Deși discuția referitoare la automobilele electrice este prezentă, la nivel internațional, de cel puțin 15 ani, aceasta nu a fost purtată în mod serios în România până recent. Românii au preferat să observe începutul acestei perioade de tranziție către noul tip de combustibil pasiv, fără să existe un interes major pentru această variantă în lipsa unor reglementări clare ce direcționează consumatorii către astfel de vehicule – nici măcar oferirea unor tichete de 45.000 de lei pentru achiziția unei mașini 100% electrice prin programul Rabla Plus nu a oferit un impuls semnificativ pieței.
Acest fapt s-a datorat, în principal, lipsei de acces a consumatorului român la această lume – infrastructura de încărcare și mentenanță este subdezvoltată, iar, până recent, nu exista o opțiune de automobil cu adevărat adaptată la situația financiară a majorității românilor. Pentru motivul din urmă s-a găsit o rezolvare neașteptată prin anunțul grupului Renault din urmă cu 2 ani că va lansa o mașină electrică destinată piețelor emergente sub brandul Dacia – Dacia Spring.
Acest nou automobil, care este lansat momentan în stadiul de precomandă, reprezintă o oportunitate considerabilă pentru România de a fi una dintre țările europene cu creșteri semnificative în procentul mașinilor electrice care rulează pe șosele. Vânzările crescute ale modelelor Logan, Duster și Sandero demonstrează două lucruri – românii sunt interesați de mașini din categoria de preț entry-level și sunt fideli brandului Dacia, fapt ce își are, cu siguranță, motivația și în dorința de a susține o companie la bază autohtonă. De aceea, apariția unui model electric lansat sub această siglă poate reprezenta spargerea unei bariere importante în luarea în considerare a unui automobil care nu funcționează pe bază de combustibili fosili.
Totuși, lansarea Daciei Spring nu reușește să rezolve decât jumătate din problema accesibilității – România nu are, în continuare, o infrastructură reală care să facă utilizarea exclusivă a unui automobil electric să fie la fel de confortabilă ca cea a unuia clasic. Raritatea stațiilor de încărcare reprezintă o problemă reală, dar și o oportunitate de business pe piața noastră. Având în vedere apariția unei mașini entry-level din această categorie și faptul că viitorul ne pregătește, categoric, o trecere la reglementări din ce în ce mai favorabile automobilelor electrice și care sunt menite să descurajeze utilizarea mașinilor clasice (interdicții în centre urbane mari, taxe crescute), este clar că cererea pentru stații de încărcare va fi într-o continuă creștere.
O consecință logică a acestui fapt este că piața va înțelege că trebuie să apară oferta, iar un aspect interesant de observat este cine va reuși să capitalizeze această zonă – dacă va fi vorba de intrarea pe piață a unor companii străine puternice sau vor putea exista opțiuni autohtone care să suplinească această nevoie. Cert este că rezolvarea acestei probleme va oferi un context favorabil României pentru a deveni o piață de desfacere importantă pentru aceste automobile și pentru a face trecerea treptată spre o soluție mai verde, care dăunează mai puțin mediului. Este foarte important ca statul să își îndrepte atenția către reglarea acestei deficiențe prin a încuraja afacerile din această zonă, astfel încât oportunitatea oferită de Dacia Spring să nu fie risipită.