joi, mai 6, 2021
AcasăREVISTA ONLINEComunicate de presaMăsuri pentru debirocratizare și pentru flexibilizarea relațiilor de muncă în microîntreprinderi, adoptate...

Măsuri pentru debirocratizare și pentru flexibilizarea relațiilor de muncă în microîntreprinderi, adoptate de Guvern

Comunicat de presă 28 aprilie 2021

Măsuri pentru debirocratizare și pentru flexibilizarea relațiilor de muncă în microîntreprinderi, adoptate de Guvern

Microîntreprinderile cu până la 9 angajați vor putea ține evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat în condiţiile stabilite cu aceștia prin acord scris, iar specificarea atribuţiilor postului se va putea face atât verbal, cât și în formă scrisă, la solicitarea angajatului.

Ordonanța de urgență adoptată de Guvern, care modifică și completează Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, mai prevede eliminarea obligației microîntreprinderilor de  a întocmi un  Regulament intern.

„Microîntreprinderile cu până la 9 salariați sunt cele mai afectate de lipsa de personal calificat în domeniile economic, juridic sau resurse umane, adică cele care desfășoară activități de natură administrativă. Costurile sunt și ele mari, birocrația este excesivă, dacă ne raportăm la dimensiunea acestor societăți, astfel că reducerea sarcinilor administrative inutile poate sprijini potențialul microîntreprinderilor de a menține locuri de muncă, mai ales în actualul context epidemiologic”, a declarat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan.

Potrivit datelor deținute de Inspecția Muncii, în România există în prezent 445.491 de angajatori care au până la 9 salariați. 

Serviciul Comunicare, Mass-Media și Relații cu Publicul



Comunicat de presă 28 aprilie 2021

Guvernul continuă procesul de digitalizare a relațiilor de muncă și introduce posibilitatea folosirii semnăturii electronice

Executivul face încă un pas pentru digitalizarea raporturilor de muncă și introduce, prin ordonanță de urgență, posibilitatea folosirii semnăturii electronice avansate sau calificate la încheierea contractului individual de muncă, a actelor adiționale la acesta, dar și pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/dcumentelor din domeniul relațiilor de muncă. Semnătura electronică va fi însoțită de marca temporală calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului.

Decizia Executivului sprijină flexibilizarea şi adaptarea relațiilor de muncă la schimbările aduse pe piața muncii odată cu apariția pandemiei de COVID – 19, când munca la domiciliu a luat amploare.

„Numărul contractelor individuale de muncă cu clauză de telemuncă a crescut semnificativ. Dacă în luna martie a anului trecut, la debutul pandemiei, în registrul general de evidență a salariaților erau înregistrate 50.577 de astfel de contracte, până la sfârșitul anului numărul a crescut la 383.300. Tendința de creștere continuă și în 2021. În luna martie erau înregistrate aproape 395.000 de contracte cu clauză de telemuncă. Câtă vreme se mențin regulile de distanțare fizică, inclusiv la locul de muncă, iar telemunca rămâne o soluție dezirabilă, angajatorii trebuie sprijiniți, prin simplificarea procedurilor specifice de resurse umane, să utilizeze forme alternative de muncă”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan.

Actul normativ aprobat astăzi de Guvern reformulează definiția telemuncii și elimină sintagma „cel puțin o zi pe lună” în contextul în care, în momentul de față, această formă de organizare a muncii se desfășoară în mod regulat.

Acesta prevede, de asemenea, că angajatorul nu poate obliga salariatul să folosească semnătura electronică. Totuși, părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură la semnarea documentelor, inclusiv cea olografă, prevăzută acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.

În același timp, salariatul care își desfășoară activitatea în telemuncă are obligația de a respecta și asigura confidențialitatea informațiilor utilizate în timpul desfășurării activității. Activitatea acestuia poate fi verificată de angajator prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în condițiile legii.

Angajatorul poate utiliza semnătura electronică avansată sau calificată și în raporturile pe care le are cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor sau documentelor din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă.

Toate documentele încheiate prin utilizarea semnăturii electronice vor fi arhivate de angajator și vor fi puse la dispoziția organelor de control competente, la solicitarea acestora.               

Serviciul Comunicare, Mass-Media și Relații cu Publicul


promovare online


Comunicat de presă 28 aprilie 2021

Noi obligații pentru agenții de plasare a forței de muncă în străinătate și a furnizorilor de servicii de profil, pentru protecția suplimentară a cetățenilor români care lucrează în afara țării

Guvernul a aprobat, miercuri, noi măsuri pentru a crește gradul de protecție a cetățenilor români care lucrează în străinătate.

“Din păcate, experiențele de până acum ne-au arătat că încă există vulnerabilități în momentul în care lucrătorii din România pleacă să muncească în alte țări. Insuficienta reglementare a modului de plasare a forței de muncă în străinătate poate avea consecințe negative asupra siguranței, sănătății și chiar asupra vieții lucrătorilor. Situațiile cu care ne-am confruntat în perioada  pandemiei au evidențiat problemele de care lucrătorii români se lovesc constant și pe care avem datoria să le îndreptăm”, a declarat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan.

Astfel, pentru asigurarea aceluiași grad de protecție a cetățenilor români, indiferent dacă aceștia apelează la serviciile unui agent de plasare a forței de muncă român sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare din alt stat membru al Uniunii Europene care desfășoară pe teritoriul României activități de mediere și plasare a forței de muncă, sunt stabilite aceleași obligații:

  • efectuarea în mod gratuit a activităţii de mediere a cetăţenilor români în vederea angajării în străinătate, fără perceperea de comisioane, tarife sau taxe;
  • încheierea contractelor de mediere în formă scrisă și asigurarea încheierii contractului individual de muncă sau a documentului echivalent din statul de destinație atât în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, cât şi în limba română;
  • punerea contractului la dispoziţia lucrătorului român înainte de plecarea acestuia din țară.

Actul normativ aprobat de Guvern introduce și o serie de obligații suplimentare și înăsprește sancțiunile aplicate în cazul nerespectării legii.

De exemplu, pentru a evita situațiile în care lucrătorilor români nu li se permite intrarea în statul de destinație, agenții și furnizorii de servicii de plasare de forță de muncă trebuie să se asigure, anterior deplasării, că aceștia dețin informațiile și documentele necesare.

Pentru grupurile mai mari de 10 lucrători, transportul va fi asigurat prin intermediul firmelor autorizate să efectueze transport internațional de persoane.

Totodată, agenții de plasare și furnizorii de servicii au obligația de a notifica inspectoratul teritorial de muncă din România cu cel puțin cinci zile lucrătoare anterioare plecării din țară a lucrătorilor, pentru a facilita astfel verificarea condițiilor în care aceștia sunt plasați la muncă în străinătate.

În plus, atât contractul de mediere, cât și copia contractului individual de muncă sau a documentului echivalent vor fi păstrate obligatoriu la sediul social/sediul permanent din România al furnizorului de servicii de plasare/agentului de plasare a forței de muncă în străinătate, pentru o perioadă de trei ani de la data încetării acestora și vor fi puse la dispoziţia inspectorilor de muncă în cazul unui control.

Ordonanța de urgență stabilește și obligația transmiterii, lunare, până la data de 5 a lunii următoare, a unei situaţii privind contractele de mediere încheiate şi persoanele angajate în străinătate, pentru identificarea în timp util a cazurilor de nerespectare a clauzelor contractuale ori a unor posibile tratamente inadecvate. Până acum, această raportare era făcută trimestrial.

Sancțiunile prevăzute a fi aplicate furnizorilor de servicii de plasare și agenților de plasare a forței de muncă în străinătate în cazul nerespectării prevederilor legale sunt cuprinse între 5.000 și 30.000 de lei. 

Serviciul Comunicare, Mass-Media și Relații cu Publicul


spot_img
promovare online:spot_img

Postari recente:

promovare online:spot_img
3,452FaniÎmi place
5AbonațiAbonați-vă
spot_img

Recomandate:

spot_img

Evenimente:

spot_img