joi, mai 6, 2021
AcasăREVISTA ONLINEArticoleBusiness storytelling

Business storytelling

Ce este “business storytelling”?

În traducere “povestiri de afaceri” sau povești din afaceri. Dar este și un concept la modă în acesta perioadă.
“business storytelling” este și o rubrică nouă în Revista Patronatului Român.

Despre business storytelling
Cum scrii o poveste atractivă despre afaceri
La ce te ajută?
Rubrica business storytelling


promovare online
22 premii cu valoare totala de 7.652 lei

Despre business storytelling

“Te duci la Paris și vezi care sunt tendințele în modă. Și o să știi cum va fi moda la București peste 10 ani.”
Cam așa și cu poveștile din afaceri.

A fost, cu multa vreme in urmă,  moda cu prezentarea afacerii pe net.
La un moment dat, aprope toate website-urile erau la fel.
Despre noi, misiunea, viziunea, valorile, echipa, clienții noștri
Despre valorile tale, ce să spui? Normal, sunt în acord cu valorige general acceptate, căci dacă afișezi valori ce intră în conflict cu credințele comune, atunci lumea o să te evite.

Câte valori apreciate la nivel de principiu cunoști?
Și atunci, firesc, la secțiunea “valori” nu găseai decât variațiuni pe aceeași temă.
“me-am asumat misiunea de afi cei mai … și cei mai …, și să oferim …” – alte variațiuni pe o temă dată.
Atunci, de ce să mai deschizi un website de prezentare?

Apoi a urmat moda ISO 9000. Un standard foarte bun în sine, despre a cărui aplicare eu încă mai cred că poate aduce semnificative beneficii.
Urmăre a trendului, toate misiunile erau … să satisfacă cerințele explicite și implicite ale clienților.

A venit (și apoi a trecut) vremea influențelor discursurilor motivaționale cu izvoare transatlantice.
Atunci, cu toții făceam minuni, totul trecea de la tragic la sublim. Știu că extremele se atrag, dar atât tragic / sublim combinat cu frecvență ridicată începuse să agaseze, să sune a fals.

Îmi aduc aminte de ultima poveste la care m-am uitat în acest registru. Povestea care, pentru mine, a umplut paharul.
Ceva de genul:
“Dupa ce nu reușeam …, făcând nu știu ce am ajuns să construiesc afaceri cu o valoare totală de 480.000.000 dolari și să ocup funcții de top manager în companii …, având un portofoliu de vânzări de peste … milioane și milioane de dolari.”

Concluzia era că: “pentru numai 27 dolari te învăț și pe tine să afli cum să …”
Deci! Eu mă chinui de atâta amar de vreme (amar – la propriu – înghit rezultate cu gust neplăcut) în antreprenoriat și uite că soluția era la numai 27 de dolari distanță.

Și de unde are atâta energie și succes la omul ăsta?
Cum a reușit el să facă atâtea sute de milioane pentru sine și sute de milioane vânzări pentru alții? Mai apoi, are atâta surplus de energie încât uite cum acum se mobilizează cu atâta forță încât să mai câștige încă 27 de dolari, după atât de multe sute de milioane!
Sunt frustat! Nu mai vreau să știu despre atâta strălucire în afaceri, când eu mă lupt în nuanțe de gri.

Și acum a venit vremea lui “brand storytelling” și “business storytelling”


Cum scrii o poveste atractivă despre afaceri?

promovare onlinePăi, depinde. Depinde pe cine vrei să atragi și la ce vrei să atragi.

Pe la noi sunt afișate povești de business. Povești de succes. Povești inspiraționale.
Dacă vrei să afli despre cum au alții succes și să te inspiri, să afli calea de urmat, găsești exemple și multe povești.

Tocmai de aceea mă desprind acum de povestea din vremea lui Caragiale, cu argumentația englezisme vs termeni autohtoni (tramvai – pe șine mergător, cravată – de gât legau) și spun că, de data asta, prefer “business storitelling” decât povești sau afaceri.
Este știut că “afacerist” în românește are o conotație ușor diferită de businessman.

Dacă vrei să știi despre oameni minunați și idei curajoase care au schimbat lumea, dacă vrei să afli despre cât de simplu este – nu ai nevoie decât de creativitate și perseverență …, atunci găsești, pe meleaguri mioritice, multe exemple…

Așa că, este simplu să afli cum să scrii povești atractive de afaceri, deși și pe acesta temă  se aplică regula Paris – București – 10 ani.

La tabloul general, pun și eu o nuanță sau o pată de culoare.
Eu cred că, dacă vrei să atragi spre business-ul tăi oameni ca tine, atunci e simplu. Povestești pățaniile tale, pe limba ta.

Chiar dacă nu este chiar așa, am să va spun că mie mi-a plăcut povestea din articolul “5 sfaturi esențiale pentru povestirea de afaceri” din forbes.com, publicat în 2018, autor Mike Kappel, care începe așa:

“Când e bine facută, povestirea de afaceri oferă un motiv convingător pentru consumatori să cumpere de la tine. O marcă bună poate inspira încredere între afacerea ta și clienți, angajați și furnizori.

La Patriot Software, povestea noastră a început în subsolul unei fabrici, fără căldură, fără aer condiționat și podele care se inundau. În loc de clienți, am avut șobolani, păsări, șerpi și muște.

Am rămas fără bani, ne-am epuizat cardurile de credit și ne-am împrumutat de la rude.

Nu este cel mai frumoas inceput la o poveste, nu? Dar este sincer. Clienții noștri, afaceri mici care doar „pot face” sau „doar funcționează” apreciază acest lucru și se referă la primele zile grele de lansare a unui startup. Auzind povestea noastră și știind de ce facem ceea ce facem, ei știu că le înțelegem nevoile.”

promovare onlineDe ce mi-a plăcut? (în paranteză fie spus – și m-a determinat să citest întreg articolul; mai apoi să văd cu atenție despre ce și cum este afacerea, cum ar putea fi pe la noi ș.a.m.d)

Pentru că, într-adevăr, seamănă cu povestea mea.
Am trecut de câteva ori prin startup și, chiar dacă nu am avut parte de colegi șobolani și șerpi – la propriu, tabloul de ansamblu este adevărat.

Am mai scris odată că, coabitarea în mediul de afaceri românesc a cel puțin două modele de business: multinaționale și antreprenoriat – IMM pun o presiune mare pe cea de a doua categorie.

Așteptările partenerilor de afaceri, ale angajaților și colaboratorilor, ale clienților și consumatorilor, este că un bunsiness din categoria “SME” să fie la fel de organizat și structurat, să aibă resurse nu neapărat comparabile cu cele ale companiilor mari, dar să fie îndestulătoare pentru realizarea optimă a tuturor funcțiilor, să ofere clienților produse și servicii comparabile (ceea ce se realizează adeseori), să ofere un mediu de lucru și facilități asemănătoare.

De multe ori chiar și antreprenorii cad în acesta capcană și se prezintă, îndreptățit sau nu, ca fiind totul un succes – numai lapte și miere.

Despre companiile multinaționale și firmele mari se observă un trend similar.
Povestea publică, așa cum rezultă din reclame, din anunțurile de angajare, din comunicarea publică și din prezentările și poveștile managerilor de top, te fac să fii invidios pe atâta succes, profesionalism și performanță.

În realitate însă, a apărut bancul celebru cu managerul de resurse umane care ajunge în rai și este pus să aleagă unde își petrece veșnicia. Pe scurt, după ce i se prezintă cele două opțiuni printr-o perioadă de probă în cele două zone și face o alegere, atunci când ajunge din nou în mediul pentru care a optat, și constată o diferență semnificativă, întrebând cum este posibil, i se răspunde: “atunci erai în proces de recrutare – acum ești angajat”. Si seria de glume si dezbateri cu tema “afacereza”.
Și tot la acest aspect observ că, inclusiv la nivel internațional, sunt preocupări majore față de fenomenul “burnout”

Și atunci revin la ce spune articolul mai sus citat:

“Povestea companiei tale nu trebuie să fie elaborată. De fapt, dacă afacerea ta nu are un istoric zdrobitor, povestea ta nu ar trebui să încerce să creeze unul. O poveste autentică este mai probabil să te conecteze cu consumatorii decât una fără o urmă de adevăr.

Transparența sărbătorește unicitatea ta și recunoaște aspectul uman al brandului tău. Recunoaști că lucrurile nu sunt întotdeauna ușoare, arătându-ți propriile provocări și eșecuri. Acest lucru creează o conexiune emoțională, dezvăluind caracteristicile de admirat, cum ar fi inovația și rezistența.”

citeste articolul intreg: https://www.forbes.com/sites/mikekappel/2018/01/17/5-essential-tips-for-business-storytelling/?sh=280480d1454d


La ce te ajută?

Despre brand storytelling și business storytelling se spune că ajută la awareness, ajută pentru a trasmite mesaje credibile, ajută în marketing și vânzări.
Pornind de la ideea, deja răspândită pe scară largă, că clienții din afaceri și consumatorii fac alegeri mai degrabă pe criterii emoționale decât raționale, te ajută mult în vânzări.

Adaug aici un beneficiu important: te ajută să crești sănătos, să te dezvolți sustenabil.
Asta numai dacă povestea prezentată de tine nu pune un filtru roz peste realitățile cotidiene, nu trece sub tăcere greutățile, obstacolele și eșecurile, îndreptând fasciculul de lumină al reflectoarelor exclusiv pe performanță și succes.

Pentru că dacă te prezinți așa cum ești, atunci nu generezi promisiuni neonorate. Mai mult, atragi spre tine pe cei care se regăsesc în ceea ce faci, învață din experiența ta, recunosc în tine valorile în care și ei cred și dorec sincer să le fii partener de afaceri ori business-ul în care să-și dezvolte cariera profesională.

La finalul acestei argumentații am să spun că nu vreau să-l contrazic pe domnul Zig Ziglar (și nici nu pot, având în vedere diferența de expertiză și de rezultate inte Domnia Sa și mine), dar spun că trebuie să începi cu tine.

Să te ajuți pe tine în primul rând să te dezvolți.
Este poate cea mai importantă contribuție pe care poți să o aduci în mediul de afaceri și în comunitatea în care îți dezvolți afacerea.

Indiferent că ești o companie mare sau un antreprenor în zona IMM, dezvoltarea sustenabilă a afacerii tale este contribuția care generează resurse pentru comunitate și pentru partenerii de afaceri, este practica pe care o aduci în modificarea uzanțelor în sectorul de activitate în care lucrezi.


Rubrica business storytelling

Vom publica în această rubrică povești din afaceri, deoptriva despre lideri de start-upuri, poveștile brand-urilor noi cu o istorie , poveștile din / despre companii internaționale, firme de despre companii mici, de succes înfrângeri.
Orice poveste despre aspecte interesante / utile pentru mediul de afaceri.

Așteptăm să ne povestiți:
– cum a debutat afacerea, cum a apărut ideea, ce greutăți au fost depășite, ce oportunități au fost valorificate, cine a sustinut ideea, cine nu a crezut, cine s-a opus,
– cum s-a dezvoltat echipa, ce linii noi de business se dezvoltă, cum ați trecut prin perioada de criză,
– ce planuri de viitor, cum ați ajuns într-o postură / situație favorabilă,
– care sunt obstacolele cotidiene pe care trebuie să le depașiți;
– ce performanțe ați reuțit,
– ce momente dificile v-au afectat,
– cum vă raportați la practicile din sectorul de activitate,
– ce modele de afaceri te-au inspirat, ce strategii au funcționat, ce tehnici, modele de afaceri nu au funcționat,
– dacă și cum se implică business-ul în viață comunității
sau orice altă poveste apreciați potrivită pentru acesta rubrică.


promovare online

Cezar Iulian Armasu
Cezar Iulian Armasu
Director Editura PTAH ce are in portofoliu: Revista Institutului Arbitral Roman, Revista de cultura, sah si business Pallas Athena, Revista Patronatului Roman.
spot_img
promovare online:spot_img

Postari recente:

promovare online:spot_img
3,452FaniÎmi place
5AbonațiAbonați-vă
spot_img

Recomandate:

spot_img

Evenimente:

spot_img