-ul.
Părerea mea personală este că românii sunt în general fascinați de cuvântul ofertă, aceștia fiind mult mai predispuși să achiziționeze în astfel de momente.
Fiind un domeniu nou în România, modul de prezentare este cu adevărat important. Astfel, dacă ne referim la magazinele fizice, personalul angajat trebuie să fie informat și instruit, întrucât un client trebuie să primească răspunsuri clare la orice întrebare. Personalul trebuie să fie amabil, să aibă răbdare (deoarece unele persoane pot fi cu adevărat curioase, însă care nu cumpără nimic; este important ca fiecare client să fie tratat în aceleași mod indiferent dacă achiziționează sau nu) și să păstreze o atitudine pozitivă. Alte persoane pot confunda produsele prezentate cu stupefiante, dar aici este tot vina dezinformării. În cazul comenzilor online, numărul de telefon pus la dispoziție trebuie să fie accesibil în intervalul orar stabilit, iar email-urile primite trebuie să primească un răspuns cât mai repede. Menținerea unei legături cu clienții (chiar dacă ei comandă online, deci nu există o interacțiune față în față) este extrem de importantă, întrucât îi poate determina să recumpere de pe site.
Într-un astfel de magazin din România putem găsi, momentan, produse cometice (ser pentru față, pentru păr, șampon, gel de duș, ulei de masaj, cremă de mâini, față, etc.), uleiuri, pastă de dinți, apă de gură, diverse creme pentru sportivi, altele pentru dureri musculare, osoase, articulare, creme cosmetice pentru dermatite, pete, depigmentări, acnee, riduri, psoriazis. Gama de produse este destul de largă, însă nu ca în alte țări. Produsele consumabile cu extract de cânepă au drept efect calmarea și relaxarea, iar oamenii sunt impresionați de produsele nou apărute pe piață. Pentru oameni este foarte important design-ul produsului, astfel companiile producătoare încearcă să satisfacă pe cât posibil cerința clienților de a cumpăra produse cu ambalaje atractive.
În România nu există companii care produc astfel de produse, ceea ce înseamnă că toate sunt importate. Trebuie menționat faptul că etichetele trebuiesc traduse în limba română, nu doar pentru că lipsa acestora ar duce la amendarea magazinului, întrucît nu este legal, ci și pentru că lumea trebuie să știe ce cumpără. Confuzii pot apărea oricum, însă de aceea este pus la dispoziție personalul: pentru a clarifica orice situație.
Am putea concluziona că nu este ușor să aduci un lucru nou în România, deoarece lumea este sceptică, dar nici imposibil. Dacă nicio persoană nu ar fi dispusă să își asume anumite riscuri, atunci țara noastră nu ar evolua niciodată. Lucrurile trebuiesc privite mai ales pe termen lung, nu pe termen scurt. Pentru orice companie a fost dificilă ultima perioadă (și încă este), cu atât mai mult pentru cele care prezintă produse noi. Însă viitorul este imprevizibil. Voi încheia invitându-vă la un scurt exercițiu de imaginație: este 2030, vară, sunteți la mare. Vă amintiți ca prin vis de virusul Covid-19 și depănați câteva amintiri din perioada de carantină cu prietenii voștri. Nu vă dați seama cum trece timpul, așa că soarele vă arde puțin pielea. Mergeți la cel mai apropiat magazin cu produse pe bază de Cannabis pentru a cumpăra o tinctură care vă va calma roșeața. Nici nu mai țineți mint când era parțial ilegal cannabisul medicinal, deoarece acum vedeți astfel de magazine la tot pasul. Însă, gândindu-mă la afirmația lui Anthony Robbins, autor pe care îl îndrăgesc, ,,schimbarea este inevitabilă; evoluția, însă, este opțională’’, pot doar spera că în România evoluția se va produce într-un mod la fel de inevitabil precum schimbarea.
Mențiune: prin prezentul eseu nu instig la consumul de niciun fel de substanțe ilegale în România și nu susțin legalizarea substanțelor psihoactive.
Referințe
Comitetul de experți pentru dependența de droguri (Geneva, 4-7 iunie 2018). Preluat de pe CANNABIDIOL (CBD) Critical Review Report, disponibil la https://www.who.int/medicines/access/controlled-substances/CannabidiolCriticalReview.pdf
Peter Grinspoon (2020, Aprilie 15). Preluat de pe Cannabidiol (CBD) — what we know and what we don’t, preluat de pe Harvard Medical School, disponibil la https://www.health.harvard.edu/blog/cannabidiol-cbd-what-we-know-and-what-we-dont-2018082414476
Rezoluția Parlamentului European din 13 februarie 2019 referitoare la utilizarea cannabisului în scopuri medicale (2019, Februarie 13). Preluat de pe Parlamentul European, disponibil la https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0113_RO.html