Fiecare perioadă de timp din istoria umanității are paradoxurile sale în fața cărora rămâi cu gura căscată. Tot așa se întâmplă și în business. Într-o vreme extrem de dificilă, pentru traiul patronilor de pe toate continentele, dacă ai în tine sânge de gazetar în domeniul economic, poți găsi, spre uimirea cititorilor, recorduri de producție.
Aici, fac o paranteză, când discutăm de jurnaliști. Chiar vă rog să nu mai amintiți de această categorie profesională, într-o perioadă în care, nimeni, dar absolut nimeni, dintre ziariști nu face o anchetă legată de tragedia petrecută la Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”. Deci, după incendiul din 29 ianuarie au murit 21 de pacienți. Unde ? În cel mai important centru de luptă împotriva acestor boli. Dar, eu port respect meseriei de jurnalist, mai ales azi, când scriu aceste rânduri, în 18 februarie. În calendarul meu sentimental scrie clar: la 18 februarie 1790. Atunci a apărut, la Iași, periodicul de limbă franceză „Courier de Moldavie„, primul ziar tipărit pe teritoriul României.
Dar, să revenim la oile noastre. Iată paradoxul transmis de Reuters. Iubitorii de muzică obligaţi să stea în casă în timpul pandemiei s-au îndreptat spre discurile de vinil, astfel încât cel mai mare producător mondial de LP-uri a înregistrat în 2020 cele mai mari vânzări anuale şi cel mai mare profit. Cam multe superlative într-o singură frază, dar asta e ciudata realitate.
Firma cehă GZ media, care imprimă viniluri pentru diferiţi artişti de renume, cum este superstarul Lady Gaga, a înregistrat anul trecut o creştere de 11% a vânzărilor până la patru miliarde de coroane (187 milioane de dolari) şi a livrat 38 de milioane de LP-uri, a declarat miercuri directorul general Michal Sterba.
„A fost un an record”, spune Sterba cu ocazia unui tur al uzinei amplasată la aproximativ 20 de kilometri de Praga, loc unde GZ media imprimă viniluri din 1951. Sterba se aşteaptă ca în acest an veniturile firmei să crească până la 4,7 miliarde de coroane.
Anul record al celor de la GZ Media vine pe fondul unei renaşteri a discurilor de vinil în ultimul deceniu, în pofida popularităţii şi accesului instant al digital media şi al site-urilor de streaming de muzică de toate genurile.
„Foarte mulţi oameni au început să îşi cumpere propriile lor sisteme audio şi discuri din vinil. Probabil pentru că au rămas în casă unde nu sunt alte opţiuni precum concerte, pub-uri sau baruri”, consideră Michal Sterba. „Acum discurile de vinil încep să migreze dinspre o piaţă de nişă pentru colecţionarii de muzică şi iubitorii de muzică spre o bază mai largă de consumatori care este formată dintr-o generaţie tânără care a descoperit vinilurile”, adaugă Sterba.
În SUA, cea mai mare piaţă mondială de viniluri, anul trecut au fost vândute 27,5 milioane LP-uri, în creştere cu 46% comparativ cu 2019, potrivit firmei germane de cercetare de piaţă Statista, precizează Agerpres. La rândul său, firma de consultanţă MRC susţine că 51 de albume s-au vândut în cel puţin 50.000 de copii în SUA, în creştere faţă de doar 23 albume în anul 2019, iar cel mai bine vândut LP a fost ‘Fine Line’ al lui Harry Styles din care s-au vândut 232.000 de copii.
Nu știu ce preferați dumneavoastră să ascultați. Eu am perioade când dau pe Radio România Muzical, noaptea ascult concertele difuzate de Radio Trinitas. Dar, când vreau să ascult piesele unui compozitor anume, apelez rapid la youtube.com. Discuri de vinil am mai văzut doar în târgurile de antichități.
Aristotel Bunescu – Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România.