sâmbătă, decembrie 14, 2024
AcasăREVISTA ONLINEArticoleMarketplace – un motor pentru IMM?

Marketplace – un motor pentru IMM?

Marketplace – un motor pentru IMM?

Ce este un marketplace?
Avantaje si dezavantaje
Ce condiții trebuie să îndeplinești?
Prețuri
Produse sau servicii?

Articolul “Marketplace-urile online dau avânt exporturilor IMM-urilor” publicat de realbusiness.co.uk în septembrie 2017, mi-a readus în atenție un subiect ce mi-a stârnit interesul de ceva vreme: în ce măsură marketplace-urile sunt o oportunitate de dezvoltare a afacerilor pentru antreprenorii, IMM-urile și companiile românești?

In debut, articolul citat arată: “Întreprinderile mici din Marea Britanie au fost responsabile pentru creșterea exporturilor în valoare de 11 miliarde de euro anul trecut, întrucât tranzacționarea internațională pe piețele online precum Amazon și eBay a devenit mai populară.

Marea Britanie se apropie mai mult de obiectivul stabilit de export, potrivit unui raport al furnizorului internațional de plăți WorldFirst, care a raportat, de asemenea, că cifrele vânzărilor internaționale ale întreprinderilor mici ar putea crește până la 21,3 miliarde de euro până în 2020.

Raportul a denumit întreprinderile mici care vând pe piața online “vânzători iStreet” și a constatat că 55% dintre aceștia au cunoscut o creștere în ultimele 12 luni de 29% și au înregistrat o creștere a veniturilor cu peste 20%. În plus, 9% au înregistrat o creștere a veniturilor totale din exporturi cu peste 500.000 de euro.”

Rețin două aspecte: cifrele impresionante ale creșterilor vânzărilor IMM-urilor prin utilizarea marketplace-urilor internaționale și cauza “responsabilă” de acesta creștere: “întrucât tranzacționarea internațională pe piețele online … a devenit mai populară”.

Asta m-a determinat să mă implic în promovarea conceptului de marketplace. Dacă ai avut o experiență legată de colaborarea cu un marketplace local sau internațional sau dacă ești implicat în dezvoltarea unei afaceri de tip marketplace, ca antreprenor sau manager, ne poți transmite experiențele și opiniile tale.
Cele mai interesante, le vom publica.

Un articol din start-up.ro, cu titlul “Este simplu sa faci bani prin eMAG Marketplace” ne arată: “Mai bine de jumătate dintre români cumpără online. Dincolo de evoluția tradițională a comerțului online, pandemia i-a forțat să învețe beneficiile cumpărăturilor pe internet. Iar antreprenorii au trebuit să-și diversifice prezența online pentru a putea fi competitivi, platformele marketplace fiind ideale pentru acest lucru.

Odată cu evoluția comerțului online în România, antreprenorii au descoperit noi metode de vânzare. Pe lângă prezența pe site-ul propriu, listarea produselor într-un marketplace i-a ajutat să acceseze un public deja format, să se bazeze pe platforme tehnologice de calitate și să nu investească atât de mult în zona de marketing de la zero.”

Ce este un marketplace?

Am sa dau cateva exemple de pe la noi: emag, CEL Marketplace, elefant.ro, evomag.ro, Doraly, Esteto, Negociat.ro si internationale: Amazon, eBay, cdiscount.com, Manomano

Cum se definesc marketplace-urile:

“Marketplace-ul …, este creat special pentru creșterea vânzărilor, de la cei mai mici până la cei mai mari vânzători din România și nu numai.
Adaugă produse și crește-ti vânzările, adresându-te cât mai multor potențiali clienți”

“Platforma eMAG Marketplace le oferă antreprenorilor acces la toate instrumentele și know how-ul de care au nevoie pentru a se dezvolta in online. O platformă înseamnă că antreprenorii – parteneri utilizează eMAG Marketplace pentru a gestiona toată afacerea, de la produse, stocuri, prețuri, până la procesarea comenzilor și a retururilor. Practic, au integrate toate serviciile într-un singur site”

“Marketplace-ul … reprezintă o oportunitate rapidă, simplă și eficientă de a comercializa produse pe site-ul … și se adresează atât comercianților online și offline, cât și importatorilor sau producătorilor. Platforma permite furnizorilor să își stabilească singuri condițiile comerciale, taxele de livrare, politica și taxele de retur, dar și prețurile, atât timp cât asigură clienților aceleași standarde de calitate cu care s-au obișnuit la…”

Am să precizez că marketplace-urile funcționează atât online cât și offline. Dar cele mai multe și cele mai mari sunt afaceri online.

Marketplace-urile funcționează ca un magazin online care permite și altor furnizori să-și pună propriile produse la vânzare.
Există și varianta în care marketplace-ul se definește ca o platformă pusă la dispoziția sellerilor, fără concurență din partea furnizorului titular al platformei.

Despre mecanismul de plată, AVOCATOO ne spune: “Dacă alegi să faci plata prin card, vei plăti către platformă, iar aceasta la rândul ei va livra banii către vânzător, după reținerea comisionului aferent (comerciantul împuternicește prin contract platforma să încaseze banii pentru el). În funcție de platformă, aceasta poate oferi anumite beneficii de plată și atunci când alegi un produs din marketplace (cum ar fi plata în rate prin anumite tipuri de pachete sau carduri oferite de bănci cu care platforma are încheiate parteneriate).”

Avantaje si dezavantaje

Dacă ești la început de drum, opțiunea de a vinde printr-un marketplace este tentantă, indiferent că ai sau nu un magazin online.
În primul rând pentru că ai acces la un canal de vânzare consacrat, apoi pentru că este de presupus că cheltuielile de promovare pot fi mai mici.

Dezavantaje

Am găsit referințe relativ la comisioanele practicate de marketplace-uri ce pot ajunge și până la 35%.
Să traducem în cifre:
Produsul tău este pus la vânzare la prețul de 100 lei
35 lei – comision marketplace
Profitul tău, cheltuielile tale de toate tipurile, taxe, impozite … … să zicem 15 lei
Asta înseamnă un cost de achiziție (dacă ești importator sau comerciant) de mai puțin de 50 lei.
Adică, dacă practici adaus comercial de peste 100%, atunci ești eligibil pentru tranzacții rentabile prin marketplace.

Ce condiții trebuie să îndeplinești?

Marketplace-urile te anunță că:

“Pentru ca marketplace-ul se adreseaza celor care nu au un buget foarte mare si nici cunostinte tehnice, am creat o versiune a …”
“…suport și consiliere prin…”
și că poți să încarci oricâte produse.
Dar trebuie să ai grijă la descriere și poze.

Cu toate acestea, ești informat că:
“Produsele tale pot fi încărcate printr-un click, atunci când ai un feed de produse de tip csv sau xml, sau chiar și prin API.”

Recunosc, eu sunt atehnic – și probabil că ăsta este motivul pentru care nu înțeleg cum funcționează.
Mă uit și la aspectul că trebuiesc poze și descriere – le ai deja dacă ai un magazin online.
Dar dacă nu ai?
Răspunsul vine de la furnizori specializați în astfel de servicii. Și costă bani.

Am să dau un exemplu din Franța: feed-manager.net
“Susținem comercianții electronici pe principalele suporturi de achiziție și pe marketplace-uri. Catalogul de produse este cheia publicității online. Cu mai mult de 10 ani de experiență în gestionarea feed-management, comunicăm cât mai specific posibil pentru a găsi consumatorul care caută oferta dvs.

Piațele reprezintă aproape 30% din veniturile globale din comerțul electronic. Generaliști sau specialiști, marketplace-urile se remarcă ca o alegere esențială pentru dezvoltarea afacerii lor. Feed Manager îi susține pe comercianți în definirea strategiei lor de integrare, optimizarea distribuției catalogului lor și promovarea produsului lor pe piețe.”

Feed-management.net asigură mai multe tipuri de servicii specifice, printre care și trade marketing.

Prețuri

Ofertele afișate de marketplace-uri te asigură că:
“Banii ajung în contul tău. Fără costuri ascunse sau abonamente. Plătești comision doar pentru ce livrezi”
“Platesti comision doar pentru produsele livrate. Nu ai costuri suplimentare”

Până aici este clar: plătești doar comision.

Mai departe aflu din prezentări că:
“în avantajul companiilor la început de drum și Start-up-urilor care pot vinde direct și astfel nu au nevoie de un site propriu. Acestea pot testa gratuit un nou canal de vânzare, iar investiția inițială necesară este mult redusă …”
“Marketplace-ul implică și partea de promovare pentru parteneri: magazinul online oferă toate canalele de marketing pentru facilitarea promovării produselor punând la dispoziția partenerilor know-how-ul acumulat…”
“Te ajutam sa optimizezi vanzarile. Ai parte de suportul nostru”
“… are suport și consiliere prin …”
“Resursele de învățare disponibile în platformă constituie o academie pentru noii antreprenori.”
“dacă vrei simplificarea proceselor logistice, poți apela la … Practic, trimiți un stoc către depozitele … …, iar tu nu te mai ocupi de livrare, logistica fiind gestionată pentru selleri …”
“… este o unealtă din contul tău extrem de importantă. Aceasta monitorizează indicatori precum livrarea în timpul promis, finalizarea comenzilor, prezența stocului și…”

Deocamdată nu știu dacă toate aceste servicii sunt gratuite, deși tind să cred că sunt pe bani.
În Franța, o piață cu mult mai dezvoltată decât la noi, am găsit într-un articol e-works.fr din septembrie 2020, informația despre unul dintre cele mai importante marketplace-uri:
“Cu un abonament de 39,90 € pe lună, vânzătorul poate vinde un număr nelimitat de produse, ceea ce nu este neglijabil. Rețineți, de asemenea, că pentru a fi plătit, platforma va primi în medie 15% comision pe fiecare vânzare”

Produse sau servicii?

Aproape unanim, marketplace-urile sunt setate pentru vânzarea de produse. Și aici se realizează cele mai mari volume de vânzări.

Pentru servicii, automatizarea proceselor de vânzare este mai dificilă, având în vedere poate și faptul că generarea unei oferte și livrarea serviciilor implică o multitudine de elemente personalizate pe fiecare client și o relație directă.

Excepția se regăsește în serviciile de formare profesională și de învățare.

La noi am gasit platforma https://qriser.com/
La nivel international: https://www.udemy.com/


Cezar Iulian Armasu
Director Revista Patronatului Roman, Director general C.P.ESG.R.

Redefinim orizontul afacerilor: Adina Tarry & Cezar Iulian Armașu – Partenerii...

În emisiunea „Redefinim orizontul afacerilor” de săptămâna aceasta, Cezar Iulian Armașu împreună cu Adina Tarry au discutat despre cum să ne alegem partenerii de...

Smart Lab INACO, creat de Andreea Paul, premiat de 3 ori...

Anul 2022 a adus recunoaștere internațională și națională proiectului educațional digital inteligent românesc SMART LAB al Asociației INACO – Inițiativa pentru Competitivitate. La 5 ani...
spot_img
spot_img
spot_img

video

spot_img
7,881FaniÎmi place
412AbonațiAbonați-vă
spot_img

Abonează-te la newsletter

spot_img

evenimente

george.bcr.ro