- Pentru că școala lor din cartier a fost desființată, cei mai mulți dintre copii trebuiau să parcurgă o distanță în medie de șase kilometri pentru a avea acces la educație. Unii dintre ei făceau naveta zilnic chiar și de la 20 de kilometri și era imposibil să ajungă la timp.
- O persoană care a văzut alerta școlii listată pe platforma a organizației Narada a donat toții banii pentru achiziția unui microbuz, dorind în același timp să rămână anonimă.
Voluntari, profesori, copii, părinți, donatori, oameni de business și angajați în companii, cu toții formează generația extraordinară care a venit umăr la umăr alături de echipa organizației Narada în ultimii cinci ani pentru a transforma educația din România. De la un răspuns de criză în pandemie la soluții sustenabile, potrivit bilanțului de intervenții și de urgențe rezolvate în școlile din toată țara și conform raportului anual de impact pentru 2024, cei cinci ani de intervenții Narada s-au concretizat în acțiuni prin care 200.000 de copii aflați în situație de vulnerabilitate educațională au acces la școală și peste 500 de școli au fost reabilitate și dotate, cu alerte rezolvate prin HartaEdu.ro. În acești cinci ani, Narada a format o comunitate de peste 11 mii de donatori persoane fizice și peste 500 de companii implicate activ, datorită căreia doar în anul 2024, peste 3 milioane de lei au fost investite în educație.
O poveste cu totul specială, care poate fi văzută aici, este cea a copiilor din Băicoi a căror școală din cartierul apropiat a fost desființată. Soluția găsită a fost arondarea lor la școala din centrul orașului, Școala „Dumitru Ghenoiu”, undeva la cinci-șase kilometri distanță. Dar pentru unii copii erau de fapt chiar 20 de kilometri, în funcție de locul din care trebuiau să ajungă la școală. Timp de aproape 12 ani câteva generații de elevi s-au înhămat zilnic la acest drum, cu un transport local sporadic pe care îl așteptau și două ore în frig. Unii se îmbrăcau mai gros, alții se rugau de părinții care mergeau și la muncă să-i ducă la școală, alții între timp au renunțat. Părinții îi grupau câte trei, patru și îi duceau și îi aduceau cu rândul la și de la școală. Lipsit de soluții, un părinte a rugat-o pe directoarea școlii să-i permită fiului său să lase bicicleta în curtea școlii ca să aibă cu ce să se întoarcă acasă seara, după ore. Pentru că nu putea veni nimeni să-l ia de la școală, părintele, neputând pleca de la muncă, încerca să găsească o soluție pentru ca propriul copil să aibă acces la educație, dar cu riscuri zilnice foarte mari în trafic.
„În această școală învață 146 de elevi, programul de funcționare este în două schimburi. Aici era marea problemă care trebuia rezolvată pentru că, dacă până la acest moment asiguram transportul elevilor de la ciclul primar, erau vitregiți cei de la ciclul gimnazial. Lor le asiguram doar venitul la școală, iar la plecare fiecare trebuia să găsească o soluție. În special cei din ciclul gimnazial stăteau și câte două ore în stație așteptând maxi-taxi, uneori înghețând sau fiind uzi până la piele din cauza ploii. Iar după toată această aventură a navetei, ei ar fi trebuit să-și facă temele, să învețe lecțiile pentru a doua zi și să aibă cel mai bun randament la școală”, declara Florentina Silvia Constantin, directoarea școlii gimnaziale „Dumitru Ghenoiu” din Băicoi.
Cu sprijinul Narada și al unei persoane care s-a implicat să rezolve alerta înregistrată de școală pe HartaEdu.ro și care a donat banii pentru achiziția unui microbuz, copiii au primit un ajutor nesperat. Pentru că, deși s-au mai căutat soluții, acestea erau foarte costisitoare și într-un astfel de loc fondurile erau insuficiente pentru a asigura constant acest transport sau pentru această achiziție. „Cred că în urmă cu o lună de zile a fost un telefon care m-a șocat”, povestea Florentina Constantin după ce a listat alerta pe platforma Narada și înainte de a primi veștile bune. „Acest telefon însă mi-a dat speranță că Narada este un ONG care nu doar spune, ci face. Am aflat despre Narada de la diverși prieteni de-ai mei, colegi, am văzut proiecte – poate nu de asemenea anvergură – și cea mai mare uimire a mea a fost că o școală mică, dintr-un oraș poate necunoscut, uitat, beneficiază de un proiect Narada grandios, aș spune eu. Poate pentru anumite persoane un autobuz școlar reprezintă un fapt normal; pentru copiii aceștia reprezintă șansa lor la educație și pe noi ne-a ajutat să prevenim abandonul școlar.” Ea spune, de asemenea, că cel care s-a implicat în cauza lor și a donat banii pentru autobuz a dorit să rămână anonim, iar implicarea lui a pornit din dorința de a ajuta copiii. La rândul său părinte, acesta i-a spus doamnei directoare că pentru el, „a contat foarte mult ca un copil să aibă acces la educație și să aibă toate condițiile optime de învățare”. Primăria s-a implicat, de asemenea, preluând și acoperind costurile pentru mentenanță, asigurarea combustibilului și pentru șofer.
„Îmi imaginam că toți copiii se bucură atunci când primesc dulciuri și jucării, nicidecum că vor înțelege ce înseamnă să primești un autobuz școlar. M-am înșelat teribil și abia la final am realizat cât de greu încercați au fost acești elevi și ce traumă a lăsat în sufletul lor naveta către și de la școală”, declară Ramona Raduly, jurnalist și parte a echipei Narada.
George Andrei s-a chinuit timp de nouă ani, încă din clasa pregătitoare, pentru a merge la școală pentru că microbuzul local întârzia și două ore. Prin urmare și el întârzia și la școală și acasă, unde, de multe ori iarna, ajungea înghețat. Ema venea de la o distanță de 20 de kilometri și, cu toate acestea, este unul dintre cei mai buni elevi din școală. „Era foarte dificil pentru că trebuia să stau mult în ploaie să aștept și câteodată nu venea maxi-ul din cauza condițiilor meteo. Alteori apelam la mama, dar și ei îi era foarte greu. M-am bucurat foarte mult că avem microbuz pentru că m-am gândit că o să fie totul mai ușor și că nu o să mai trebuiască să mă chinui nici eu, nici mama și o să fie bine”. La rândul său, David, unul dintre copiii navetiști din cartierul Tufeni, care, de asemenea, venea cu maxi-taxi atunci când acesta circula spune că și pentru el a fost o mare bucurie nu doar că ajunge la școală, dar și că nu întârzie.
Aceasta este povestea a doar câțiva dintre copiii a căror viață s-a schimbat în bine datorită implicării oamenilor și a demersurilor organizației Narada. Povestea pe larg, alături de declarațiile unora dintre părinți, a echipei Narada, a primarului Constantin Marius și a unei întregi comunități, poate fi văzută aici.
Cu ocazia acestui bilanț și a aniversării de cinci ani, Narada lansează o nouă campanie, „Generația extraordinară suntem noi!” și care spune prin materiale video, mai multe istorii de viață ale copiilor care au reușit, în ciuda unor destine foarte grele, sprijiniți de profesori luptători, părinți curajoși, oameni buni care au spus „da, vreau să ajut”. Alături de portrete emoționante ale profesorilor care nu s-au dat bătuți în locuri defavorizate din țară, marcate de sărăcie și lipsuri. Prin campania „Generația extraordinară suntem noi!”, Narada lansează o invitație deschisă către fiecare dintre noi: Hai să fim parte din următorul capitol. Printr-un SMS cu textul EDUCATIE la 8864 sau donație pe narada.ro/, organizația continuă să prevină abandonul școlar, să susțină copii din întreaga țară să își atingă potențialul prin educație.
O mișcare care aduce împreună oameni dedicați schimbării, Narada s-a născut din convingerea că fiecare copil din România merită acces la educație de calitate, indiferent de contextul său socio-economic. Inspirată de puterea acțiunii colective, echipa Narada a transformat această viziune într-o misiune concretă: identifică nevoile critice din școli și mobilizează comunitatea, profesori, elevi, antreprenori și voluntari pentru a găsi soluții rapide și eficiente, utilizând tehnologia și experiența profesională.