joi, aprilie 25, 2024
AcasăREVISTA ONLINEArticoleINTERVIU Mălin Ștefănescu, Președinte TechAngels: „Pentru investitor e important să înțeleagă cui...

INTERVIU Mălin Ștefănescu, Președinte TechAngels: „Pentru investitor e important să înțeleagă cui se adresează acea idee, cui folosește, cine ar cumpăra-o”

Într-o țară cu o economie în mare măsură osificată, cu peste două milioane de bugetari, metodele de finanțare alternative, de „a ridica bani”, cum se spune în cultura startup-urilor, sunt cu atât mai lăudabile, mai ales atunci când vine vorba despre idei inovatoare, pentru care românii au început deja de ceva vreme să fie cunoscuți în lume. Așa stând lucrurile, nu puteam rata ocazia de a sta de vorbă cu domnul Mălin Ștefănescu, Președintele uneia dintre cele mai spectaculoase comunități de fund raiseri atunci când vine vorba despre proiectele de antreprenoriat care mișcă lumea înainte: TechAngels.

Cât de mult a afectat pandemia ecosistemul de start-up-uri din România?

Impactul pandemiei a fost resimțit în ecosistemul de startup-uri tech destul de intens, dacă ne gândim la dimensiunea riscului asociat. Dispariția unora dintre echipe chiar a fost un scenariu foarte posibil, în mod special pentru startup-urile care aveau finanțare și se aflau în creștere agresivă și care s-au confruntat cu situația de a nu mai avea cum să se dezvolte. Pentru stadiul lor de evoluție acest aspect era vital. Capitalul primit putea asigura subzistență, dar nu și creșterea necesară.

În cazul segmentului nostru din ecosistem, lucrurile au avut și o întorsătură pozitivă, datorită mobilizării fiecăruia dintre membrii asociației. Odată cu lock-down-ul ne-am întrunit pentru a vedea dacă și în ce mod ne continuăm activitatea și absolut toți investitorii individuali au fost de acord să nu ne oprim, ba mai mult, au fost de acord să ne intensificăm întâlnirile cu startup-urile. Sigur, pitch-urile s-au mutat în online, întâlnirile și sesiunile de mentorat la fel, dar s-au multiplicat (de trei ori) și asta ca răspuns la preocuparea că în lockdown fondatorii au avut nevoie de mai mult suport,  nu numai financiar, ci și în privința sfaturilor, validării pașilor de dezvoltare, networking.

Această constantă legatură în comunitatea de startup-uri a clădit o parte din evoluțiile acestui an, când investițiile din primele nouă luni au ajuns deja la nivelul întregului an 2019, respectiv aproape 5,8 milioane de Euro. Și segmentul investitorilor individuali a crescut, cel puțin în cazul nostru, am observat o strângere a rândurilor și o creștere de aproape patru ori a dimensiunii rețelei, până la 112 investitori.

Cum funcționează o rețea de investitori individuali?

Prima caracteristică a unei rețele de investitori este faptul că deciziile de investiții sunt luate individual. O a doua este că există o colaborare și consultare în grup, iar organizarea pitch-urilor se face în comun. Astfel că partea de screening și dialog cu fondatorii care își prezintă soluțiile este acoperită o singură dată pentru toți. Este un avantaj atât pentru investitori cât și pentru startup-uri.

TechAngels adună antreprenori din diferite domenii, specialiști în diferite segmente de management în corporații, cum sunt: dezvoltare de business, vânzări, organizare, HR, logistică, marketing etc. Ca asociație și grup beneficiem de puncte de vedere diverse care ajută fiecare investitor individual să își fundamenteze propia decizie, un alt avantaj pentru investitor și pentru startup-uri, care se întâlnesc o singură dată cu mai mulți posibili parteneri.

Un pitch la TechAngels înseamnă posibilitatea de a găsi un investitor potrivit între cei 112 membri și expertiza complementară pentru momentul de dezvoltare a startup-ului.

În plus, un alt avantaj pentru ecosistem este posibilitatea mai rapidă a sindicalizării unei investiții. Dacă unul dintre membrii noștri este interesat de un startup se poate consulta și asocia cu alții cu un interes asemănător, astfel sumele investite într-o rundă pot fi mai mari, dialogul se poartă cu un singur lead investor, spre beneficiul startup-urilor, iar riscul se împarte, spre beneficiul investitorilor.

Care sunt criteriile principale în funcție de care evaluați un business și îl propuneți mai departe investitorilor?  

Avem o politică de uși deschise. TechAngels nu aplică filtre sau evaluări inițiale și nu limitează în niciun fel întâlnirile dintre startup-uri și investitori. Asociația este deschisă tuturor startup-urilor care au un produs minim viabil, demonstrează utilitatea soluției, faptul că au o posibilă piață și o echipă implicată. Dacă în structura prezentării pe care ne-o trimit identificăm aceste elemente de bază, propunem investitorilor întâlnirea cu fondatorii, în pitch.

Care este procedura pentru ca un start-up să aplice pentru o finanțare?

Procedura este foarte simplă, direct pe site, completează un formular și apoi, dacă sunt îndeplinite condițiile menționate, se pot întâlni cu grupul. Uneori, chiar dacă nu este încă suficient cristalizată direcția de dezvoltare, întâlnirea în pitch ajută chiar și în această fază.

De la ce punct începând devine clar că un business în care au investit unul sau mai mulți tech angels este ceea ce se cheamă un succes, sau, altfel spus, a meritat investiția?

Succesul în investițiile de tip angel investment este legat de exit și de factorul de multiplicare al investiției făcute. Un investitor tip angel se gândește la un termen mai lung, un orizont de 5-7 ani și la potențialul de dezvoltare. Succesul depinde de modul în care startup-ul își poate crește evaluarea, scala, astfel încât, la un posibil exit, investiția făcută să valoreze mai mult.

Într-un interviu din 2020 declarați că valoarea medie a investiţiilor de tip angel se situează la circa 100.000-150.000 sindicalizat sau individual, tichetul preferat în general de business angels fiind de 30.000-50.000 euro. Situația mai este aceeași în acest moment? Dacă nu, în ce fel s-a schimbat?

Încep cu o precizare. Datele acestea sunt estimative, bazate pe declarațiile membrilor și pe o medie realizată în cadrul grupului. În 2020 valoarea medie a ticketului investit (sau cea mai frecventă) a fost în jurul a 20.000-25.000, acest interval fiind o medie a preferințelor investitorilor pe care o facem pentru a avea o vedere de ansamblu a fenomenului investițional.

Trebuie menționat aici că deciziile individuale de investiții presupun opțiunea pentru sindicalizări în cadrul grupului, sau vehicule alternative cum sunt platformele de investiții, sau sindicalizările conduse de fonduri cu care suntem în parteneriate. Pentru noi este important să măsurăm angajamentul grupului pe ansamblu ca să putem observa evoluțiile.

Făcând aceste precizări, putem continua spunând că sumele investite într-o rundă sunt într-un registru de 150-200k euro, iar aici se adaugă ulterior runde follow on care cresc valoarea investiției într-un singur startup, de către membri.

De asemenea sunt și opțiuni individuale pentru tickete mai mici, în mai multe proiecte. La ultima noastră analiză, aproximativ jumătate dintre membri sunt în registrul de până în 15-20 de mii de euro. Dar, fiind adesea vorba și despre sindicalizări, valoarea investiției rămâne în plaja de 150-200k euro.

De altfel aceste valori sunt cumva aliniate practicii și la nivel global, recent mă uitam pe statistici din State unde se arată că suma de care dispun majoritatea startup-urilor (peste 58%) este sub 10.000 de dolari, iar pentru a se menține funcționali, în primii ani, au nevoie (în proporție de 68%) de venituri de minimum 50.000 dolari, bani pe care nu îi produc la început și pe care îi obțin din finanțări.

Asta arată cât de importantă este intervenția unor investitori de tip angel, care își asumă în faze timpurii acoperirea bazelor financiare necesare pentru un succes ulterior.

Ce asemănări (și/sau diferențe) sunt între finanțările investitorilor individuali și investițiile efectuate de fonduri?

Cred că cea mai simplă formă de a marca diferențierea dintre cele două tipuri de investitori este că business angels sunt oameni, iar fondurile sunt instituții.

Un investitor individual ia decizii rapid, este flexibil și mai puțin limitat în acțiune. Un fond are mai multe proceduri de aprobare, un timing mai îndelungat și limitări din cauza diferitelor reglementări specifice corporațiilor. Fondurile pot dispune de sume mai mari decât investitorii individuali, care sunt însoțite de întregul eșafodaj administrativ la care și cei finantați, startup-urile, trebuie să se alinieze.

Toți finanțatorii, individuali sau fonduri, au ca obiectiv (și interes direct) succesul startup-urilor pe care le susțin și pentru acest lucru se fac disponibili pentru sprijin prin mentoring și coaching. În cazul business angels, sprijinul este la un telefon distanță și se întâmpla atât formal, prin participarea în Board sau în sesiuni dedicate, dar și informal, oricând există un dubiu sau un sfat imediat necesar.

Investitorii se implică activ în managementul afacerii?

Deciziile de management aparțin fondatorilor. Investitorii de tip angel sunt parteneri activ implicați prin mentorat, coaching, rețeaua de referințe către clienți sau către alte parteneriate care sprijină dezvoltarea companiei. Un angel investor este o resursă în plus în privința cunoștințelor de business și de dezvoltare a startup-ului, dar deciziile sunt mereu luate de fondatori. De aceea este important „matching”-ul, potrivirea viziunilor și chimia de lucru împreună.

Cum trebuie să se pregătească un antreprenor pentru asocierea cu un investitor sau cu un fond de investiții?

În primul rând fondatorii trebuie să fie pregătiți pentru transparență și pentru a pune în ordine toate segmentele companiei. Chiar dacă sunt aspecte care trebuie corectate, investitorii trebuie să fie la curent cu acestea și să aibă încrederea că fondatorii sunt pregătiți să facă această corecție sau curățenie, dacă vreți.

Un al doilea aspect ar fi evidențierea oportunității de business, dincolo de frumusețea și noutatea unei tehnologii. Mulți antreprenori în domeniul tech sunt oameni tehnici și sunt seduși de tehnologie în sine, pentru investitor e important să înțeleagă cui se adresează acea idee, cui folosește, cine ar cumpăra-o, unde și cât e piața, care este potențialul.

Apoi e importantă echipa, nu (numai) în sensul unui spirit de echipă și colaborare, ci în sensul specializării și experienței în domeniul acoperit, dimensiunea și capacitatea ei de a acoperi funcțiunile necesare dezvoltării.

Care sunt perspectivele de dezvoltare a grupului de investitori Tech Angels și principalele evenimente/acțiuni în perioada imediat următoare?

Avem în plan continuarea creșterii rețelei atât calitativ cât și cantitativ. Ne preocupăm să aliniem standardele membrilor la practicile investitorilor experimentați, prin educație și formare, sesiuni de schimburi de experiență, traininguri specifice. Extindem rețeaua și colaborările cu investitori din regiune și la nivel internațional. TechAngels este membru în două dintre cele mai importante asociații de investitori la nivel european, BAE (Business Angels Europe) și EBAN (European Business Angels Network), care cuprind organizații naționale și oferă o perspectivă mai amplă investitorilor noștri și posibilități de colaborare, cu atât mai mult cu cât astăzi soluțiile startup-urilor se scalează rapid pe mai multe piețe odată.

Am intensificat, și continuăm acest proces, colaborările cu alți actori din ecosistem – acceleratoare, programe de dezvoltare a startup-urilor, corporații interesate de soluțiile startup. Astfel suntem la curent cu evoluțiile din piață și putem fi un sprijin mai eficient pentru fondatori.

Continuăm întâlnirile cu startup-uri, atât formal, în pitch-urile pe care le susținem, sau în programele de accelerare, în care investitorii noștri sunt implicați, cât și în cadrul sesiunilor one-on-one în calitate de mentori, coach și parteneri. Aproape 1200 de ore de coaching pe an este media acestor investiții de timp care sprijină dezvoltarea startup-urilor.

Evoluția noastră este însă strâns legată de modul în care întregul ecosistem evoluează, practic suntem dependenți unii de evoluțiile celorlalți.

Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este scriitor și jurnalist, având la activ patru volume publicate, fost bursier J.W.Fulbright pe scenaristică de film și televiziune (în cadrul New York Film Academy), fost bursier al Uniunii Scriitorilor din România, fost rezident al Festivalului de Literatură și Traducere Iași (FILIT), finalist al concursului de scenarii de lung-metraj HBO-TIFF (2005). În presă, comentează frecvent pe teme sociale, economice și politice pe blogurile Adevărul, fiind de asemenea fost colaborator al publicațiilor România Liberă și Academia Cațavencu, dar și realizator TV în cadrul unor trusturi precum PRO TV, Digi 24 și Prima TV.

„Finanțarea Societăților Comerciale” – business breakfast event

Revista Patronatului Român  împreună cu Aura Icodin, fondator A_BEST, organizează o serie de evenimente dedicate dezvoltării afacerilor românești, în seria „The Right Business Choice”,...

Investitorii români sunt în mare parte tineri și investesc pe termen...

Când se gândesc la investitori, mulți își imaginează o persoană care stă în fața mai multor ecrane de calculator, se uită la grafice în...
spot_img
spot_img
spot_img

video

spot_img
7,827FaniÎmi place
290AbonațiAbonați-vă
spot_img

Abonează-te la newsletter

spot_img

evenimente

george.bcr.ro