În perioada 02.07-03.07.2025, IMM România a realizat un sondaj privind percepția antreprenorilor asupra informațiilor apărute în spațiul public privind măsurile fiscale pentru rezolvarea crizei bugetare, la care au răspuns 2700 de antreprenori.
- PRINCIPALELE CONCLUZII ALE SONDAJULUI SUNT:
- 75% dintre antreprenori nu susțin mărirea cotelor de TVA existente;
- 60% dintre antreprenori vor crește prețul serviciilor și produselor din cauza creșterii cotelor de TVA, ceea ce va conduce la o scădere a competitivității întreprinderilor;
- 1 din 3 respondenți se așteaptă la o scădere a volumului vânzărilor ca urmare a creșterii prețurilor carburanților care va determina creșterea prețurilor produselor și serviciilor;
- 70% dintre antreprenori consideră că reforma tuturor companiilor de stat este esențială pentru reducerea pierderilor bugetare;
- 2 din 3 antreprenori declară că reforma fiscală trebuie să fie însoțită de reducerea cheltuielilor bugetare și a personalului din sectorul public.
Vizunea Guvernului privind rezolvarea efectelor crizei bugetare, nu economice, prin creșterea impozitelor și taxelor, în primul rând, pentru mediul privat, fără existența măsurilor pentru reducerea drastică a cheltuielilor publice și reforma administrației, va avea următoarele efecte:
- Restrângerea activității economice în general și, în special, în sectoarele HORECA, producție și servicii;
- Diminuarea sumelor colectate la bugetul de stat, în timp ce cheltuielile publice rămân practic aceleași;
- Demotivarea mediului privat, antreprenori și angajați, având în vedere mutarea costurilor crizei bugetare în sarcina lor, deși nu au fost beneficiari ai resurselor publice;
- Scăderea competitivității produselor și serviciilor românești, în raport cu cele din țările terțe, din cauza măririi cotei de TVA la 21%;
- Accentuarea fenomenului de închidere a firmelor, manifestat de la începutul anului 2025, prin sporul negativ pentru noi societăți înființate, și implicit creșterea șomajului;
- Creșterea impozitului pe dividende la 16%, va determina antreprenorii să evite acordarea dividendelor în perioada următoare, încasările prognozate din această sursă având șanse mari să fie mult diminuate;
- Migrarea capitalului privat către piețe stabile și predictibile fiscal;
- Scăderea consumului și implicit a veniturilor publice.
- PROPUNERILE IMM ROMÂNIA PENTRU DEPĂȘIREA CRIZEI BUGETARE
Având în vedere opinia antreprenorilor în cadrul sondajului, IMM România propune următoarele soluții:
- Reducerea cheltuielilor de funcționare a statului;
- Creșterea măsurilor de combatere a evaziunii fiscale și a concurenței neloiale în scopul măririi încasărilor bugetare;
- Reducerea personalului din instituțiile publice raportat la gradul de colectare a resurselor financiare și procesul de digitalizare;
- Închiderea companiilor de stat cu pierderi majore;
- Realizarea unei analize de impact a măsurilor fiscale luate pentru acoperirea deficitului bugetar, care în prezent nu există;
- Reanalizarea impactului măsurilor de reformă fiscală la sfârșitul anului și evaluarea oportunității menținerii acestora;
- Realizarea unui pact fiscal pe 10 ani pentru asigurarea predictibilității și stabilității mediului de afaceri.
REZULTATELE SONDAJULUI PRIVIND MĂSURILE DE AUSTERITATE:
La întrebarea ”Care este categoria de întreprinderi în care vă încadrați?”, s-a constatat că 56% sunt microîntreprinderi, 26,8% întreprinderi mici și 14,1% întreprinderi mijlocii.
La întrebarea ”În ce sector economic vă desfășurați activitatea?”, s-a observat că 43% fac parte din domeniul serviciilor, 23% sunt din domeniul HORECA, iar 14,8 % fac parte din comerț.
Fiind întrebați dacă sunt de acord cu mărirea cotei standard de TVA de la 19% la 21%, 75% dintre respondenți au declarat că nu susțin această măsură, 15,5% au afirmat că sunt de acord, dar pentru o perioadă de maxim 12 luni, iar 7,3% s-au declarat în favoarea creșterii TVA-ului.
La întrebarea ”Sunteți de acord cu creșterea TVA de la 9% la 21% pentru HORECA?”, 75.3% dintre respondenți au declarat că nu susțin această creștere, 14,5% s-au pronunțat în favoarea măsurii , iar 8,5% au afirmat că sunt de acord doar dacă ar fi aplicată pentru o perioadă limitată, de maxim 12 luni.
Fiind întrebați ”Cum va fi afectată societatea dvs. în situația creșterii TVA de la 9% la 21% pentru servicii de cazare în sectorul hotelier, servicii de restaurant și de catering sau livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură?”(răspuns multiplu), primele 3 efecte menționate au fost:
- 59,2% – vom crește prețurile serviciilor și produselor oferite
- 23% – vom disponibiliza personal pentru a face față noilor scumpiri
- 15,2% – vom scădea producția/serviciilor oferite
Alte răspunsuri arată că 15,2% dintre participanți consideră că această măsură ar duce la închiderea afacerii, în timp ce 13,1% au declarat că majorarea TVA-ului nu ar avea un impact asupra activității lor.
La întrebarea ”Cum este afectată activitatea societății de creșterea accizelor la carburanți?”( răspuns multiplu), primele 3 consecințe menționate au fost:
- 43,7% – se va diminua profitul;
- 33,7% – societatea va transfera costurile suplimentare în costul final pentru fabricarea produselor/prestarea serviciilor;
- 26,5% – se va înregistra o scădere a volumului vânzărilor;
Alte răspunsuri relevă că 22.7% dintre participanți consideră că această măsură ar conduce la o scădere a competitivității societății, 11,9% au declarat că vor suporta creșterea costurilor pentru a-și menține volumul vânzărilor, iar 8.2% au menționat că activitatea nu va fi afectată.
Fiind întrebați dacă sunt de acord cu reforma companiilor de stat, 69,9% dintre respondenți au declarat că sunt de acord cu reforma tuturor companiilor de stat, iar 17,4% sunt de acord doar cu cele care au pierderi. De asemenea, 6% dintre antreprenori nu sunt de acord cu această reformă.
Fiind întrebați care este opinia lor despre acordarea voucherelor de vacanță doar până la pragul salarial de 6000 de lei brut și folosirea lor doar în extrasezon (exceptând lunile iunie – august), 48% dintre antreprenori consideră că este o măsură bună acordarea voucherelor chiar și în aceste condiții și ajută la susținerea turismului în extrasezon, iar 27,2% consideră că este o măsură greșită care afectează activitatea din sectorul HORECA.
Fiind întrebați ”În ce condiții ați fi de acord cu majorarea fiscalității pentru mediul de afaceri?” (răspuns multiplu), primele 3 condiții menționate au fost:
- 57,4% – nu sunt de acord cu mărirea fiscalității pentru mediul de afaceri
- 32,9% – sunt de acord dacă sunt corelate cu reducerea cheltuielilor bugetare
- 24,3% -sunt de acord, dar condiționate de reducerea numărului personalului bugetar
Alte răspunsuri arată că 14.8 % dintre participanți sunt de acord dacă la 3 luni se face evaluarea impactului acestor măriri și se reanalizează oportunitatea lor, în timp ce 10,1% sunt de acord cu creșterea TVA/accizelor dacă sunt pentru o perioadă limitată de maxim 12 luni, 0,7% nu știu/nu se pot pronunța.
Fiind întrebați ”Care considerați că ar trebui să fie primele măsuri pentru reducerea deficitului bugetar?” (răspuns multiplu), primele 3 măsuri menționate au fost:
- 88,5% – reducerea cheltuielilor statului
- 68,4 % – reducerea personalului bugetar
- 67,7% – combaterea evaziunii fiscale
- 55,3% – închiderea companiilor de stat cu pierderi