marți, octombrie 8, 2024
AcasăREVISTA ONLINEArticoleOP-ED Federația Patronatelor Societăților din Construcții: Scrisoare deschisă decidenților politici din România

OP-ED Federația Patronatelor Societăților din Construcții: Scrisoare deschisă decidenților politici din România

SCRISOARE DESCHISĂ DECIDENȚILOR POLITICI DIN ROMÂNIA
Referitor la menținerea/anularea facilităților fiscale pe salariile angajaților din construcții

Stimate Doamne,
Stimați Domni,

FEDERAȚIA PATRONATELOR SOCIETĂȚILOR DIN CONSTRUCȚII – FPSC, în calitate de organizație reprezentativă pentru sectoarele de activitate “Construcții civile și industriale” și
“Industria sticlei și a ceramicii fine. Industria materialelor de construcții – fabricarea altor produse din minerale nemetalice” în conformitate cu Legea 62/2011 – Legea dialogului social, îngrijorată de așteptările de la piața construcțiilor și a materialelor de construcții din România, pentru următorii ani, vă aduce la cunoștință următoarele:

Prin Acordul semnat de Guvernul României cu Federația Patronatelor Societăților din
Construcții la sfârșitul anului 2018, Sectorul Construcții a fost declarat „sector prioritar, de
importanță națională pentru economia românească pe următorii 10 ani, începând cu
01.01.2019”. Această măsură a apărut ca o necesitate, într-un moment când construcțiile reprezentau doar 5% din PIB, când criza de forță de muncă atinsese cote îngrijorătoare, când munca la negru în acest sector devenise un fenomen cu un spectru din ce în ce mai larg.

În ciuda faptului că PNRR a fost anunțat ca program al investițiilor din România pe
următorii 7 ani, sub pretextul unei echități a sistemului, Programul prevede eliminarea acestor facilități fiind considerate “distorsiuni și lacune ale sistemului fiscal”. Mai mult decât atât, în spațiul public se vehiculează ideea ministerului de finanțe că aceste facilități ar trebui retrase din anul 2022.

Față de această situație, dorim să vă prezentăm spre analiză următoarele:

1. Rezultatele aplicării OUG 114/2018 după primul an au fost pozitive, în sensul că în sept.
2019 numărul de contracte noi de muncă (contracte venite mai ales din “piața neagră”)
crescuse cu cca. 60.000, iar încasările la bugetul de stat aferente sectorului construcțiilor înregistrau cu peste 12 procente mai mult decat în anul anterior.

2. În oct. 2021 se înregistrează cca. 430.000 de angajati în construcții, față de 317.732 angajați în 2018 conform Institutului Național de Statistică.

3. Ponderea construcțiilor în PIB-ul Romaniei a crescut în acești trei ani, ajungând la cca. 7%.

Anularea facilităților pe salariile constructorilor ar aduce imediat efecte în lanț, ce nu vor mai putea fi gestionate:

1. Întrucât facilitățile fiscale sunt aplicate la angajat, acesta va fi primul grav afectat, apoi
sectorul construcțiilor și întregul sistem economic. Vom constata în primul rând scăderea
salariilor angajatiilor. Firmele de construcții afectate în plus anul acesta și de explozia
prețurilor la materialele de construcții nu-și vor putea asuma menținerea salariilor nete
ale angajaților în noile condiții.

2. Revenirea la fenomenul de “muncă la negru” sau “muncă la gri”.

3. Măsura va redeschide poarta spre plecări masive ale lucrătorilor români de la necalificați
până la muncitori cu înaltă calificare dar și specialiști ingineri și arhitecți, spre alte piețe
mai bine plătite din Europa. Plusul de peste 100.000 angajați în construcții înregistrați în
ultimii 3 ani se va reorienta spre acele țări din Europa de vest care îi așteaptă cu șantiere
deschise și cu salarii mult mai ofertante decât în România.

4. Atragem atenția că aceștia vor lua cu ei și o producție de cca. 80.000 euro/om/an cu care vor construi acolo PNRR-uri și PIB-uri. La 100.000 muncitori plecați (foarte posibil a se
întâmpla), în România vom avea un minus de 8.000.000.000 euro/an producție, adică jumătate din PNRR-ul din România. Din evaluările noastre, din cei 29,3 mld.euro alocați
PNRR, cca. 16-17,0 mld euro sunt dedicați investițiilor. În plus, va fi necesară forță de muncă și pentru alte proiecte cu finanțare europeană sau națională (ex. programul Anghel Saligny) precum și lucrări private.

5. Din informațiile noastre, fiscalitatea pe munca angajaților din România este una dintre cele mai mari din Europa: cca. 70% (este depășită doar de Portugalia), aceasta creând o
distorsiune în piața “unică” a muncii în plan European, total în defavoarea procesului
investițional din țara noastră. România va rămâne în continuare doar furnizor de forță de
muncă calificată pentru țările Europei și ale lumii.

6. Prin anularea înainte de termen a unei măsuri stabilită pe termen lung, se anulează și
indicatorul de predictibilitate pentru agenții economici și implicit pentru autoritățile
contractante, care deși vor avea bani pentru investiții, nu vor avea cu cine construi. În
această situație, întrevedem un Program de investiții pentru România irealizabil,
programe de investiții realizate în diverse țări cu forță de muncă românească și un
decalaj și mai mare între România și celelalte țări europene, adică un eșec pe care cineva
va trebui să și-l asume.

Având în vedere cele prezentate, vă solicitam ca înainte de a se decide măsuri ce pot influența pentru mult timp sectorul construcțiilor și materialelor de construcții, economia dar și imaginea Romaniei, să acceptați un dialog transparent, democratic și responsabil cu reprezentanții breslei constructorilor din România.

Așteptăm invitația Dumneavoastră de participare la dialog.

Cu stimă,
Adriana IFTIME
Director General

Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este scriitor și jurnalist, având la activ patru volume publicate, fost bursier J.W.Fulbright pe scenaristică de film și televiziune (în cadrul New York Film Academy), fost bursier al Uniunii Scriitorilor din România, fost rezident al Festivalului de Literatură și Traducere Iași (FILIT), finalist al concursului de scenarii de lung-metraj HBO-TIFF (2005). În presă, comentează frecvent pe teme sociale, economice și politice pe blogurile Adevărul, fiind de asemenea fost colaborator al publicațiilor România Liberă și Academia Cațavencu, dar și realizator TV în cadrul unor trusturi precum PRO TV, Digi 24 și Prima TV.

RESPONSABIL CU PROTECŢIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL

RESPONSABIL CU PROTECŢIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL (CURS AUTORIZAT DE CATRE MINISTERUL MUNCII ŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALE ŞI MINISTERUL EDUCAŢIEI, COD COR 242231) Curs Organizat de Institutul...

Partea bună și cea rea a volatilității pentru investitori

După un adevărat rollercoaster pe piața bursieră, indicele de volatilitate VIX, cunoscut și ca indicele fricii, a înregistrat luni, săptămâna trecută, a doua cea...
spot_img
spot_img
spot_img

video

spot_img
7,895FaniÎmi place
412AbonațiAbonați-vă
spot_img

Abonează-te la newsletter

spot_img

evenimente

george.bcr.ro