De curând cel mai mare club de femei de afaceri din România – Elite Business Women Club, în parteneriat cu Camera de Comerț româno – olandeză (NRCC), a lansat în premieră programul Elite Academy 2021.
În cadrul acestui program, pentru ediția pilot, 12 manageri de top din corporații recunoscute la nivel internațional cum ar fi: Orange, Lidl, Heineken, KLM, etc. vor fi mentori pentru 12 femei de afaceri din Elite Business Women Club, pe o perioadă de 2 luni.
De ce au nevoie de mentorat femeile de afaceri din România?
Într-o perioadă în care regulile business-ului se schimbă radical, fiind nevoite să schimbe strategia, abordarea sau modul de promovare, acestea au nevoie de know-how mai mult ca oricând, pentru a-și susține business-ul și a nu rămâne în urmă.
De ce mentorat pentru femeile antreprenor? Sloganul Elite Bussiness Women Club este – “femeile sunt motorul economiei globale”. Un studiu al Băncii Mondiale la care au participat 12.000 de femei din 22 de țări a arătat că „femeile vor fi motorul cel mai puternic în reluarea creșterii economice mondiale. De asemenea femeile au fost mai puțin afectate de criză decât bărbații. Atât în UE, cât și în SUA, rata șomajului în rândul femeilor este mai mică decât cea în rândul bărbaților.
Referindu-se la proiect, Rusanda Davideanu- Ambasador Elite Bussine Women Club declara: ”Femeile de afaceri au nevoie de mentori de business și suntem fericiți că avem parte de specialiști care au performat în domeniile lor de la cele mai mari companii din lume care să le dea curajul și know-how-ul de care au nevoie pentru a excela!”
România este în topul țărilor în care tot mai multe femei intră în afaceri și au succes în activitățile lor. Un studiu Frames arată că numărul femeilor de afaceri care au fost manageri, acționari, administratori sau deținători de PFA a crescut cu aproape 100.000 din 2014 în 2019. Majoritatea femeilor de afaceri au între 34 și 39 ani, sunt absolvente de studii superioare și au experiență în business. Mai mult, în 2019, numărul acționarilor în diferite companii a fost de 517.000 femei de afaceri, față de 863.214 bărbați antreprenor.
Elite Business Women Club a pornit în 2012 cu un grup de femei care discutau în mediul online despre importanţa antreprenoriatului feminin în societatea modernă, iar astăzi este cea mai mare companie de educaţie antreprenorială feminină din România, depăşind, la nivel național și internațional, 12.000 de antreprenoare.
Principalul partener al proiectului Elite Academy 2021, NRCC (Camera de Comerț Româno – Olandeză) sprijină afacerile și comunitatea de business, creează oportunități de business între membrii lor activi, având rolul de consultant între sectorul de afaceri și Guvernul României.
Mai multe amănunte despre proiect i-am solicitat Biancăi Tudor, fondator & CEO Elite Business Women.
– În cei 5 ani de la fondarea clubului Elite Business Women, comunitatea a ajuns la circa 12.000 companii pe 2 continente: Europa (România, Mare Britanie, Portugalia, Italia, Belgia, Serbia, Rusia) și Asia (Liban, Bahrain, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite). Cum a aparut ideea fondarii clubului? Cum a fost perioada pandemica? Cum s-a desfasurat activitatea?
– Povestea Clubului Elite Business Women începe cu pasiunea mea pentru leadershipul feminin, inspirată de puterea bunicii mele de a crea pentru comunitatea din care era parte. Am apreciat puterea femeii leader încă din copilărie, deși atunci nu se numea leadership, ci era normalitate ca în comunitate să te implici pentru binele comun. Ulterior la primul job în multinatională – la 19 ani, am văzut că era o mare discrepanță între implicarea femeilor în business ca fortă de muncă și prezența lor în pozitii de middle și top management.
Așa am început să studiez fenomenul Balanced Gender Boards în 2012 și să fiu implicată în proiectul Equality Pays Off al Comisiei Europene în 2014 ca ulterior să încep primul proiect dedicat femeilor – Female Leadership Organisation în Iunie 2014, o platformă online de mentorat pt femeile din multinationale în pozitii de management care să aibă acces la mentori femei în pozitii de top management, ca în Mai 2015 să lansez Elite Business Women dedicat femeilor antreprenor.
Perioada de pandemie a reprezentat o mare oportunitate pentru noi cei de la Elite Business Women să creștem folosind online-ul, am lansat un grup de colaborare globală EU GCC, care vizează Europa și țările din Golf. Am lansat Elite Business Club în Bahrain, Liban, Arabia Saudită, Dubai, Russia, Serbia.
Provocarea a venit din a inova serviciile Clubului, cu orientarea către online, din a atrage oamenii în concepte de networking online, mentorat online, dezbateri și mastermind-uri, toate online.
Sunt tare mândră de echipa Elite Business Women pentru că imediat de la declanșarea pandemiei, în 13 Martie 2020, prima zi de lockdown ne-a găsit în team building online pentru a ne gândi strategia si abordarea Elite Business Women în era Covid. Suntem primul Club care a lansat Celula de Criză pentru IMM-uri în Martie 2020, programul de fundraising Scut pentru Spitale și dezbateri cu specialiști pentru a interpreta măsurile legislative din partea Guvernului.
Cred că adaptabilitatea, curajul, rezistența la stres și puterea de a inova ne-a ținut în topul celor mai active Cluburi de Afaceri din Europa.
– Ce amănunte puteți oferi în legatură cu programul mentorat ELITE Academy?
– Ca suport pentru femeile antreprenor în pandemie, împreună cu partenerul nostru, NRCC (Camera de Comerț Româno – Olandeză) am creat ELITE Academy în luna Martie 2021, unde specialiști din corporații oferă mentorat gratuit pentru IMM-urile conduse de femeile antreprenor, parte din Elite Business Women, pe durata a două luni. Pentru ediția pilot a acestui program, 12 manageri de top din corporații recunoscute la nivel internațional, vor fi mentori pentru 12 femei de afaceri din Elite Business Women Club, pe o perioadă de 2 luni. Femeile de afaceri vor avea oportunitatea de a învăța de la profesioniști cu experiență mai multe despre strategie și dezvoltare de business, HR, vânzări, relații cu clienții și alte teme de interes. Programul se desfăsoara în lunile Aprilie si Mai 2021 si vom reveni cu un Raport.
-Care credeti că sunt pricipalele calități care ajuta femeilor sa fie “motorul cel mai puternic în reluarea creșterii economice mondiale”, asa cum arata un studiu al Bancii Mondiale?
– Cred că cele mai importante calităti ale femeilor antreprenor sunt reprezentate de spiritul antreprenorial, structura de business, colaborare și networking ca instrument de business development, constructia unui brand personal puternic, ieșirea pe piețe internationale, accesarea de fonduri pentru dezvoltarea afacerii dar mai ales principiul de sharing economy cu accent pe UNITATE în a creiona adevărate Incubatoare de Afaceri, unde prin brainstorming și colaborare să ne dezvoltăm afacerile împreună, punând în același loc resursele noastre, know how și utilizându-le responsabil, win-win pentru a dezvolta afacerile noastre.
– Care sunt principalele probleme de care se lovesc femeile de afaceri in Romania?
– Principala provocare o reprezintă lipsa unei infrastructuri sociale, grădinite și spatii unde să poți lăsa în siguranță co-dependentii, respectiv copii și vârstnicii, categoriile sociale vulnerabile. România nu protejează aceste categorii sociale, iar femeile sunt obligate să jongleze între antreprenoriat și viața de familie, fiind de multe ori motivul pt care afacerile fondate de femei rămân la nivelul unor afaceri de familie, mici, fără angajati.
Ulterior intervine lipsa unei culturi antreprenoriale și a educatiei antreprenoriale. Antreprenorii din România nu au obiceiul de a investi în dezvoltarea afacerii, de la consultantă de business pentru a crea o strategie de business – structură, echipe, departamente, proceduri, la branding, networking, educatia angajatilor.
De asemenea nu avem cultura de a accesa finanțări pentru a dezvolta afacerea. Astfel că durata de viată a unei companii în România este de 10 ani, în America sunt afaceri de generații de până la 100 de ani.
– Ce părere aveti, în calitate de fondatoare a Elite Business Women, despre antreprenoriatul social?
– Cred că este un domeniu care face diferența între tările dezvoltate și cele care se luptă pentru supravietuire. Atunci când dezvoltarea comunității și a societății din care faci parte este o prioritate de la cetăteni la Guvern, există prosperitate și șansa la educație și viată decentă pentru toate păturile sociale.
Antreprenoriatul social este un mod de a face afaceri privind dincolo de profit, cu obiectivul de rezolvare a unor probleme de ordin social/problemele unei societăți. În opinia mea, în cazul întreprinzătorilor sociali, ar trebui să existe, totuși, o relație între proiectele din antreprenoriat social si profit. Mă refer aici la activități ale fondatorilor care să genereze profit.
– Cât de bine sunt reprezentate femeile în mediul de afaceri românesc și care este trend-ul implicării femeilor în afaceri?
– România se află pe locul 9 în clasamentul țărilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor deținute de femei, potrivit studiului Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2018.
Studiul, care a ajuns în acest an la a doua ediție, analizează progresul și realizările antreprenorilor de sex feminin din 57 de țări care acoperă cinci regiuni geografice – Asia-Pacific, Europa, America Latină, Orientul Mijlociu, Africa și America de Nord.
Astfel, din totalul afacerilor din România, 28,9% sunt deținute de femei. Ţara noastră a înregistrat o creștere la această categorie, în contextul în care, anul trecut, se afla pe locul 13, cu un procent de 27,5% al numărului total de afaceri deținute de femei.
Sunt convinsă că femeile vor depăsi 50% ca reprezentare în antreprenoriat, ceea ce nu se va întâmpla curând va fi ca să excelăm la profitabilitatea acestor afaceri fondate de femei – în România rata medie de profit a unei companii este de 10% și rata absorbției de fonduri din Venture Capital funds global pentru femei este de doar 3% din capitalul disponibil.
– Cum vedeti dezvoltarea afacerilor in Romania în următorii 5 ani?
– Cred că România va crește din punct de vedere al calității afacerilor, educație antreprenorială și cultură antreprenorială.
Potrivit datelor furnizate de Global Entrepreneurship Monitor și Comisia Europeană, România este prima țară din Uniunea Europeană din punct de vedere al intențiilor antreprenoriale, 27% dintre români declarând că vor să pornească la drum pe cont propriu. Procentajul este mai mult decât dublu fața de media înregistrată în Uniunea Europeană.
Pentru a crește calitatea și profitabilitatea IMM urilor, la nivel guvernamental, statul ar trebui să renunțe la programele de înfiintare de noi companii – focusul trebuie schimbat pe sustenabilitatea celor existente prin îmbunătătirea calitătii programelor de educație antreprenorială. In acest sens, este important să existe o legătura între școală și mediul de afaceri, iar curricula ar trebui adaptată la condițiile pieței.
În plus, sistemul educațional trebuie să se concentreze pe crearea de lideri responsabili și independenți care valorifică antreprenoriatul și înteleg ce presupune acestea. Tot în slujba statului cade și simplificarea administrativă și fiscală, alături de lupta împotriva coruptiei.