Cine a spus că arta nu se îmbină cu abilitățile antreprenoriale cu siguranță nu l-a cunoscut pe Florin Negreanu.
L-am întâlnit pe Florin Negreanu în sala Scoarțelor din Palatul Mogoșoaia în timpul unei sesiuni de masterclass din programul oferit prin proiectul “The Violin DoC – Doctorul viorilor”, împreună cu Matei și Alex, doi dintre tinerii ce sunt îndrumați de artist. Atent, calm și cu răbdare a cântat alături de copii, corectând micile greșeli și încurajându-i pe cei doi spunând că “vor reuși cu timpul”.
Mandolina și vioara au fost primele instrumente descoperite de artist, acasă, sub îndrumarea mamei sale. Acesta început să studieze vioara la vârsta de doar 8 ani, la școala gimnazială Ioan Ștefan Paulian din Turnul Severin. Urmând Colegiul Național George Enescu, Florin a continuat să își cultive iubirea și plăcerea de a cânta la vioară.
La vârsta de 19 ani, acesta a părăsit România pentru a studia în Olanda la Conservatorul Regal din Haga și la Conservatorul din Rotterdam.
Întrebat dacă a fost grea despărțirea de țară natală, artistul ne-a povestit că de mic copil a fost nevoit să se descurce singur, fiind departe de familie de la vârsta de 13 ani.
Despărțirea timpurie de familie, deși dificilă, i-a dat lui Florin o libertate și siguranță de sine pentru a depăși momentele grele departe de România. Plăcerea de a cânta și dorința de a se dezvolta au învins la momentul respectiv dorul de casă.
Perioada pe care a petrecut-o în Olanda a fost cea în care a acumulat și un repertoriu vast, care i-a permis să își continue cariera concertantă cu diferite ansambluri și orchestre din țara adoptivă.
Florin a dezvoltat mai multe proiecte pe lângă cariera lui de artist violonist, proiecte speciale, dedicate copiilor. Un exemplu este chiar masterclass-ul din programul oferit prin proiectul “The Violin DoC – Doctorul viorilor”, proiect desprins dintr-un festival organizat chiar pe tipul pandemiei.
Acest proiect, special creat pentru cordari (n.a. violoniști, violiști, violonceliști și contrabasisști), a fost primul concurs și festival din țară și printre primele din Europa pe timp de pandemie, proiect demarat odată cu introducerea stării de urgență.
Într-un singur an Florin a organizat 4 festivaluri și concursuri internaționale. Acest proiect a ajutat în mod direct 146 de copii din 12 țări de pe 4 continente. Datorită acestui festival, Florin a avut ocazia să ajute peste 200 de copii la nivel internațional cu lecții gratuite pe perioada de pandemie, atât din țări defavorizate cât și din țări mai puțin dezvoltate.
În Columbia, artistul a ajutat o fundație ce oferă lecții copiilor din favele pentru a-i feri pe copii de o dezvoltare neprielnică la o vârsta fragedă. Florin a sprijinit acest proiect și a legat prietenii foarte frumoase, dar cel mai important a ajutat copii să facă pași înainte în dezvoltarea lor profesională.
Proiectul “The Violin DoC – Doctorul viorilor” s-a desprins dintr-o ramură a activităților personale ale artistului, deoarece pe lângă violonist și violist, Florin se ocupă și cu restaurarea de instrumente.
Acesta a reușit să introducă pasiunea pentru restaurarea instrumentelor în proiectele sale, oferind câștigătorilor concursului, instrumente restaurate chiar de el, puse la dispoziție ca mare premiu în cadrul concursului.
Premiile au fost decernate atât copiilor din țară, cât și internațional. Unul dintre premii a fost acordat unei fetițe din Indonezia ce nu avea o situație socială favorabilă. Aceasta a fost semnalată de o fundație locală, iar Florin a susținut și mai mult situația sa.
În România există câțiva copii ce au câștigat instrumente, care au dat dovadă de ambiție și talent, foarte studioși și motivați să meargă mai departe.
Un alt proiect important realizat de Florin este renovarea unei foste școli în Germania și transformarea acesteia într-un loc în care copii să poată studia muzica și să se poată dezvolta armonios.
Artistul și-a dorit, de mic, să aibă locul sau propriu de dezvoltare personală, o scoală. Prețurile ridicate privind construirea de imobile din Olanda sau Anglia, l-au împins pe artist să aleagă Germania ca loc de desfășurare al acestui proiect. Chiar și aici costurile au fost destul de ridicate, proiectul de renovare al școlii captând toată energia artistului din ultimii 10 ani.
Școala își va deschide porțile în luna septembrie anul acesta, devenind și prima scoală romanească în diaspora, în zona respectivă.
Această scoală îmbină toate ramurile abilitaților dobândite de-a lungul carierei sale, atât educație și cultură cât și un atelier de lutierie. În curtea școlii se află un amfiteatru pentru spectacole în aer liber. Această scoală reprezintă un loc în care se promovează arta și cultura.
Încă un motiv pentru dezvoltarea unui astfel de cadru este necesitatea unui spațiu pentru a organiza evenimente culturale, costurile pentru închirierea unei săli sau spații pentru concerte fiind extrem de ridicate.
La portofoliul de proiecte al lui Florin se înserează și un an și jumătate de management în industria HORECA în Amsterdam pentru restructurarea unei firme cu statut social. Această unitate avea în derulare două proiecte: aspecte de reintegrare socială a copiilor din sectorul de delicvența juvenilă și studiul aspiranților la posturi de bucătari în HORECA.
Cele două proiecte se desfășurau în paralel, implicând 3 grupuri pe an de elevi proveniți de la școala profesională de bucătari ce urmau un stagiu de 10 săptămâni, iar cei reintegrați în societate proveniți din sectorul de delicvență juvenilă urmau un proiect mai mare de 1 an de zile.
În cadrul acestor proiecte copiii interacționau între ei, dar și cu maeștrii bucătari sau de hospitality și HORECA barista, învățând tot felul de tehnici de bucătărie și familiarizându-se cu munca în echipă. În urma acestui program unii participanți obțineau diplomă, iar alții învățau o meserie desprinzându-se de problemele de delicvență juvenilă.
În momentul în care managerul acestui proiect a clacat, afacerea fiind foarte aproape să se dizolve, artistul a rugat un prieten ce se afla în consiliul de conducere să preia el funcția de manager pentru a ajuta la restructurarea companiei. Deși compania a fost la un pas de a se dizolva, Florin a reușit să o salveze și să o aducă la o cifra de afaceri de aproape de zero, readucând afacerea pe linia de plutire.
Când a încetat colaborarea cu firma, aceasta mai avea doar un minus de 500 €, luând în considerare faptul că din cauza unor greșeli manageriale și ale staffului în acel an s-au înregistrat pierderi de 5000 €. Pe atunci compania se situa în deficit financiar de 100.000 de € care a fost acoperit de către eforturile lui Florin într-un an și jumătate.
Restructurarea sub coordonarea lui Florin a fost diferită de metodele tradiționale, acesta făcând un fel de artizanat artistic inclus în HORECA bazat pe cunoștințele sale din artă. Artistul a transformat total maniera de lucru de la stilistică din interiorul unității și design interior la restructurarea activităților.
Artistul a inclus mici expoziții de artă pe pereți și a organizat concerte reușind stârnească interesul clienților și firmelor spre restaurant.
Florin a dorit să intre în sfera antreprenoriatului deoarece este interesat de un job de consultant pe parte de antreprenoriat artistic sau de dezvoltare antreprenorială sau un job cu rol de decizie în cultură.
Prin acest job de decizie, artistul dorește să implementeze tot ceea ce a învățat de-a lungul anilor, atât ca sisteme educaționale cât și ca sisteme de management și antreprenoriat în artă și în educație. Florin susține că deține cunoștințe cu ani înainte față de ceea ce se regăsește în jurul lui, nu numai în România, dar și în alte țări.
Ideile sale avangardiste pot avea rezultate directe față de modalitățile vechi de conducere unde pierderea de informații, bariere și preconcepții în care interesul personal privează în față celui global.
Deși artistul și-a petrecut o bună parte din viață în afară țării, acesta este mândru că s-a născut în România. Țara de origine fiind apreciată de acesta pentru păstrarea tradițiilor și cultivarea acestora din ce în ce mai mult în prezent.
El spune că România are o identitate culturală extrem de bogată ce poate fi fructificată și potențată, spre deosebire de partea de vest a continentului unde identitatea culturală s-a stins de-a lungul anilor, iar pragmatismul banilor a învins în cele din urmă tradițiile. Cu toate acestea datorită laturii sale artistice Florin se consideră “un locuitor al lumii”.
Cel mai dificil moment întâmpinat de Florin a fost autosusținerea, acesta fiind independent de la o vârsta fragedă, nu a putut acorda dezvoltării studiilor atâta atenție cât și-ar fi dorit la momentul respectiv. Faptul că unele cunoștințe nu au fost dezvoltate la timpul lor poate fi dificil pentru că maturitatea nu poate să înlocuiască flexibilitatea unui copil.