Automobilul a devenit un accesoriu indispensabil pentru mulți dintre noi: confortul, siguranța și economia timpului ne-au convins că este o investiție rentabilă. Istoria automobilului începe în jurul anului 1769, odată cu apariția primului autovehicul ce funcționa pe baza unui motor cu abur, a trecut prin mașinile cu motor cu ardere internă, motor diesel, automobilul hibrid, pentru a ajunge astăzi la automobilul electric 100%.
Nivelul de poluare deosebit de crescut din ultimele decenii a pus populația globului în situația de a căuta soluții pentru a crește calitatea aerului respirat. A fost creat conceptul de vehicul cu emisii zero, adică un vehicul care nu emite gaze nocive în atmosferă. În această categorie se încadrează mașinile electrice, care se deosebesc de cele hibrid prin faptul că funcționează în exclusivitate cu ajutorul curentului electric, furnizat de acumulatori.
Există totuși și o serie de aspecte ce trebuiesc avute în vedere atunci când vă decideți să achiziționați o astfel de mașină:
- Cu toate că numărul vânzărilor mașinilor electrice a crescut în România cu 27% în anul 2020, avem încă un număr redus de astfel de autoturisme, motiv pentru care stațiile de încărcare aferente nu sunt atât de des întâlnite.
- Timpul de încărcare pentru o astfel de mașină poate dura între 30 de minute (încărcare rapidă) și 12 ore, în funcție de cablu și metoda de alimentare. Funcția de încălzire a scaunelor, sistemul de climatizare, chiar și radioul vor scădea din procentele bateriei și implicit vor limita și distanța posibilă de deplasare.
- Diferențele de preț dintre modele identice de autoturisme, dar cu motorizare diferită, ajung în medie la 10.000 de euro. Astfel, vorbim de o investiție considerabil mai mare, care atrage după sine avantaje și dezavantaje.
Cele mai populare modele de mașini electrice vândute în România sunt:
- Renault ZOE, al cărui preț de pornire este 30.350 de euro
- Volkswagen e-Golf, care începe de la prețul de 33.142 de euro
- Peugeot e-2008, cu preț de pornire de 33.907 euro
- BMW i3, prețul lui începând de la 40.282 de euro
Planul Uniunii Europene este ca până în anul 2030, pe șoselele sale să circule 30 de milioane de astfel de autovehicule cu scopul de a reduce consumul de combustibili fosili. Interzicerea vânzării de vehicule noi ce folosesc benzină sau motorină este prevăzută să intre în vigoare în 2025 în Norvegia, urmată apoi în 2030 de către Marea Britanie și posibil Uniunea Europeană.
În acest context, credem că a venit timpul să luați în calcul un cont de economii pentru o viitoare astfel de investiție, având un dublu scop: un mediu mai sănătos și… o economie în exploatare.