ROMBAC 1-11
Anul trecut, conform ziare.com, două avioane ROMBAC 1-11 au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria TEZAUR.
Deci urmează să devină piese de muzeu.
Pentru cine nu știe despre istoria ROMBAC, amintesc că, la data de atunci, avionul era o vedetă în România – singura țară din blocul estic care a produs avioane comerciale cu reacție, cu excepția Rusiei.
ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) a fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11. În total s-au realizat nouă aparate de acest tip. Primul în 1982. Ultimul – YR – BRI, în 1989, fiind unul din cele două aparate care au intrat în patrimoniul național cultural.
Conform wikipedia, 11 companii aeriene au operat de-a lungul timpului acest tip de avion:
Cipru: Aerotrans Airlines: a operat o unitate împrumutată de la Romavia în anul 2002.
Egipt: Air Memphis: a operat o unitate împrumutată de la Romavia în anul 2002.
Irlanda: Ryanair: a operat trei unități împrumutate de la TAROM.
Regatul Unit:
Dan-Air: a operat o unitate împrumutata de la TAROM intre anii 1989 – 1990.
London European Airways: a operat o unitate împrumutata de la TAROM în anul 1987.
Pakistan: Aero Asia International: a operat două unități împrumutate de la TAROM.
România
Romavia: a primit 2 din cele 9 unități inițiale.
TAROM: a primit 7 din cele 9 unități inițiale.
Turcia: Istanbul Airlines: a operat o unitate împrumutată de la TAROM în anul 1988.
Iugoslavia:
Adria Airways: a operat trei unități împrumutate de la TAROM.
JAT Airways: a operat o unitate împrumutată de la TAROM între anii 1989 – 1990.
Ca orice vedetă, ROMBAC 1 – 11 a fost actor principal într-o serie de bancuri, în epoca în care hazul de necaz făcea carieră.
Se fabrică primul ROMBAC 1 – 11
Se întrunește Comisia de autorizare a zborului cu pasageri.
Sunt invitați producătorii să facă precizări.
Se verifica motoarele, aerodinamica, portanța … …
La capitolul „siguranța pasagerilor”:
Comisia:
– Se poate întâmpla ca, la mare altitudine, avionul să fie depresurizat. Cum sunt protejați pasagerii?
Inginerii:
– Fiecare scaun este dotat cu o mască de oxigen ce se activează automat la acest tip de eveniment, iar pasagerii sunt instruiți înainte de decolare cu privire la utilizarea acestora.
Comisia:
– Să presupunem că aeronava se află deasupra oceanului și rămâne fară combustibil …
Inginerii:
– Aeronava este proiectată în așa fel încât, fară motoare, poate plana și poate ameriza în siguranță pe ocean.
– Și dacă avionul începe să ia apă?
– ROMBAC 1 – 11 este dotat cu topogane pneumatice de evacuare astfel încât, în max. 3 minute, toți pasagerii și echipajul sunt evacuați.
– Și nu se îneacă în ocean?
– Fiecare pasager are sub scaun o geanta pentru situații de urgență. În colțul din dreapta sus – o cutiuță. Apeși pe cutiuță și instantaneu se deschide o barcă pneumatică individuală pentru fiecare.
– Și dacă echipele de salvare nu reușesc să localizeze locul amerizării? Nu mor de foame și de sete?
– Nu. În partea de sus, pe mijloc, o cutiuță. Apeși pe cutiuță și se deschide automat un tub cu o substanță care, în contact cu apa, generează presiune – funcționează ca un motor. Nu este rapid, dar nu ne grăbește nimeni. În partea de stânga – sus a genții se află o cutiuță. O deschizi – găsești 14 capsule – 7 apă, 7 mâncare; cate una pe zi … Nu te saturi, dar nu mori.
– Și daca vin balenele să se joace cu bărcuțele voastre? Dă una cu coada …
– În geanta o cutiuță. Apeși pe ea și, instantaneu o vestă de salvare se unflă singură direct pe pasager.
– Și daca vin rechinii și vor să mănânce pasagerii?
– În geantă o cutiuță. Apeși pe ea și instantaneu conținutul – o alifie special proiectată – acoperă din cap până în picioare pasagerul.
– Și, în felul acesta, rechinii nu-I mănâncă?
– Ba da! Dar cu ce silă … …
În fine, ROMBAC 1 – 11 primește autorizare de zbor.
După câteva probe de decolare și aterizare pe aeroporturi locale, prima cursă cu pasageri – transatlantică.
După 12 ore de zbor, în sfârșit se vede continentul American.
Piloții contacteaza Turnul de control din New-York și solicită instrucțiuni de aterizare.
Se vede aeroportul …
Turnul de control:
– Aveți contact visual?
Piloții:
– Da, se vede pista de aterizare.
Turnul de control:
– Aveți liber pe Ac 05.
Copilotul se uită cu un binoclu, și confirmă:
– Am identificat pista Ac 05.
Turnul de control:
– Suntem într-o perioada extrem de aglomerată. Nu avem capacitatea să vă asistam în continuare. Sunteți pe cont propriu. Vă așteptam în siguranță la sol!
Simplu; Pilotul preia comanda. Îi cere copilotului să comunice constant altitudinea și să dea indicații cu privire la direcție …
În scurt timp aeronava atinge lin solul. Copilotul:
– Tovarășe comandant! Urgență! Suntem cu o viteză foarte mare și deja cred că se vede capătul pistei de aterizare!
Parașută aerodinamica, motoarele pe revers, frâne aerodinamice, frâne cu scârțăit și fum la roți!
Aeronava se oprește, într-un nor de praf, cu câțiva metri înainte de capătul pistei!
Pilotul:
– Incredibil! Ce piste de aterizare scurte au ăștia!
Copilotul:
– Da! Dar incredibil de late!