Istoria Confederației Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Franța (Confédération des petites et moyennes entreprises) merge în timp până în anul 1944, când Léon Gingembre, industriaș de renume, crea Confederația Generală a Întreprinderilor Mici și Mijlocii.
La momentul respectiv, acesta declara: „Patronul unei întreprinderi mici și mijlocii (PME) este acela care investește în acest demers toate finanțele sale, care exercită funcții reale de responsabilitate și de gestiune, care își pune în joc toată știința și, în caz de eșec, onoarea!”
În anul 2015 este ales actualul președinte al CPME, François Asselin, antreprenor din domeniul construcțiilor.
Conform site-ului oficial, Confederația Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Franța cuprinde o rețea de 200 de federații și asociații profesionale, în vreme ce Wikipedia avansează un buget de 9 milioane de euro pentru anul 2011. Conform altor surse, CPME reprezintă interesele a nu mai puțin de 4 milioane de salariați din majoritatea domeniilor posibile, de la sectorul auto, trecând prin cel al alimentației și ajungând până la cel al transportului aerian.
Trebuie notat însă de asemenea faptul că, în Franța, sunt considerate întreprinderi mici, ca și în România, cele cu mai puțin de 50 de angajați, în vreme ce numărul total al acestora depășește cifra de 3 milioane. Un aspect important este însă și acela conform căruia întreprinderile mici și mijlocii creează aproximativ 50% dintre noile locuri de muncă din Franța. Aceasta este, prin urmare, o contribuție neprețuită la economia Franței, în condițiile în care șomajul s-a situat la 8,1% în această țară în primul trimestru din 2021.
Deși în Franța este o forță incontestabilă la nivel organizațional și de reprezentare a organizațiilor profesionale, despre CPME sunt cunoscute puține lucruri în România. Relativ recent, s-a vorbit despre „EvalNumPME”, un instrument online de autodiagnosticare gratuit, lansat de Confederația Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Franța, care permite proprietarilor de întreprinderi să evalueze maturitatea digitală a propriilor întreprinderi și marja de progres în ceea ce privește digitalizarea.