Am ales acest titlu din mai multe motive. În primul rând rimează. Apoi este un exemplu de business care a plecat de la un aprozar de mici dimensiuni și a ajuns la un imperiu financiar cu peste 100 de companii şi zeci de mii de angajaţi. Cum a fost posibil așa ceva?
Special pentru cititorii constanți ori întâmplători ai Revistei Patronatului Român vă prezint astăzi fapte din ciclul viața bate imaginația.
Turcii sunt cunoscuţi pentru talentul lor de negociatori, iar antreprenorul Vehbi Koç s-a folosit din plin de acest dar pentru a încheia, de-a lungul carierei, numeroase parteneriate de succes cu giganţi internaţionali din mai multe industrii. El a reușit să reunească în portofoliul său branduri cunoscute în toată lumea, scrie businessmagazin.ro
Vehbi Koç s-a născut pe 20 iulie 1901 în Çorakalı, Ankara, Turcia, şi a crescut într-o podgorie din apropiere, pe care ani mai târziu a cumpărat-o şi a transformat-o în muzeu.Și-a început cariera în 1917 într-un mic aprozar deschis de tatăl său în Ankara. Mai târziu şi-a lansat propria firmă, „Koçzade Ahmet Vehbi“, înregistrată în 1926 la camera de comerţ. Doi ani mai târziu, a devenit reprezentant local al Ford Motor Company şi al Standard Oil (în prezent Mobil).
Când Ankara a devenit capitala nou-formatei republici turce, Koç a profitat de amploarea pe care a căpătat-o cu acest prilej industria construcţiilor şi a început să comercializeze materiale de construcţii şi feronerie.
După înfiinţarea mai multor sucursale în Istanbul şi Eskişehir în 1938, Koç şi-a adunat întreprinderile sub umbrela Koç Ticaret A.Ş. În 1942, antreprenorul a întrezărit noi oportunităţi de afaceri şi a preluat mai multe companii în faliment sau confiscate.
Mai târziu, el a semnat un acord cu General Electric pentru a construi o fabrică de becuri, pusă în funcţiune în 1952. În anii ’50, antreprenorul şi-a extins aria de activitate şi în producţia de automobile, electrocasnice, calorifere, dispozitive electronice, textile şi chibrituri, deschizând mai multe fabrici, printre care şi o unitate de fabricare a cablurilor, în parteneriat cu Siemens, dar şi una producătoare de tractoare, sub licenţa Fiat.
Treptat, implicarea sa în sectorul auto a căpătat amploare şi, printr-o înţelegere semnată cu Ford în 1959, Koç a lansat compania Ford Otosan, un business cu venituri de miliarde de dolari şi peste 11.000 de angajaţi. Acesteia avea să-i urmeze o nouă colaborare cu Fiat, din care a rezultat înfiinţarea producătorului turc auto Tofaş, în 1968. În 1963 Vehbi Koç a reunit toate companiile care îi purtau numele sub acelaşi acoperiş: Koç Holding A.Ş., grup ce avea să încheie, de-a lungul timpului, parteneriate şi cu alţi giganţi, printre care Yamaha şi Allianz.
De-a lungul celor 76 de ani de carieră, Koç a creat o organizaţie imensă, ramificată în peste 108 companii incluse în Koç Group, specializate în diferite sectoare: alimentar, finanţe, energie, auto, turism şi tehnologie. Fondatorul s-a retras din activitate în 1984 pentru a-şi dedica timpul activităţilor sociale, predându-i conducerea companiei fiului său, Rahmi. Antreprenorul a avut şi trei fiice: Semahat Arsel, Sevgi Gönül şi Suna Kıraç.
Grupul Koç are peste 120.000 de angajaţi, venituri de 30 de miliarde de dolari şi este una dintre cele mai mari 200 de întreprinderi financiare din lume. În plus, a fost prima afacere din Turcia inclusă în clasamentul Fortune Global 500. Unul dintre cele mai cunoscute nume din portofoliul grupului este brandul producător de electronice şi electrocasnice Beko. Vehbi Koç a murit în urma unui atac de cord pe 25 februarie 1996, într-un hotel din Antalya.
Dar exemplul său a fost urmat de numeroși tineri din Turcia, dar și din alte țări. Nu toți au reușit la să atingă niveluri similare de dezvoltare, dar oricum viața lor s-a schimbat în bine datorită unei povești de mare succes.
Cine mai încearcă?
Aristotel Bunescu – Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România