joi, august 18, 2022

Analiza SWOT

Analiza SWOT este un cadru care este utilizat în management, este o analiză prin care cuantificăm și evaluăm punctele puternice, slăbiciuni și vulnerabilități, oportunități pe care încă nu le-am valorificat, amenințări și riscuri care ne pot abate de la realizarea obiectivelor.

Analiza SWOT este ca un fel de dulăpior în care adunăm niște informații, astfel avem posibilitatea să ne uităm nu numai la fiecare sertăraș în parte, dar mai ales la corelația dintre ele. Asta este poate cel mai important, nu neapărat culegerea de date.

Analiza SWOT este utilizată pentru prezentarea unui business sau pentru proiectarea dezvoltării unei organizații, pentru un plan de afaceri ori pentru aplicarea la un program de fonduri nerambursabile, pentru aplicarea la un credit bancar.

Analiza SWOT se poate aplica pentru analiza unei organizații, a unei funcțiuni specifice din organizație sau chiar la nivel personal.

În analiza SWOT adunăm niște cuvinte cheie, apoi mergem la o evaluare calitativă și încercăm să vedem care este impactul. Apoi putem să vedem evoluția unei firme, ducandu-ne în trecul, prezent și viitor. Avem aceste patru sertărașe și putem vedea unde am fost, unde suntem și unde am vrea să fim.

Putem folosi Analiza SWOT pentru a crea atât planuri strategice, cât și planuri operaționale. Se pot crea indicatori de progres.

Analiza SWOT se realizează ținând cont de context.

Adunarea acestor cuvinte cheie în niște sertărașe în sine nu ne duce prea departe, dacă nu facem ceva cu ele:
– și pe o axă temporală, pentru că noi vrem să evoluăm, nu stăm pe loc,
– și pe o axă de obiective,
– și pe o axă de sistem de referință contextual, în ce context adunăm și utilizăm aceste lucruri în mod calitativ.

***   ***   ***

Concept de analiză strategică a unei afaceri cu o vârstă de peste o jumătate de secol, folosit pentru a pune în evidența cele mai importante resurse și slăbiciuni ale unei companii ce funcționează într-un mediu cu influențe benefice, dar și cu importante amenințări asupra activității și posibilității de realizare a planurilor viitoare, pentru creioanarea unei viziuni de ansamblu asupra firmei și proiectarea planului de afaceri, adaptat de-a lungul timpului la o varietate mare de aplicații, poate fi și astăzi un instrument de analiză foarte util în deciziile pe care le iei în acest context foarte dificil și cu evoluții încă neclar definite.

Punctele tari și aspectele de îmbunătățit au în vedere aspecte ce țin de mediul intern organizației, în timp ce amenințările și oportunitățile sunt privite ca influențe din mediul extern. Aici este util să observi atât mediul extern operațional – furnizori, clienți, concurența, parteneri de afaceri cât și factorii de macromediu.

La mediul intern poți să ai în vedere:
– Situația juridică,
– Resurse umane – pregătirea, calificarea, experiența, echipa managerială, nivelul de motivare, mediul intern;
– coeziunea echipei, gradul de sindicalizare / nivelul de atașament al angajaților samd
– Situația financiară
– Resursele materiale – locația, dotările
– Tehnologia
– Operațiuni – modul de organizare și desfășurare a afacerii, fluxul activităților, procedurile, sistemul de management
– Care sunt resursele unice (rare) deținute de companie
– Reputația
– Know-how
– Licențe, brevete, francize
– Calitatea culturii organizaționale
– Implicarea socială, conformitatea cu standardele comunității

Analiza SWOT, privită dinamic, atât că radiografie a prezentului, cât și ca tablou al perspectivelor dorite, este bine să fie însoțită de obiective SMART:
Specifice – să fie clar exprimate, să nu aibă un caracter general,
Măsurabile – stabilește ținte clare – cuantificate sau cu un indicator de progres,
Abordabile (accesibile) – sunt realiste având în vedere resursele disponibile,
Relevante,
Termen de execuție.


Cezar Iulian Armasu
Director Revista Patronatului Roman, Revista de cultura, sah si business Pallas Athena - https://pallasathena.ro/
spot_img
spot_img
spot_img

postări recente:

spot_img
7,630FaniÎmi place
162AbonațiAbonați-vă

Abonează-te la newsletter

spot_img

recomandate:

spot_img

Evenimente:

spot_img