Deși ne aflăm în plină criză medicală, din mediul de afaceri vin și versti bune: Revista Capitalul a publicat un articol cu tilul “Săptămâna bună la Bursa de Valori București. Cât a câștigat BVB din capitalizare”.
Din postare aflăm că, în această săptămână, tranzacţiile cu acţiuni la BVB au generat un rulaj de 324,894 milioane de lei, faţă de 283,567 milioane de lei, în perioada 14 – 18 decembrie.
“Potrivit datelor publicate de BVB, capitalizarea bursieră a ajuns la 154,177 miliarde de lei, în perioada 21 – 25 decembrie, de la 153,809 miliarde de lei în săptămâna anterioară.[…] Acţiunile Nuclearelectrica au fost cele mai lichide titluri pe segmentul principal al Bursei de la Bucureşti, generând tranzacţii de 247,390 milioane de lei, dar şi o creştere de preţ cu 0,71%. În top 3 se mai află Banca Transilvania, cu schimburi de 41,557 milioane lei şi o stagnare în ceea ce priveşte preţul acţiunilor, urmată de titlurile Med Life, cu tranzacţii de 12,230 milioane de lei (21,53%).”
Află mai multe detalii în articolul din revista Capitalul.
businessmagazin.ro a publicat pe 22 decembrie un articol despre “Povestea unor tineri care vând biscuiţi de zeci de mii de euro în România.”
Mi-a placut. Dincolo de faptul ca este vorba despre un business romanesc de succes, povestea tinerilor, asa cum este prezentata, pune in evidenta cateva aspecte importante pentru cei care intentioneaza sa porneasca pe drumul greu, dar frumos, al antreprenoriatului:
– “Cu 20.000 de euro, cu poftă de dulciuri şi chef să le pregătească, Ani şi Răzvan Popa au fondat o „biscuiterie”” – mentioneaza postarea citata – aspect ce scoate in evidenta caracteristici relevante ale spiritului antreprenorial: antreprenorii sunt capabili sa-si asume riscuri peste medie si iau decizii pe care multi altii le-ar considera inoportune. Sa investesti 20.000 euro intr-un atelier de facut biscuiti, in conditiile in care sunt atatea laboratoare si unitati de productie in domeniu – multe dintre ele cu dificultati in a deveni profitabile – pare o decizie pe care, rational, nu ai putea sa o iei; mai mult, citez: “Au plecat la drum cu o investiţie iniţială de 20.000 de euro, apoi au mai continuat cu aproximativ 30.000 de euro, totul din surse proprii.”;
– antreprenorii sunt vizionari. Dupa ce am aflat ca cei doi si-au asumat o investitie financiara importanta pentru un om obisnuit, apoi aflam ca: “Ce vând? Tot soiul de biscuiţi, cornuleţe, crackers, ciocolată de casă, sărăţele, turtă dulce şi lista poate continua. Folosesc siropuri şi făinuri integrale, pe care le înnobilează cu infinite arome. Aşa au apărut biscuiţii cu cardamom, cu cafea, turmeric, cu sfeclă roşie, piper roşu, lavandă sau anason.”. Deci, fiind noi intrati pe piata, au venit cu biscuti cu sfecla rosie si cu piper negru … Asta s-ar numi, pentru un specialist in marketing, un produs nou pe o piata noua. Adica gradul cel mai mare de risc. Trebuie sa crezi intr-adevar foarte mult in ideea ta ca sa procedezi in acest fel si sa reusesti!
Felicitari celor doi!
Am trecut, in postarea de astazi, de la bursa de valori, unde se tranzactioneaza actiunile celor mai mari companii, la un start-up de succes in mediul de afaceri romanesc si am sa inchei cu prezentarea unui concept mai putin cunoscut si discutat in mediul de afaceri romanesc: antreprenorii sociali
La 24 iunie 2020, World Economic Forum publica articolul “Acesta este modul în care bunăstarea determină schimbarea socială și motivul pentru care liderii culturali trebuie să vorbească despre aceasta”
Desi a trecut ceva vreme de atunci, in mediul de afaceri nu am intalnit prea des subiectul …
Cateva dintre ideile prezentate le expun mai jos:
“Antreprenorii sociali suferă foarte mult de epuizare, limitându-și potențialul de a face schimbări.
O colaborare a Fundației Schwab cu „Wellbeing Project”, explorează legătura integrală, dar deseori ignorată, dintre bunăstare și schimbarea socială transformativă.
Bazându-se pe vocile liderilor culturali ai forumului, proiectul examinează rolul artiștilor în a atrage inimile și mințile pentru a stimula schimbările sociale.”
“Antreprenorii sociali abordează cele mai urgente probleme ale lumii, dar lucrează adesea sub o presiune intensă în medii cu resurse deficitare cronic. În timp ce încearcă să răspundă nevoilor celor mai vulnerabili, marginalizați și uitați, antreprenorii sociali și personalul lor își ignoră adesea propria bunăstare, care, în schimb, poate părea banală.
Rezultatul: incidențe mari de burn-out, probleme grave de sănătate mintală și defecțiuni ale relației personale, care au un impact sever asupra organizațiilor și a întregului sector al schimbărilor sociale.
Aproape 50% dintre antreprenorii sociali care au participat la reuniunea anuală a Forumului Economic Mondial din 2018 au raportat că s-au luptat la un moment dat cu epuizarea și depresia.”
“„A face din lume un loc mai bun nu ar trebui să necesite sacrificarea sănătății mentale și fizice. Și totuși, prea des, exact asta se întâmplă cu cei de pe frontul schimbărilor sociale”, spune François Bonnici, șeful Fundației Schwab pentru Antreprenoriat Social. „Este o nevoie profundă de a sprijini bunăstarea factorilor de schimbare, astfel încât aceștia să poată continua să abordeze provocările globale ale societății.””
Articolul merita citit integral
Foto: weforum.org/