Miercuri, 29 septembrie, transportatorii români s-au suit în tiruri și au venit în fața Guvernului României. Nu i-a deranjat nici vremea rea și nici faptul că două organizații ale transportatorilor, COTAR și APTE 2002, au renunțat la protest. În ciuda acestui lucru, însă, numeroase alte organizații ale transportatorilor au decis să continue protestul anunțat, pentru care au primit de altfel aprobare de la Primăria Capitalei.
Motivele pentru care aceștia au declanșat mitingului sunt, de altfel, binecunoscute, Revista Patronatului Român semnalându-le și în trecut: reîncadrarea diurnei șoferilor ca venit impozabil (retroactiv, pe ultimii 5 ani!), carantinarea șoferilor profesioniști, dar și criza de pe piața RCA.
Nemulțumirea transportatorilor vine în contextul în care marți, 28 septembrie, a apărut pe surse un nou Proiect de Lege privind amnistia fiscală, care menţine însă riscul reîncadrării diurnei în baza constatărilor Inspecţiei Muncii. Mai mult, spun organizatorii mitingului, aceștia sunt îngrijoraţi de faptul că procesul de aprobare în Parlament al noului proiect de lege privind amnistia fiscală este de lungă durată şi de multe ori unele proiecte de lege au fost retrase.
„Ca transportatori, am ajuns să plătim la o mașină normală, o Dacia Logan, 1100 de lei (poliță RCA – n.r.) odată la 6 luni, ceea ce este aberant, la un camion am ajuns la 300 de milioane, adică aceste lucruri trebuiesc modificate, n-o să rămână niciodată așa ceva, dacă trebuie să ieșim ca în 2016 iar la nivel național să blocăm toată România, cum s-a întâmplat atunci, este la alegerea Guvernului”, a declarat Vișa Mihai, prim-vicepreședinte FORT.
„Noi ca organizații patronale care ne apărăm membrii, considerăm că acest lucru nu poate continua, deoarece ne duce spre faliment. Nu putem să împărțim banii cu asiguratorul și să vedem iar profituri exorbitante. Au avut un profit de 30% la un lucru pe care suntem obligați să-l facem. Noi nu putem să zicem, nu vrem să facem RCA, suntem obligați prin lege. Au un profit asigurat de către statul român, au garanția acestor consumatori.”, a completat acesta.
Nu în utlimul rând, în contextul în care săptămâna viitoare se conturează debarcarea actualului guvern prin moțiune de cenzură, transportatorii au declarat, în exclusivitate pentru Revista Patronatului Român, faptul că explorează și alte variante de a ajunge la un numitor comun cu guvernul în privința aspectelor care îi nemulțumesc, în sensul acesta având discuții și cu alte partide politice prezente în arcul parlamentar, în special PSD.
Totodată, trebuie spus faptul că România este singurul stat european care impozitează diurna, în timp ce state din Europa de Est, precum Polonia, Lituania sau Ungaria, adoptă în mod constant măsuri de protecție a transportatorilor proprii, spun protestatarii. Efectele acestei decizii fiscale sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit de vreo firmă.
Transportul rutier este un sector economic esențial al României, având o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro în ultimii 4 ani. Transportul rutier și serviciile conexe generează circa 5% din PIB-ul României și angajează peste 350.000 de persoane.