Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB) a organizat astăzi un nou eveniment din seria Business Breakfast la Palatul CCIB, cu tema „Cum aplici noile schimbări ale legislației muncii în compania ta?”. Invitații speciali ai ediţiei, moderate de Iuliu Stocklosa, preşedintele Camerei bucureştene, au fost: Andreea Cristina Tudorie, director, Direcția Control Muncă Nedeclarată, Contracte Colective de Muncă și Monitorizare Relații de Muncă, Inspecția Muncii, și Mihaela Nițu, avocat specializat în dreptul muncii, Cabinetul de avocat Gruia Dufaut.
Participanții au avut posibilitatea de a obține informații utile privind obligațiile pe care le au companiile, ca urmare a modificărilor aduse legislației muncii și protecției sociale, informații care să-i ajute să înțeleagă și să aplice corect noile prevederi. Timp de două ore și jumătate, au fost abordate aspecte teoretice și practice privind: elementele care trebuie introduse obligatoriu în contractul individual de muncă, noi tipuri de concediu și zile libere pentru angajați; prevederi necesar a fi introduse în regulamentul intern și modalitățile de comunicare către membrii echipei; drepturi și obligații pentru angajatori și angajați, negocierea colectivă.
Au fost punctate elemente de interes în ceea ce privește: salariul (inclusiv avantajele salariale), programul de lucru, perioada de probă, formarea profesională, condițiile de acordare a premiilor și sporurilor, diferența între dispoziție (act unilateral) și act adițional (acordul părților) în reglementarea relațiilor dintre angajator și angajat, acordarea concediului de îngrijitor, a concediului paternal și a zilelor libere pentru urgențe familiale, diferența între munca suplimentară și munca nedeclarată. S-a pus accent pe importanța încadrării corecte în muncă a angajaților, pentru a se evita cazurile de muncă subdeclarată și mai ales nedeclarată, pedepsită aspru, conform legislației în vigoare, de organele cu atribuții de control.
Cu acest prilej, Andreea Cristina Tudorie a vorbit și despre modificările în domeniul infrastructurii informatice. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, va fi disponibilă noua aplicație REGIS online, care va permite angajatorilor depunerea tuturor documentelor online, fără a mai fi nevoie ca anterior să fie descărcată o aplicație dedicată. De asemenea, folosind REGIS online, angajații își vor putea vizualiza și lista (singuri sau cu sprijinul angajaților ITM, în anumite puncte de informare și sprijin) datele necesare privind activitatea lor, declarată de angajator. Totodată, potrivit directorului amintit, în perioada următoare se are în vedere digitalizarea controalelor în domeniu. Practic, inspectorii vor merge pe teren doar pentru a lua declarații, urmând ca procesul verbal de control și documentele-anexă să fie încărcate direct în cloud-ul guvernamental.
Începând cu luna septembrie, vom pune pe agenda evenimentului teme precum: eficiența energetică, arbitrajul, comerțul electronic, internaționalizarea afacerilor, infrastructura, transporturile și logistica.