Astăzi: Tehnologia
Pandemia a dat un impuls consistent și durabil serviciilor bazate pe IT. Dar surpriza lui 2025 va fi apariția unui mare număr de „campioni” ai digitalizării, ceea ce va mai reduce parțial puterea „giganților” tehnologici consacrați, grupul FANGA (Facebook, Apple, Netflix, Google, Amazon).
Decizia lui Amazon și Google de a externaliza activitățile tip cloud a dat naștere unei generații noi e companii tehnologice. La polul opus s-a situat Zoom, una dintre puținele companii care au profitat de cererea mare din pandemie, devenind o platformă de comunicare și colaborare cu dezvoltare spectaculoasă.
În domeniul Internetului destinat marelui public, în condițiile în care organismele de reglementare i-au împiedicat pe „giganți” să își omoare din fașă posibilii competitori, oportunitățile pentru noii veniți vor fi mai bogate decât până acum. O nouă generație de utilizatori nou veniți în peisajul serviciilor digitale era avidă de experiențe noi, fie în universul jocurilor video, fie într-o gamă mai largă de aplicații legate de viața de zi cu zi. Experți talentați de înaltă specializare au evadat din cercul restrâns al „giganților” și au alimentat evoluțiile în domeniu.
Până în 2025 este de așteptat un univers mai diversificat al aplicațiilor digitale. Dar evoluțiile de tipul „winner takes most” vor continua să funcționeze pe majoritatea piețelor. Până acum, fiecare categorie de activitate online nu a generat decât 1-2 „campioni”, iar un oligopol al puterilor digitale continuă să se manifeste.
După ce mai multe companii americane, europene și chinezești care, inițial, au investit fără mare succes în computere personale și Internet, apoi în telefonia mobilă, acum au început să își direcționeze investițiile în Inteligența Artificială, cu aplicații legate de mobilitate, imobiliare și îngrijirea sănătății.
Pe de altă parte, cuvântul „verticalizare” este acum deseori utilizat pentru a desemna un tip nou de evoluții în sectoare specifice. Google afirmă, de exemplu, că activitatea sa în cloud s-a dezvoltat mulțumită unei strategii de concentrare asupra unor sectoare precum serviciile financiare și vânzările en detail.
Totuși pentru o companie informatică nu este ușor să se „verticalizeze” pe noi segmente de piață. De exemplu, tot cei de la Google au declarat că au fost nevoiți să angajeze numeroși experți în domeniile medical și turism pentru a face față nevoilor consumatorilor, experți care nu sunt ușor de găsit. Alți „giganți”, precum Amazon și Microsoft, au trebuit de asemenea să angajeze experți cu cunoștințe specifice noilor sectoare de activitate.
Asemenea evoluții i-au făcut pe unii să declare că „software-ul va înghiți lumea”, predicție care pare să se adeverească. În cifre, industria de software tinde să înlocuiască industria de advertising, ajungând astăzi să reprezinte 1% din PIB-ul mondial. Iar, odată cu schimbările care se produc în restul de 99 de procente, niciodată tendința expansiunii pe verticală a companiilor nu a fost atât de promițătoare.