Interviu cu Andreea Maria Paul, președinte INACO despre cel mai nou Start Lab 5.0
- Ce ne spui despre Smart Lab?
Smart Lab este cel mai atractiv stand pe care astăzi îl găsiți la Bucharest Tech Week, împreună cu Samsung și Shape Robotics, două companii partenere de forță cu ajutorul cărora propunem în premieră bucureștenilor și tuturor europenilor Smart Lab INACO 0.5.
Este a cincea iterație tehnică și educațională într-o versiune îmbunătățită față de ceea ce puteți găsi în primele 15 laboratoare educaționale digitale, create deja în școlile din România, nu doar în București și la Călărași și în Prahova și în Oradea și în Iași, Pitești și așa mai departe.
- Ce este nou?
Noutatea este adusă chiar de către partenerii noștri, tabla interactiva Samsung, care încorporează cu o puternică componentă de arte, se pictează în apă în ulei și în orice fel vă doriți voi, pe o tablă interactivă fără să avem nevoie de resursele specifice, de materiale, fără să murdărim în sala de clasă. Totul se întâmplă pe o tablă interactivă într-un mod atât de atractiv, de creativ, unde poți să corectezi, poți să salvezi, poți să creezi opere artistice și NFT-uri, de ce nu?
Muzeele digitale cu opere digitale, deja găzduiesc astfel de creații artistice. Apoi în terminalul digital care unește ecranul tactil retractabil, care devine caiet digital, ochelarii de realitate virtuală, robotul educațional multifuncțional, head-setul cu microfon și căști – avem acum tot de la partenerii Samsung un ecran mult, mult mai atractiv, mult mai bine încorporat în acest terminal digital la Smart Lab 5.0, mult mai mare ca diagonală, calitativ net superior față de ce găsim în Smart Lab 0.4.
Totodată partea de robotică și de VR sunt într-o versiune și ele îmbunătățită față de ceea ce găsiți la Smart Lab Caro, ultimul laborator digital pe care l-am creat. Partea cea mai bună este că Planul Național pentru Redresare și Reziliență, care propune României și sistemul de învățământ crearea peste 1100 de Smart Lab-uri, pot să facă într-un mod cu adevărat orientat cu fața spre viitor, bazându-se pe proiectele pilotate de către INACO, într-un parteneriat bazat pe voluntariat și pe fundraising privat.
- Care a fost așteptările și obiectivele voastre prin participarea la această manifestare expozițională și cum descrii tot ce s-a întâmplat până acum în această expoziție?
Încă o participare la un târg expozițional dedicat tehnologiei digitale, în scop educațional, care reprezintă saltul necesar pentru atingerea obiectivului și al misiunii noastre și anume acela de a asigura accesul gratuit al tuturor elevilor din România la educație digitală inteligentă, iar pentru asta, avem nevoie de o mai bună înțelegere a ceea ce înseamnă Smart Lab, o deschidere a unităților de învățământ, a cadrelor didactice chemate să își îmbunătățească, dezvolte, diversifice abilitățile pedagogice. Oferim și acest lucru, facem instruire cu cadre didactice, partenerii de la Samsung au creat deja un mecanism a celor opt ambasadori, care de șase ani de zile sunt instruiți de către echipa Samsung, pentru a fi portavocea proiectului mai departe în rândul cadrelor didactice și nu numai. Sunt multe alte inițiative în plină derulare, în paralel ascultăm vocea copiilor.
- În afară de copii, aveți reacții de la părinți, carde didactice care au trecut pe la stand?
Părinții sunt cei mai puternici parteneri ai INACO, părinții sunt cei care mobilizează utilitățile de învățământ, care își aduc copiii în Smart Lab. Reacția copiilor este motorul mobilizării generației de adulți și sigur că părinții sunt primii care își doresc cu adevărat o șansă nouă acordată propriilor copii. Smart Lab-ul INACO a atras cei mai mulți vizitatori în cele trei zile Buchatest Tech Week, de departe este cel mai popular stand, datorită dispozitivelor digitale așa de atractive, aduse de robotică, de ochelari de realitate virtuală, de tabla interactivă Samsung pe care se desenează, roboții sunt de la Shape Robotics, iar ochelarii VR de la ClassVR, iar toți partenerii INACO au venit cu ultima versiune pe care o veți regăsi în Smart Lab 5.0, începând din toamnă.
Revenind la copii, cu ajutorul „Ghidului Meseriilor Viitorului”, un proiect care din nou a primit finanțare nerambursabilă de la bugetul local al Primăriei sectorului trei din București și care va apărea pe piață foarte probabil tot în prima zi a următorului an școlar, are acest subtitlu și firul roșu: vocea copiilor. Săptămâna trecută, am demarat o cercetare psiho-socio-educațională și vocațională, unde ascultăm foarte atenți, ce ne spun generațiile tinere. Mă refer la copii de la 10 ani până la 19 ani, adică de la clasa a 5-a până la clasa 13-a tale a școlilor, liceelor profesionale din sectorul trei. Tot proiectul „Vocea Copiilor” se derulează în sectorul trei, ne dorim cat mai mulți respondenți, ca apoi răspunsul lor să fie integrat în ediția cinci a „Ghidului Meseriilor Viitorului” și iată cum aceste două proiecte INACO cresc anual, împreună, a cincea ediție a Ghidului Meseriilor Viitorului, cu a cincea iterație a Smart Lab INACO. De altfel, ele s-au născut tot împreună și an de an ne dorim asigurarea accesului gratuit, liber, accesibil online, în cadrul „Ghidului Meseriile Viitorului” și în laboratoare pe măsură ce numărul acestora acestor laboratoare crește în școlile din România.
- Ne poți spune câteva lucruri despre viitor? Care sunt proiectele de viitor?
Trebuie să vă recunosc cu foarte multă modestie, dar și bucurie, că proiectul Smart Lab, INACO a fost recompensat cu trei premii în acest an. Primul premiu internațional la cel mai mare târg educațional în tehnologie digitală chiar din Londra, unde am primit Premiul Educațional Inovator al anului 2021, oferit de către compania Vantis, lider mondial ceea ce înseamnă realitatea virtuală educațională, apoi au urmat două premii naționale, Femeia Anului pentru Educație și Premiul de Excelență pentru Întreaga Activitate, din partea societății civile române și le mulțumesc tare mult tuturor celor trei care ne-au gratulat cu recunoștință lor, prin intermediul acestor premii.
Ceea ce urmează însă, este și mai multă faptă, pentru că ne ajută, sigur, recunoașterea internațională – naționala, dar ceea ce ne ajută și mai mult este cu adevărat șansa copilului de a se educa digital, de a dobândi competențele digitale, care îi deschide opțiunea pentru alegerea meseriei potrivite, în viitor. Adevărul este că piața muncii în viitor, noul nomenclator de competențe are în structura lui extrem de multe competențe digitale și dacă ne îngrijim de acest lucru de acum, de pe primele bănci ale școlii, avem șansa să creștem o generație împlinită profesional și fericită personal. Aceste competențe digitale vor fi cele care ne vor plăti facturile și lor și nouă înșine, dar trebuie să fim extrem de atenți la viteza și direcția în care o ia acest viitor, iar frontiera economică reprezentată de spațiu este una pe care generația tânără o va dezvolta și unde noi știm multe lucruri, dar nu suficiente pentru a visa cu adevărat că tu, Cezar, și poate cu mine, o să fim „turiștii spațiali de mâine”, iar generația tânără actuală, sunt convinsă că va fi partea acestui fenomen mult mai accesibil financiar încât decât nouă, astăzi, generațiilor adulte.