Guvernul a aprobat astăzi, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, proiectul de Hotărâre de Guvern care aduce modificări și completări HG-ului 497/2020, prin care este reglementată funcționarea sistemului informatic de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase, SUMAL 2.0. Astfel, au fost modificate şi completate Normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi cele privind provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului şi a unor măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn.
SUMAL 2.0 – sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase – a fost pus în funcțiune la data de 31 ianuarie 2021, HG 497/2020 fiind actul normativ care reglementează funcționarea acestuia.
Astfel, cea mai importantă modificare legislativă ce va avea un impact benefic în ceea ce privește lupta cu tăierile ilegale este interzicerea emiterii avizelor de însoțire în SUMAL, de la locul recoltării (din pădure), în intervalul orar 20:00-07:00, în perioada octombrie-martie și, respectiv, 22:00-06:00 în perioada aprilie-septembrie.
„Astăzi, de Ziua Națională a Pădurilor, iată că avem aprobat acest proiect de HG care ne ajută și mai mult în lupta pentru protejarea pădurilor României. Aceste modificări ale SUMAL 2.0 erau necesare pentru a avea o rigurozitate şi mai mare în utilizarea acestuia, iar implementarea noilor funcţionalități aduce un plus acestui sistem informatic extrem de important. Datele din SUMAL ne arată că, în 2021, au fost emise aproximativ 50.000 de avize de transport de la locul recoltării, în intervalul orar vizat de noua restricție. Prin interzicerea pe timp de noapte a emiterii avizelor de însoțire în SUMAL 2.0, de la locul recoltării, reducem şi mai mult riscul de a avea exploatări ilegale din păduri. Totodată, prin PNRR, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor beneficiază de un buget de 46 milioane de euro pentru dezvoltarea SUMAL 2.0 în următorii ani. Astfel, vor fi realizate: un sistem național de monitorizare video, un sistem de implementare a imaginilor satelitare, precum și un sistem de integrare a suprafețelor de vegetație forestieră. O altă modificare foarte importantă se referă la extinderea accesului la aplicația SUMAL2.0 Control pentru personalul silvic din cadrul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură și din cadrul structurilor teritoriale de specialitate ale acesteia și pentru organele de cercetare penală ale poliției judiciare specializate pe domeniul silvic”, a declarat ministrul mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos.
Alte modificări legislative vizează:
- Clarificarea introducerii în categoria materialelor lemnoase a lemnului asupra căruia se realizează prelucrări suplimentare (vopsire, lăcuire, impregnare, îmbinare, încleiere), produsele finite și semifinite, PAL-ul, mobila, aceste categorii neîndeplinind condițiile prevăzute de lege de a fi încadrate ca materiale lemnoase.
- Detalierea și extinderea situațiilor și modalităților de emitere a avizelor de însoțire a materialelor lemnoase.
- Reglementarea procedurii de prelungire a termenului de executare a contractului de transport naval sau feroviar din cauze neimputabile operatorului de transport.
- Reglementarea procedurii de valorificare a materialelor lemnoase pentru care se constată diferenţe în plus faţă de toleranţele admise între volumul înscris în avizul de însoțire şi volumul recepţionat și destinația veniturilor rezultate din valorificarea acestor materiale lemnoase.
- Reglementarea de noi situații în care materialele lemnoase nu au provenienţă legală.
- Reglementarea procedurii de identificare de către agenții constatatori a materialelor lemnoase abandonate sau reținute/confiscate în vederea stabilirii deținătorilor de drept ale acestora.
- Reglementarea modului în care se realizează transportul materialelor lemnoase care fac obiectul exportului, transportului intracomunitar rutier, transportului succesiv cu mai multe mijloace de transport, transbordarea, achiziţia de materiale lemnoase de la mai mulţi proprietari și transportul cu acelaşi mijloc de transport pentru mai mulţi beneficiari.
- Se detaliază modul în care se realizează operaţiunile de încărcare și descărcare în/din vagoane sau în/din nave .
- Anexa nr. 1 se completează cu definiția tocăturii certificabile și necertificabile și a lemnului semifabricat, pentru punerea în corelare cu prevederile Legii nr. 197/2020, în ceea ce privește definirea materialelor lemnoase.
- Anexa nr. 2 s-a modificat prin includerea de informații suplimentare necesare unui control corespunzător.
- Anexa nr. 3 s-a modificat prin redefinire ca proces-verbal de inventariere a materialelor lemnoase, utilizat pentru toate situațiile de măsurare și s-a eliminat avizul gărzii forestiere, deoarece această structură nu este parte la măsurătorile realizate.
- Anexa nr. 6 s-a modificat prin instituirea de valori minime și maxime pentru factorii de cubaj utilizați la calculul volumului materialelor lemnoase transportate în forme geometrice, pentru determinarea unui volum mai precis și pentru acoperirea tuturor situațiilor întâlnite în practică.
Modificarea actului normativ este necesară pentru punerea în acord a conținutului cu prevederile noului Cod Silvic, aprobat prin Legea nr. 197/2020.
DIRECȚIA DE COMUNICARE, TRANSPARENȚĂ ȘI IT