joi, martie 28, 2024
AcasăREVISTA ONLINEArticoleRAINMAKER – un fel de paparudă financiară?

RAINMAKER – un fel de paparudă financiară?

De curând m-am întâlnit cu un termen nou pentru mine: “Financial rainmaker”.
Curios, am încercat să găsesc ce reprezintă, care sunt atribuțiile specifice acestei funcții. Nu am găsit referințe în piața românească.

Conform https://www.investopedia.com/, se crede că termenul Rainmaker provine din practica americanilor nativi de a dansa și canta pentru a aduce ploaie pentru culturi.

Un Rainmaker este o persoană care aduce cantităti mari de afaceri unei companii. Rainmaker-ii pot apărea în mai multe industrii. Ceea ce îi unește este capacitatea lor de a accesa clienți importanți și de a genera venituri semnificative pentru compania la care sunt angajați.

Până aici, pare că un corespondent “romanesc” ar fi “key account manager”.
Mai departe, aflăm că:

Pe Wall Street, un Rainmaker ar fi un broker sau un consilier financiar care aduce mai mulți clienți importanți sau un bancher care asigură multe tranzacții de fuziune și achiziție (M&A) sau mandate pentru ofertele publice inițiale (IPO).

Rainmaker ar putea fi, de asemenea, un Senior Partner care prinde lucrări profitabile pentru o firmă de avocatură sau un agent de vanzări din orice altă industrie care încheie o mulțime de contracte.

Acum mă duc cu gândul că un Rainmaker ar putea fi un fel de “New Business Manager”

“Intelegerea unui Rainmaker.
Producătorii de ploaie au o calitate specială care îi face productivi. De cele mai multe ori sunt pur și simplu extrem de calificați în meseria lor, fie că oferă consiliere de investiții, organizează și execută o tranzacție de fuziune, analizează probleme fiscale complicate sau demonstrează valoarea unui produs.”

În unele cazuri, abilitătile Rainmaker-ilor constau, în principal, în a ști cum să facă varii aranjamente, a face conexiuni cheie și a se focusa pe contracte semnate. Cu condiția ca tehnicile lor să fie legale și etice, angajatorii nu sunt atât de deranjați de modul în care își desfăsoară activitatea. Compania se bucură de recolta pe care o aduce un Rainmaker și, în schimb, este deseori dispusă să fie flexibilă și să le plătească mulți bani.”

Lucrurile se nuanțează – pare că Rainmaker-îi lucrează preponderent în sectorul financiar, în legătură cu piața de capital.
Mai departe:

“Companiile fac frecvent orice este nevoie pentru a opri Rainmaker-ii să plece la alte firme. Datorită capacitătii lor dovedite de a genera venituri, Rainmaker-ii pot fi țintă procedurilor de head-hunting ale  concurenților și li se oferă stimulente financiare semnificative pentru a nu face schimbarea.

În modelul de vanzări Vânător / Agricultor, Rainmaker-ii sunt, în general, considerați ca fiind vanători cu succes deosebit. Deși Rainmaker-ii sunt considerați deosebit de doriți și sunt recrutați puternic, o echipă de vanzări care să includă și “fermieri” sau alte tipuri de job-uri care să se concentreaze pe construirea și menținerea relațiilor cu clienții, mai degrabă decât pe închiderea de noi vanzări, este adesea necesară pentru succesul pe termen lung și pentru a permite unei companii să valorifice abilitătile Rainmaker-ilor.”

https://financial-dictionary.thefreedictionary.com/ definește Rainmaker-îi:

„Un angajat valoros, un manager sau o persoană subcontractată care aduce afaceri noi unei companii.
Informal, un facilitator al unei înțelegeri. Termenul se aplică în special unui angajat a cărui singură datorie este să aducă noi afaceri de la clienți importanți. Adică, Rainmaker-ul se întâlnește cu potențiali clienți și îi convinge să între în afaceri cu compania.”


Două referințe care urmează mi-au întărit convingerea că, în spațiul anglo-saxon, “rainmaker” se referă la un job clar în domeniul financiar.
Prima este descrierea unei companii:

“Rainmaker Capital este o bancă de investiții de tip boutique, axată pe tehnologii inovatoare care transformă industria.
Din 1995 oferim servicii de dezvoltare corporativă și M&A companiilor de tehnologie din întreaga lume. Astăzi, accentul nostru este Mobile, Cloud și Analiza datelor și rolul lor în transformarea verticalelor asistenței medicale, software pentru întreprinderi, telecomunicații, finanțe, retail și media.
Partenerii administrativi Rainmaker combină forța în finanțarea corporativă cu o rețea globală pentru a crea valoare pentru acționari. Avem 25 de ani de experientă în servicii de tranzacții, sprijinind clienții în dezinvestiții, JV-uri, formare de capital, expansiune globală și M&A.”

Dacă cauți “rainmaker” în publicația online Financial Standard din Australia, găsești multe referințe la “rainmaker”.
De exemplu:

“Aware a integrat StatePlus AFSL în fond în 2019, când era incă cunoscut sub numele de First State Super. La începutul anului 2020, First State avea 232 de consilieri financiari, conform analizei Rainmaker-ilor din Registrului consilierilor financiari ASIC. ….”

Iar “Registrului consilierilor financiari ASIC” este un registru publicat pe un website guvernamental care:

“Registrul este o evidentă publică a consilierilor financiari care oferă consiliere personală consumatorilor cu privire la produsele financiare complexe. Permite consumatorilor să:
– verificați dacă un consilier financiar este autorizat să ofere consiliere financiară;
– găsiti informații despre un consilier înainte de a primi sfaturi financiare de la aceștia.
Registrul îmbunătăteste, de asemenea:
– capacitatea de a evalua calificările, experiența și istoricul de angajare al consilierilor financiari;
– Capacitatea ASIC de a identifica și monitoriza consilierii financiari din Australia.”

Revenind la întrebarea inițială, acum îmi este clar că rainmake-rii lucrează în domeniul financiar și că denumirea face trimitere la ritualurile vechi ale amerindienilor, ritualuri “magice”, de a aduce ploaia pentru culturi – adică de a aduce belșug comunității.

Interesant cum pragmatismul american a dezvoltat inițialul “rainmaker” într-un modern “fincial rainmaker” care, prin metode mai mult sau mai puțin convenționale, mai mult sau mai puțin înțelese, ajunge la rezultat.

Cu gândul la tramvaiul și cravata (pe-șine-mergătorul și de-gât-legaul) din vremea Caragiale, mă gândesc cum ar fi corespondentul românesc, dacă este oportun să adoptăm un englezism ori să observăm tradiția autohtonă.

Conform dex:
“Paparuda – (În mitologia romanească) Veche divinitate locală a ploii fertilizante. ♦ Fată sau femeie care, în vreme de secetă, își infăsoară corpul (gol) în verdeată, cantă și dansează pe ulițe și invocă ploaia”
Până aici pare ca corespondentul firesc ar fi:
Financial Rainmaker – Paparudă Financiară.

Mie nu-mi sună prea atrăgător … nu cred că aș vrea să scrie pe cartea mea de vizită “Paparudă financiară”.

Și dex-ul mă lămurește: “paparuda-epitet pentru o femeie imbrăcată ridicol sau fardată exagerat.  Persoană caraghioasă. Persoană care, la nuntă, se imbracă caraghios și înveselește nuntașii cu glume, măscări”.

În timp ce americanii și-au transformat ritualurile magice în performanță în afaceri, noi, românii, neam de latini exuberanți și cu imaginație, ne-am transformat paparudele noastre în măscărici.

Prin urmare, rainmakerii nu au aprope nimic în comun cu paparudele financiare.


Cezar Iulian Armasu
Director Revista Patronatului Roman, Director general C.P.ESG.R.

Redefinim orizontul afacerilor: Adina Tarry & Cezar Iulian Armașu – Partenerii...

În emisiunea „Redefinim orizontul afacerilor” de săptămâna aceasta, Cezar Iulian Armașu împreună cu Adina Tarry au discutat despre cum să ne alegem partenerii de...

Smart Lab INACO, creat de Andreea Paul, premiat de 3 ori...

Anul 2022 a adus recunoaștere internațională și națională proiectului educațional digital inteligent românesc SMART LAB al Asociației INACO – Inițiativa pentru Competitivitate. La 5 ani...
spot_img
spot_img
spot_img

video

spot_img
7,827FaniÎmi place
290AbonațiAbonați-vă
spot_img

Abonează-te la newsletter

spot_img

evenimente

george.bcr.ro