Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a creat aplicația MySMIS 2014 care poate fi utilizată de solicitanții și beneficiarii de fonduri europene în relația cu autoritățile, pentru a putea depune proiecte mai rapid și mai ușor, utilizând mediul online, și pentru a-și implementa proiectele în perioada de programare 2014-2020, spune finanțare.ro.
Această aplicație este un sistem de schimb electronic de date între potențialii beneficiari de finanțare din FESI și o autoritate de management, un organism intermediar, o autoritate de certificare, o autoritate de audit.
Prin intermediul sistemului, utilizatorii au acces la o varietate de resurse informatice constând în compilări sau sistematizări ale datelor pe care utilizatorii le încarcă.
Modulele „Definire Apel” si „Depunerea cererii de finanțare” ale aplicației MySMIS au fost lansate în martie 2016 de către Ministerul Fondurilor Europene în cadrul unei conferințe de presă. În aceeași perioadă a fost dezvoltat serviciul de helpdesk, instrument prin care utilizatorii pot semnala eventualele dificultăți.
Aplicația s-a dezvloltat și beneficiază în prezent de tutoriale video si un ghid de utilizare pentru a ușura accesibilitatea pentru utilizatori.
Conform comunicatului de presă al MIPE din 24 februarie 2021, una dintre prioritățile Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene pe termen lung este debirocratizarea mecanismului de finanțare/ implementare, în vederea creșterii atractivității și eficienței fondurilor europene.
Îmbunătățirea aplicației informatice MySMIS reprezentând un prim pas în realizarea acestui obiectiv, prin simplificarea procesului de depunere a proiectelor și fluidizarea procedurilor de verificare în etapele de evaluare și monitorizare. MIPE a apelat și la experiența utilizatorilor pentru obținerea unor rezultate cât mai bune.
Astfel a fost lansat chestionarul „Un MySMIS mai simplu!” unde toți beneficiarii de fonduri europene au fost invitați să contribuie activ la îmbunătățirea acestei aplicații informatice de gestiune a proiectelor europene.
Menirea chestionarul „Un MySMIS mai simplu!” a fost de a colecta informații despre problemele pe care beneficiarii le întâmpină în utilizarea MySMIS. În baza informațiilor colectate astfel, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene începe actualizarea aplicației.
Pentru coordonarea procesului de simplificare a fost înființată Comisia de Tăiat Hârtii din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Conform unui comunicat de presă din 4 iunie, comisia a făcut deja primele schimbări menite să ușureze procesul de depunere a proiectelor prin aplicație MySMIS.
“ Printre primele măsuri de simplificare implementate se numără:
- A fost eliminată componenta descriptivă a CV-ului, fiind necesară doar încărcarea electronică a CV-ului, în format PDF, și a documentelor justificative;
- A fost eliminată cerința semnăturii olografe de pe CV și a ștampilei „CONFORM CU ORIGINALUL”, precum și a altor adnotări. Acum este necesară doar semnarea electronică a documentelor;
- A fost actualizat nomenclatorul de coduri COR (Clasificarea Ocupațiilor din România);
- A fost implementată denumirea unitară a apelurilor deschise;
- Au fost introduse statistici pentru fiecare apel;
- A fost introdusă o secțiune pentru asistența utilizatorului, cu legături către Manuale MySMIS, Asistență/Helpdesk.”
Va fi implementată, în perioada următoare, o serie de alte măsuri de simplificare pentru fiecare modul în parte. În același timp, în cadrul MIPE se lucrează la corelarea măsurilor de simplificare din aplicație cu toată documentația tehnică- ghiduri, manualul beneficiarului, orientări generale etc.