Implicarea femeilor în antreprenoriat în condiții egale cu bărbații poate da produsului
brut extern global o creștere de aproximativ 3-6%, iar economia mondială poate crește de la 2,5 trilioane dolari până la 5 trilioane de dolari, au calculat analiștii internaționali The Boston Consulting Group în 2019. Dar astăzi se pare că pandemia COVID-19 ar putea reduce semnificativ creșterea oportunităților economice pentru femei, lărgind astfel diferența de gen, care, deși nu este în forma sa inițială, tot are loc si in secolul nostru. Studii recente efectuate de ONU și Banca Mondială au arătat că femeile antreprenori au suferit mai mult decât bărbații din cauza crizei: 64% față de 52%. În primul rând, numărul femeilor ocupate în sectoare sociale precum serviciile, comerțul cu amănuntul, turismul și industria ospitalității, unde este necesar contactul personal, este semnificativ mai mare decât cel al bărbaților. Aceste industrii au suferit cel mai mult din cauza regimului de izolare introdus.
Astăzi aflăm cum se descurcă Rusanda Davideanu. Este o femeie venită în
România de peste Prut, care a scos în evidență cultura, pasiunea pentru citit, inventând Bookletta – o geantă cu vedere la carte si a transformat pasiunea pentru lectură într-un business de succes.
– Cum a apărut Bookletta, de unde a pornit ideea și cum a fost primită acestă inovație?
– Bookletta este geantă pentru femeia care citește, invenție unică în lume și 100% produsă în România. Este o poșetă cu un geam transparent dedicat cărții, astfel încât lumea să te ”judece” după ceea ce citești, nu după ceea ce porți. Am lansat Bookletta în 2012 și a prins aripi imediat, fiind ceva nemaivăzut și mergând mână la mână cu trendul bookaholic, în continuă creștere de atunci. A fost primită cu brațele deschise și adoptată imediat, astfel încât acum avem Booklette purtate cu mândrie în jurul lumii, pe 4 continente.
– Care este cea mai mare provocare cu care se înfruntă femeia-antreprenor, care sunt principalele obstacole de care v-ați lovit ca antreprenor în România?
– Pot spune cu sinceritate că am avut un traseu frumos de femeie – antreprenor, fără obstacole notabile. Însă a durat mult să găsesc o unitate de producție care să coase calitativ, avem tot mai puțini maeștri marochineri și tot mai multe motive să mergem în Turcia sau în China, astfel încât să producem mai rapid și mai ieftin… Dar pentru mine a fost foarte important ca Bookletta să fie 100% produsă în România, am făcut sacrificii pentru acest lucru.
– Ați putea compara antreprenoriatul din România și din Republica Moldova?
-Nu am fost antreprenor în Republica Moldova, am plecat din Chișinău la 19 ani, însă în mod sigur sunt foarte asemănătoare. Din fericire și aici și acolo există o mișcare în acest sens, femeile antreprenor sunt încurajate să se auto-depășească și să cucerească pas cu pas lumea business-ului, despre care nu vom mai spune foarte mult timp că este ”o lume a bărbaților.”
– Cât de grea a fost adaptarea în România?
– În 2006, când am venit la facultate la București, am descoperit oameni deschiși, care m-au primit la ei acasă cu multă bunătate. Am studiat comunicare la Universitatea din București și apoi la Școala Națională de Studii Politice și Administrative. Am lucrat în domeniul comunicării începând cu 19 ani și la 25 ani mi-am deschis prima afacere. Întotdeauna m-am mândrit că sunt basarabeancă pentru că știu că basarabenii sunt muncitori și ajung acolo unde își doresc să ajungă.
– În 2020 ați devenit prezentatoarea postului Canal 33 la emisiunea ”În Culise cu Rusanda”. Ce a adus nou în viața dumneavoastră această experiență?
– Televiziunea a fost întotdeauna o pasiune a mea, poate pentru că îmi place atât de mult să aflu povești din spatele vedetelor și a învelișului lor glamour. Am reușit să am discuții sincere cu oameni la care altfel nu aș fi avut acces și să împart lumii din experiențele lor, câteodata tulburătoare, alteori emoționante. Canal 33 este o televiziune care îți oferă multă libertate de exprimare ca și prezentator, așa că generează conținut valoros.
– Pe langa munca principală, pe umerii femeii cad și alte griji zilnice legate de casă, de familie. Cum combinați aceste activități cu viața profesională?
– Știți ce e curios? Nimeni nu îi pune unui bărbat această întrebare! Cred că noi femeile avem niște super-puteri, reușim să jonglăm cu multe obiecte în aer în același timp. Mai mult, cred că noi folosim destul de des un instrument ce se numește ”Compartmentalization”, pentru a reuși să ne detașăm și să ne atașăm când e nevoie. Separarea vieții private de cele profesionale este cheia pentru a reuși să îți păstrezi un echilibru în ambele sau, mai simplu spus, talentul de a ști când trebuie să ”pui emoție” și când nu.
-Sunteți ambasador al Clubului Elite Business Woman, cum ați caracteriza acesă activitate, cât de important este acest club pentru femeile antreprenor?
-Din februarie am primit acest titlu și onoarea de a conduce diviziunea pentru București al celui mai mare club de femei de afaceri din România. Eram deja membru al Elite Business Women Club București de 3 ani, o comunitate în care cred și care aduce împreună multe femei antreprenor de succes, unele dintre ele sunt exemple demne de urmat pentru mine. Am adus inițiative noi și îmi doresc să putem crește și învăța împreună, unite, pentru a lăsa în spatele nostru un mediu și mai constructiv pentru femeile antreprenor care vin din urmă.
– Din iulie 2020 ați lansat, alături de Bianca Tudor și Mihaela Lemnaru, agenția Elite Communication. A fost greu să lansați un business în pandemie?
-Bianca Tudor, fondatorul agenției, este cea care a venit cu propunerea pe care am acceptat-o imediat. Adevărul este că, în mijlocul pandemiei, antreprenorii s-au văzut depășiți de noile norme de comunicare și promovare și au avut nevoie de ajutor pentru a se adapta la noul climat de afaceri. Noi suntem o echipă formată din 100% antreprenori pentru antreprenori: experiența noastră în comunicare și business ne ajută să vedem cu alți ochi nevoile clienților noștri. Focus-ul nostru nu este pe a lansa ”focuri de artificii” care doar impresionează, ci pe a livra o strategie de comunicare cu focus pe A VINDE. Pe lângă serviciile noastre de comunicare, organizăm și Masterclass-uri de Social Media pentru antreprenorii care își doresc să se ocupe ei de această parte din business-ul lor.
-Care sunt planurile Elite Communication pentru 2021?
-În 2021 ne propunem să ajungem la tot mai mulți antreprenori și să le fim sprijin în această perioadă dificilă pentru ei. Asta înseamnă nu doar să îi asistăm în activitățile lor de comunicare, ci și să le indicăm oportunități de creștere sau învățare. Un antreprenor de succes este cel care pică întotdeauna în picioare, dar și cel care este în continuă mișcare, acesta nu se oprește din evoluție nici măcar o secundă.