Hard skills vs Soft skills – Care dintre ele sunt mai importante și care ne pot ajuta să intrăm la locul de muncă dorit?
Soft skills izvorăsc din caracterul și personalitatea noastră și sunt diferite de la individ la individ. Aceste abilități se reflectă în modul nostru de a interacționa cu ceilalți și în modul de lucru. În ultimul timp companiile sunt foarte atente la aceste abilități în momentul angajării, flexibilitatea, adaptabilitatea, o bună comunicare și capacitatea de învățare rapidă și continuă sunt principalele trăsături pe care un potențial angajat trebuie să le dețină, conform unui studiu realizat de Hipo.ro.
Desigur skill-urile tehnice sunt foarte importante pentru a performa la locul de muncă, de exemplu un inginer în telecomunicații trebuie să știe elemente de networking și care țin de funcționalitatea rețelelor de telecomunicații sau un inginer în IT trebuie să știe limbaje de programare diverse pentru a-și duce munca la bun sfârșit.
Cu toate astea numeroși autori sunt de părere că soft skill-urile depășesc skill-urile tehnice și te ajuta să te faci remarcat, pe lângă cunoștințele domeniului tău de activitate, atitudinea, capacitatea de a comunica cu oamenii, de a te face înțeles și așa mai departe, sunt elemente ce ies în evidență și pot ajuta un angajat să aibă un „pachet complet” de abilitați.
Soft skills sunt considerate aptitudini ce țin de inteligența emoțională și socială, ajutându-ne să ne adaptăm la mediul de lucru, la munca în echipă și să păstrăm o atitudine pozitivă la lucru.
Oamenii ce dețin soft skills bine dezvoltate și care se pliază pe etica și cultura organizațională a companiilor sunt în atenția acestora, creativitatea, abilitățile de comunicare, capacitatea de a soluționa probleme, inițiativa și abilitățile antreprenoriale, fiind însușiri deosebite ce odată dezvoltate sunt considerate avantaje, spune aser.ro.
Exemple de soft skills pot fi, cum am spus și mai sus: integritatea, comunicarea, deschiderea, adaptabilitatea, creativitatea, lucru în echipă, empatia.
Pe de altă parte hard skill-urile sunt componente tehnice măsurabile, fiind strâns legate de domeniul de activitate în care activezi. Fără aceste abilitați tehnice găsirea unui loc de muncă devine foarte dificilă.
Ele se pot dezvolta pe tot parcursul carierei, capacitățile cresc odată cu experiențele profesionale acumulate.
Aceste hard skill-uri pot fi captate încă din scoală, din facultate sau din cursuri de dezvoltare sau formare profesională. Hard skills definesc experiența sau priceperea ta într-un anumit domeniu, abilitățile tehnice. De exemplu dacă vrei un job în IT, trebuie să ai cunoștințe de programare (html, css, javascript, SQL), fără de care nu poți găsi un loc de muncă în acest domeniu.
”Dezvoltarea continuă nu mai e opțională, e pentru că trebuie!”, afirmă Gheorghe Andrieș, CEO Evolutiv Consultants, într-un articol al jurnalului de leadership Cariere. El a continuat spunând că ”Mixul potrivit între hard skills și soft skills este cel pe care și-l definește în mod inteligent și argumentat organizația la un moment dat, astfel încât să o ajute în îndeplinirea obiectivelor de business. Trebuie privit ca orice altă investiție”.
Exemple de hard skills: a fi bilingv sau multilingv, gestionare baze de date, cunoașterea pachetului Adobe, competențe digitale, securitatea rețelelor, marketing SEO/SEM, limbaje de programare, etc., conform Humangest.ro.
Desigur există domenii în care dacă deții soft skills ești mai avantajat, cum ar fi domeniul de marketing, unde comunicarea, interacțiunile interumane și creativitatea sunt foarte importante și domenii precum inginerie sau statistică în care este mai benefic să ai hard skill-uri.
Cu toate astea nu este o regulă, faptul că anumite domenii presupun mai multă interacțiune cu oamenii nu înseamnă absența totală a hard skill-urilor și invers. Atât hard skills sau soft skills se îmbunătățesc prin practică.
Tot în jurnalul de leadership Cariere, Cătălin Stancu, Managing Partner Sfera, spune că ”un training bun este cel după care participanții pun în practică 1-2 concepte noi sau abordări noi și validează alte câteva. Cine își propune, ca trainer, mai mult, este exagerat de optimist. Pentru acest lucru însă, participanții trebuie convinși într-un fel sau altul că aplicarea în practică va fi în beneficiul propriu. Și partea aceasta nu este ușoară”.
Spre deosebire de hard skills, unde îți poți justifica anumite competențe arătând o diplomă sau o certificare, soft skills sunt mai greu de justificat. Afirmațiile „știu să lucrez în echipă” sau „lucrez bine sub presiune” sunt greu de dovedit pe moment.
În timpul unui interviu, recomandările din partea unui superior, profesor sau coleg sau exemple de situații reale din care reies anumite trăsături pe care le deții, pot fi o modalitate de a demonstra afirmațiile despre personalitatea ta. Implicarea fie în proiecte de echipă, fie în activități de voluntariat sau workshop-uri, sunt oportunități de dezvoltare personală și pot îmbunătății soft skill-urile, spune Humangest.ro.
Astfel, pentru a obține jobul mult dorit este necesar să îmbini soft skills cu hard skill pentru a avea un portofoliu echilibrat de cunoștințe tehnice și abilități ce țin de inteligența emoțională și socială.