Ce este mix-ul de marketing?
Mix-ul de marketing este alcatuit din 4 elemente si anume: Produs, Pret, Promovare, Plasament (product, price, promotion, place) de aici si denumirea de 4P . Componentele sale au fost dezbatute de numerosi autori si specialisti in economie, fiecare identificand si alte elemente ce s-ar potrivi pe langa cele enumerate mai sus: oameni (people), procese, personal, proceduri, personalizare, publicare si multe altele.
Mix-ul de marketing inseamna transformarea planificarii de marketing in practica. Putem considera ca el este o combinatie a tuturor factorilor ce stau la dispozitia unui manager pentru a satisface nevoile segmentului de piata tintita.
Primul dintre elemente, produsul, se refera la bunul propriu-zis ce se afla spre vanzare. Un produs pentru a avea succes trebuie sa isi indeplineasca caracteristicile cat mai bine pentru satisfacerea nevoilor consumatorului, in caz contrar, chiar si cel mai eficient mix de marketing nu va da rezultate.
Cel de-al doilea elelment, pretul, se refera la valoarea ce ii este atribuita unui produs. Aceasta valoare difera in functie de costurile de productie, de segmentul ales, de cerere si oferta si alti factori. Deseori pretul poate fi un factor ce imbunatateste imaginea unui produs, ideea de mai scump semnificand o calitate mai ridicata.
Promovarea, cel de-al treilea element, reprezinta activitatea prin care produsul sau serviciul se face cunoscut pietei. Promovarea se refera la orice mod de comunicare de marketing folosita pentru a informa publicul tinta in legatura cu caracteristicile unui produs sau serviciu si brand-ul ce il produce. Principala misiune a promovarii este cresterea gradului de constientizare, starnirea interesului consumatorilor, generarea de vanzari sau crearea de loialitate fata de brand.
Ultimul element, plasamentul, se refera la locul in care produsul se vinde. Toate industriile “se lupta“ pentru a atrage atentia consumatorilor si pentru a face produsele cat mai accesibile in magazine tot mai personalizate si cu un aspect placut si atractiv. Alegerea unei locatii bune este una dintre metodele ce aduce cel mai mult succes companiilor, de aceea ele sunt gata sa plateasca preturi premium pentru a obtine astfel de locatii.
Pentru construirea mix-ului de marketing este necesara intelegerea tuturor elementelor de mai sus. Acest lucru este mai simplu prin adresarea unor intrebari cu privire la fiecare component in parte:
Produs:
- “Ce isi doreste consumatorul de la produsul sau serviciul nostru?”
- “Ce nevoie ii satisface?”
- “Ce caracteristici are produsul sau serviciul nostru pentru a satisface aceste nevoi?”
Pret:
- “Cat valoreaza produsul sau serviciul nostru in ochii consumatorului?”
- “Ce politici de pret practica competitorii?”
Promovare:
- “Cum ajungem la publicul nostru? Prin publicitate online, in presa, la tv, la radio sau pe panouri de publicitate, prin social-media?”
Plasament:
- “Unde vor gasi consumatorii produsul sau serviciul nostru?”
- “Daca produsul sau seviciul se gaseste intr-un magazin, ce fel? Ar fi tip boutique sau intr-un supermarket, sau ambele? Sau online? Sau direct, printr-un catalog?”
Fiecare companie are posibilitatea de a proiecta un mix optim pentru crearea unei strategii de marketing de succes. In functie de analiza pietei, managerul decide ce elemente de marketing va folosi in mix-ul sau, luand in considerare resursele pe care le are la dispozitie.
Sa spunem ca o companie doreste sa realizeze un produs nou, managementul marketingului trebuie sa se asigure ca respectivul produs este conform cu nevoile consumatorului, este aspectuos, are pretul potrivit, apare la momentul potrivit, in locul potrivit, folosindu-se de toate resursele disponibile ale companiei pentru realizarea lui. Mai mult decat atat. construirea corecta a unei strategii bazata pe mix-ul de marketing poate reprezenta un avantaj competitiv puternic in fata firmelor concurente.
Elementele mix-ului de marketing se influenteaza unul pe celalat, impreuna ele formeaza planul de afaceri al unei companii si utilizate corespunzator pot aduce succes.
Bibliografie
- Chai Lee GOI, Marketing Mix: A Review of ‘P, Journal of Internet Banking and Commerce, 2002.
- Meera Singh, Marketing Mix of 4P’S for Competitive Advantage, IOSR Journal of Business and Management, 2012.
- Neil H . Borden, The Concept of the Marketing Mix’, Journal of Advertising Research, 1984.
- Mind tools, The Marketing Mix and the 4Ps of Marketing, disponibil la: https://www.mindtools.com.
- The Economic Times, Definition of ‘Marketing Mix’, disponibil la: https://economictimes.indiatimes.com.