Mindfulness este abilitatea minții umane de a fi conștientă pe deplin de ceea ce se întâmplă, de ceea ce facem sau de locul în care ne aflăm și ne mișcăm, fără a ne lăsa copleșiți ce ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Deși sună banal, acest termen are un înțeles mult mai adânc.
„Mindfulness is the basic human ability to be fully present, aware of where we are and what we’re doing, and not overly reactive or overwhelmed by what’s going on around us.” spune mindful.org.
Fără să ne dăm seama, gândurile noastre zboară și ne trezim afundați în griji, făcându-ne probleme despre ceva care tocmai s-a întâmplat sau despre ceva care urmează să se întâmple. Inconștient intrăm într-o stare anxioasă ce nu ne mai dă pace. Când acest lucru se întâmplă, realizarea activităților de care suntem responsabili se îngreunează.
Realbusiness.co.uk spune că lumea noastră este guvernată de incertitudine și haos, iar pentru unii dintre noi singurul refugiu este locul de muncă sau locuința. Deși spațiul personal este un loc asupra căruia avem control absolut, la locul de muncă lucrurile care pot fi controlate după propria voință, sunt adesea limitate. De aceea, într-o întreprindere, conducătorii sau liderii, cum ne place să îi numim, trebuie să găsească modalități de a-și păstra angajații productivi și fericiți, creându-le un spațiu ce le permite să se simtă în largul lor.
O parte din atribuțiile unui lider se referă la direcționarea puterii dobândite în calitate de conducător, pentru identificarea posibilelor probleme de care ceilalți nu sunt neapărat conștienți. Este de la sine înțeles că sănătatea și bunăstarea sunt pe primul plan în ierarhia priorităților noastre atât la muncă cât și acasă.
Rolul sistemului nostru imunitar este în principal de a ne proteja sau a limita infecțiile; stresul, oboseala, anxietatea, lipsa vitaminei D. O alimentație nesănătoasă sau lipsa exercițiilor fizice, ne pot slăbi imunitatea. Acești factori pot fi influențați de locul de muncă, iar liderii trebuie să fie conștienți de timpul și efortul depus de angajați la job, devenind mai degrabă răspunsul problemelor, decât încă un factor de îngrijorare pentru oamenii din subordine.
Mindfulness nu este încă un termen de pus pe lista cuvintelor sofisticate, studiile arată că ne poate stimula sistemul imunitar și poate combate și factorii ce îl slăbesc. Mindfulness poate fi și ar trebui să fie integrat în mediul nostru de lucru, spune Realbusiness.co.uk. Prin încurajarea activităților de mindfulness la locul de muncă se poate îmbunătăți cultura, productivitatea și bunăstarea echipei.
Conform Realbusiness.co.uk, printre activitățile de încurajare a mindfulness-ului se numără:
- Meeting-uri în aer liber. Nu numai că pot schimba starea de spirit, dar întâlnirile în aer liber îi ajută pe angajați să acumuleze suficientă vitamina D și să facă puțină mișcare.
- Încurajarea angajaților să își rezerve puțin timp de repaus intre meeting-uri sau programări pentru a preveni epuizarea și a-i ajuta să se pregătească pentru următoarea activitate. Prin acordarea unei mici pauze, angajații pot reduce stresul, anxietatea și pot da randament maxim la realizarea următoarei activități.
- Wellness Breaks. Meditația sau conectarea cu natura reprezintă o alta metodă de a combate stresul la locul de muncă, încurajarea echipei de a lua o pauză departe de biroul de lucru, pentru a medita sau a lua parte la o activitate de relaxare, o poate ajuta să își reîncarce bateriile.
- Structurarea timpului. Crearea unor ore dedicate special unui anumit tip de activitate pentru a reduce stresul și a evita aglomerarea activităților. De exemplu crearea unei ore la care angajații să răspundă la email-uri. Aceasta structurare ajuta mintea să se concentreze pe un singur lucru și îmbunătățește productivitatea.
- Wellness Team Meeting. Organizarea la fiecare sfârșit sau început de meeting a unor exerciții de respirație sau meditație. Aceste activități pot ajuta angajații să se pregătească pentru întâlnirea ce urmează și să se relaxeze după încheierea acesteia.
- Exprimarea recunoștinței. Liderii își pot arăta recunoștința sau aprecierea constant față de angajați, fapt ce poate crește emoțiile pozitive, bunăstarea și îi poate face pe angajați să fie mai pregătiți în confruntarea cu diverse dificultăți.
Weforum.org/ spune că preocuparea pentru bunăstarea personală ne oferă resursele necesare atât pentru a fi productivi excelând pe plan personal, dar și pentru a-i ajuta pe cei din jurul nostru. Un studiu arată că în general oamenii fericiți sunt mai preocupați de problemele cu care se confruntă lumea și de rezolvarea lor. Un alt studiu din Germania, arată că oamenii mai fericiți sunt cetățeni real implicați în problemele comunității, aceștia votează, fac voluntariat sau participă la activități pentru comunitate. La fel se poate întâmpla și la locul de muncă.
Primul pas spre schimbare, spre o minte mai liniștită și o productivitate crescută, aparține liderilor. Un lider ce înțelege și îmbrățișează conceptul de mindfulness și este interesat de bunăstarea angajaților poate crea un mediu de lucru relaxant, sănătos, ridicând o mare parte din presiunea constantă ce se află pe umerii angajaților.