Războiul comercial al SUA cu China ar putea crea efecte în prețurile produselor alimentare din întreaga lume, chiar și în Europa. Obișnuiți deja cu inflația, cumpărătorii, inclusiv românii, își schimbă preferințele când vine vorba de alimente, forțând industria să se schimbe.
Un sondaj realizat de gigantul de consultanță McKinsey în Europa arată că preferințele clienților se schimbă în acest an când vine vorba de modul în care clienții își fac cumpărăturile. Anul acesta, aproape jumătate (48%) dintre consumatorii europeni intervievați au declarat că sunt în căutarea unor modalități de a economisi bani atunci când fac cumpărături. Cei mai atenți la preț sunt norvegienii, urmați de cei din Marea Britanie și, pe aceeași poziție, românii, danezii și spaniolii. Însă, dintre toate țările analizate, românii sunt pe primul loc când vine vorba de căutarea activă a promoțiilor, urmați de spanioli și danezi. De asemenea, cumpărătorii români sunt cei care caută cel mai mult să cumpere produse de la producătorii și fermierii locali, urmați de cumpărătorii francezi, spanioli și polonezi.
Consumatorii români domină clasamentul și atunci când vine vorba de cumpărarea de produse de înaltă calitate sau premium, urmați îndeaproape de spanioli. Românii sunt, de asemenea, aproape de primele locuri când vine vorba de cumpărarea de produse bio și sunt dispuși să plătească prețuri mai mari pentru produse mai sănătoase, dar sunt sub media europeană când vine vorba de cumpărarea mărcilor proprii ale magazinului în locul mărcilor cunoscute. De asemenea, cumpărătorii români se situează cu mult peste media europeană atunci când vine vorba de a cumpăra alimente de la departamentele de mâncare gătită din interiorul magazinului.
De fapt, acestea sunt câteva dintre tendințele care modelează industria alimentară europeană în acest an, potrivit McKinsey. Intenția de a căuta mai multe modalități de a economisi bani rămâne ridicată, în timp ce consumatorii caută să cumpere produse de înaltă calitate și vedem și o ușoară creștere a intenției de cumpărare față de produsele sănătoase. Însă 2025 aduce o scădere a intenției de a cumpăra produse ecologice. Pentru ultima, cumpărătorii români sunt sub media europeană, dar nu pe ultimele locuri ale sondajului.
Atenția sporită la prețuri a cumpărătorilor este justificată de ultimele date privind inflația din România care arată că în luna martie prețurile produselor alimentare au crescut cu 5,1% față de anul trecut. Campionii creșterilor de prețuri au fost margarina cu aproape 13%, fructele și conservele de fructe cu peste 10%. Carnea și produsele din carne au crescut cu aproape 4% de la an la an.
Războiul comercial dintre SUA și China ar putea împinge companiile chineze să găsească alte modalități de a acoperi nevoile pe care importurile din SUA nu le mai pot satisface. În 2023, China a importat din SUA fructe și nuci în valoare de aproape 1 miliard de dolari, carne și produse din carne în valoare de peste 3,4 miliarde de dolari. Acum ar putea căuta alți furnizori, iar acest lucru va pune presiune pe prețuri, inclusiv în Europa. China a fost a treia destinație principală a exporturilor de produse agricole ale UE în 2024 (6% din exporturile UE), după Regatul Unit și SUA. Cu toate acestea, exporturile UE către China au înregistrat cea mai mare reducere, cu o scădere de 1,3 miliarde euro (-9%) față de 2023. Principalele exporturi care au scăzut au fost cerealele, carnea de porc, băuturile spirtoase și lichiorurile și produsele lactate. Dar situația actuală ar putea duce la o creștere a cererii de produse agricole în China pentru a înlocui ceea ce nu poate fi cumpărat în prezent din SUA. Acesta este motivul pentru care remodelarea lanțurilor de aprovizionare din întreaga lume ar putea pune presiune pe unele piețe și ar putea face ca prețurile să crească pentru mai multe categorii de produse alimentare.
Investitorii urmăresc îndeaproape situația. Potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, când vine vorba de principalele riscuri externe pe care le văd pentru portofoliile lor, 26% dintre investitorii români au menționat o recesiune globală, 23% inflația, 18% starea economiei românești și 16% un conflict global. Iar actualul război comercial inițiat de administrația Trump are toate ingredientele pentru a bifa cel puțin unele dintre aceste îngrijorări.
***
Articol primit la redactie de la eToro Group
eToro este o platformă de tranzacționare și investiții care le permite utilizatorilor să investească, să își împărtășească cunoștințele și să învețe. eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. În prezent, eToro este o comunitate globală cu peste 38 de milioane de utilizatori înregistrați în 75 de țări. Credem că există putere în schimbul de cunoștințe și că putem avea mai mult succes investind împreună. Așa că am creat o comunitate de investiții colaborativă, concepută pentru a vă oferi instrumentele de care aveți nevoie pentru a vă dezvolta cunoștințele și veniturile. Pe platforma eToro, utilizatorii pot deține o gamă largă de active tradiționale și inovatoare și pot alege cum să investească: pot tranzacționa direct, pot investi într-un portofoliu sau pot copia alți investitori. Pentru ultimele știri, puteți vizita centrul nostru media aici
Atenționare privind exonerarea de răspundere
Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.