sâmbătă, octombrie 24, 2020
Acasă REVISTA ONLINE Editoriale PUNCT DE VEDERE privind proiectul pentru reglementarea sistemului de redevente al concesiunilor...

PUNCT DE VEDERE privind proiectul pentru reglementarea sistemului de redevente al concesiunilor resurselor petroliere

ASOCIATIA NATIONALA A GEOLOGILOR SI MINERILOR DIN ROMANIA
PUNCT DE VEDERE
privind proiectul pentru reglementarea  sistemului de redevente al concesiunilor resurselor   petroliere  (titei si gaze)..

Prezentam  mai intai unele aspect actuale in urmarirea si controlul concesionarii rezervelor petroliere, bunuri ale domeniului public ale statului si stabilirea veniturilor catre bugetul  de stat, prin redeventa:
-productia  petroliere se raporteaza de catre titularul de acord petrolier,
-pretul de productie si costurile de productie  sunt cunoscute numai de titularul de acord petrolier,
-pretul de transfer pentru titei (de la producator la rafinarie) este stabilit si cunoscut numai de titularul de accord,
-nu se realizeaza verificarea si controlul productiei de petrol zilnic , lunar , trimestrial  (motivatie, nu sunt  instructiuni!),
-nu este stabilit cine face  incadrarea  zacaminteor in categoriile de redeventa si pe ce perioade,
-nu este impus  titularilor  de acorduri  petroliere atingerea si mentinerea  factorului  de recuperare a zacamintului,
-studiile de zacamant prin care se stabileste conditiile tehnico-economice de valorificare sunt elaborate de firme private atestate,  platite si aprobate de titularii de acord  ( capitolul de Cash-Flow este finalizat  de catre titularul de accord!),  nefiind expertizate  de specialisti din  ANRM.
-punerea in evidenta a unor zacaminte care depasesc cu mult categoria actuala de redeventa nu este stabilit cum se plaseaza la alta categorie.

In concluzie prin legislatia actuala exploatarea si valorificarea rezervelor de titei si gaze,  bunuri ale domeniului public ale statului, este la bunul plac al titularului de acord petrolier.

Propunerea de a se stabili o redevenţa pentru exploatări  onshore nemodificata  şi pentru zona offshore nou introdusa,  nu este utilizata in nicio tara din lume, actuala propunereea fiind in folosul celor care exploateaza in zona offshore.

Avand in vedere ca   redeventele  petroliere  onshore nu s-au actualizat  de 14 ani, din anul  2004, pana in prezent, (la resursele minerale solide si ape minerale s-au majorat de 6 ori),  s-a analizat structura  zacamintelor dupa productia realizata  si propunem  pentru cresterea veniturilor la bugetul de stat  prin  majorarea cotelor procentuale  ale redevenței funcție de producția trimestrială realizata,  in doua variante cu           prin constituirea a 6 grupe cu nivele de productie modificate  astfelz:

A.ȚIȚEI/CONDENSAT

a.Majorarea de la 3,5 – 13,5 % (procent mediu de 5,18%)  la 3 – 15% (procent mediu 8,50%) cu un venit  total de 330,5 mil. lei, fata de 218,5 mil. lei, un plus de 120 mil. lei.

Categoriile propuse: 3%, 5%, 7%, 9%, 12%, 15%, sau

b.Majorarea de la 3,5 – 13,5 % (procent mediu de 5,18%)  la 5,0 – 17% (procent mediu 11,2%) cu un venit total de 585,5 mil. lei, fata de 218,5 mil lei, un plus de 367 mil. lei.

Categoriile propuse: 5%, 7%, 9%, 11%, 15%, 17%.

  1. GAZE NATURALE

a.Majorarea de la 3,5 – 13,0 % (procent mediu de 8,31%)  la 5,0 – 20% (procent mediu 11,7%) cu un venit de 765 mil. lei, fata de 579 mil. lei un plus de 186 mil. lei.

Categoriile propuse: 5%, 7%, 9%, 11%, 15%, 20%, sau

b.Majorarea de la 3,5 – 13,0 % (procent mediu de 8,31%)  la 7,0 – 22% (procent mediu 14,0) cu un venit  de 929 mil. lei fata de 579 mil. lei, un plus de  350 mil. lei.

Categoriile propuse: 7%, 9%, 11%, 15%, 17%, 22%,,

Pentru varianta  a. rezulta un castig in plus  total de 306 mil. lei, iar pentru varianta b. 717  mil. lei,

Redeventa totala va fi in variant a. de 1203 mil. lei si in variant b. de 1614 mil. lei.

Aceste propuneri au la baza si practica din alte tari cu exploatari petroliere care sunt prezentate mai jos pentru comparatie,   din care rezulta  ca procentele medii  propuse la titei de 11,2%  si la gazele naturale de 14% sunt  sub acestea.

In anul 2016 din redeventele petroliere sau incasat: la titei 218,5 mil. lei si la  gazele naturale 579 mil lei un total de 897,5 mil lei.

Se mai achita redeventa la buget din transport pe conducte titei,  gaze naturale , terminal petrolier si inmagazinari 216 mil. lei

Redeventee petroliere din segmental upstrem onshore

La redevente petroliere din segmentul offshore precizam urmatoarele aspecte:

In legislatia actuala pentru zacamintele de petrol din onshore cat si pentru cele  din offshore sunt aceleasi  4 categorii de redevente de 3,5%, 5%, 7%,12,5% pentru titei si 3,5% 7,5%,9%, 13% gaze naturale, pentru diferite cantitati exploatate

Se propune  ca  titularii exploataţiilor offshore vor plăti redevenţe fixe în valoare de 8% din producţie şi redevenţe variabile cu valori cuprinse între 4,5% şi 5,5%., dar nu se precizeza daca aceste valori  sunt variante de taxare,  pentru care se poate face optiune, sau care  se pot  utiliza functie de vreun element, deci prevederea este confuza.

Redevente la titei in comparatie cu cele stabilite in legislatia actuala din anul 2004.

Exploatarile  maritime cu productie mai mica de 100 mii t/trimestru,  sunt rare si in legea veche se taxa cu 13,5%,  cand nu era diferentiere a zacamintelor pe uscat sau pe mare. Se stabileste o taxa fixa de 8% pentru orice nivel la care nu se precizeaza daca se aduna  sa nu cantitatea de productie  variabila care este  4,5% pentru cantitati intre cuprinse  intre 100 mii -150 mii t/trimestru.

Dacă s-ar aduna am avea o redevenţă totală de 12,5%, mai mică decât cea de 13,5%  (1%) din legea actuala. Conform proiectului de lege se plateste  13,5% doar din exploatările care depăşesc 200.000 de tone pe trimestru, adică numai pentru  producţie dublă decât cea reglementată în 2004.

In cazul exploatărilor marime pentru titei si gaze naturale  se propune o scadere redevenţelor.

In cazul exploatărilor de gaze din Marea Neagră, redevenţele pentru resursele din Marea Neagră sunt cu atât mai importante cu cât pe platforma maritima a României au fost trasate şi concesionate 11 noi perimetre de dezvoltare /exploatare. Se prognozeaza  că în aceste noi exploatări există resurse de petrol şi gaze importante, chiar mai mari decât cele aflate pe uscat, care oricum sunt consumate în proporţie de 87%.

Redevente la gazele naturale in comparatie cu cele stabilite in legislatia actuala din anul 2004.

Analizand propunerea de redeventa fixa  de 10% pentru o productie de sub 200 mil.mc/trimestru si redevente variabile  de 2% pentru productia  intre   200 mil. mc  – 250 mil.mc/trimestru,  2,5% pentru o productie intre  250 mil mc – 300 mil. mc./trimestru si de  3% peste productia de 300mil.mc/trimestru, rezulta urmatoarele aspecte:

a-zacamintele  cu o productie  mai mica de  200 mil.mc/trimestru care  au o productie   intre 10 mil.mc pana la  200 mil. mc/trimestru,  posibil in numar majoritar cu o redeventa medie  de  cca 6,5%,  isi vor inchide activitatea de exploatare a gazelor naturale , deoarece nu vor  suporta  aplicarea  nivelul redeventei fixe de  10% .

b-aplicarea redeventei variabile la cantitatile de resurse  extrase se face separat numai pentru  diferenta  dintre cantitatea pentru care se achita redeventa fixa  sau se insumeaza procentele de redeventa de ex.:

1.-pentru  o cantitate de 240 mil. mc se achita odata  redeventa fixa de 10 %  rezultand  200 mil.mc X 10% =  20 mil. mc.  redeventa,

2-se calculeaza redeventa variabila de 2%  aferenta  la  40 mil. mc care este de 0,8 mil mc  redeventa,  si  rezulta un total pentru redeventa o cantitate de  20,8 mil.  mc

3.-Cand se calculeaza  redeventa   fixa si variabila  (10% +2%) , de 12% la cantitatea de  (200+ 40 ) 240 mil mc X 12% = 28,8 mil mc redeventa  rezulta o  diferenta fata de  mai sus de  + 8,8  mil. mc redeventa!  care ar reveni statului (cantitatea  se inmulteste cu pretul de referinta  a carei valoare este venit la bugetul de stat.

  1. Aceste diferente sunt si mai mari in situatia aplicarii celorlalte redevente variabile.

d.Prin aceaste propuneri de redevente la resursele petroliere veniturle la bugetul de stat vor scade cu 10-15%.

e.Odata cu aplicarea acestor prevederi fata de situatia actuala  Romania  va mai incasa redevente mai mici la gazele natural, aferente procentului de 13%.

Din propunerile prezentate in prezentul proiect  rezulta ca acestea au fost elaborate de titularii de acorduri petroliere si preluate in textul proiectului de lege.

Precizam ca redeventele  propuse  pentru  zacamintele  din zona offshore  au avut la baza practicile internationale si nu studii de conditii industriale pe baza carora sa se poata stabili indicatorii tehnico- economici  de exploatare si valorificare.

Pentru comparatie prezentam redeventele petroliere  din alte tari.

-În Turcia, e aplică o redevenţă fixă de 12,5% atât pentru producţia de petrol, cât şi pe cea de gaze.
-În Germania o redevenţă fixa de 10% atât din valoarea producţiei de gaze, cât şi din cea de titei.
– În Ungaria  redevenţele variază între 12% şi 30% in funcţie de marimea  zăcământului,
-In Franţa redevenţele  ajung până la 30% din valoarea producţiei, în funcţie de zăcământ.
-In Italia, ţară a cărei industrie de hidrocarburi poate fi comparată cu cea din România, redevenţa este de 7%, din valoarea producţiei, în funcţie de  zăcământ, la care se aplică o taxă suplimentară de 3% .
-În Marea Britanie, Danemarca şi Norvegia redeventa este de  15%, 18%, respectiv 21%,
-Dintre ţările care folosesc sistemul redevenţelor, se mai află Brazilia, care cu doar 10%
– SUA ajunge la 20 de dolari pe baril iar
-Rusia – la 24.dolari pe baril

In Romania redevenţele plătite pentru extragerea petrolului sunt între 3,5% şi 13,5% titei (media de 5,18%) si  intre 3,5 si 13% (media  de 8,31%) la gazele naturale la preţul de referinţă stabilit în funcţie de cotaţiile internaţionale. În combinaţie cu impozitul pe profit de  16%, ele fac din România, una dintre ţările de unde este cel mai convenabil să extragi petrol.

Pentru o mai buna cunoastere a problemei redeventelor petroliere prezentam  o analiza unde se arata  ca la nivel internaţional s-au impus patru tipuri mai importante de taxare a petrolului extras:

a.-Tipuri de taxare cea pe care o aplică şi statul român, bazată pe redevenţe,  folosită în ţări ca Rusia, Statele Unite, Canada, Brazilia şi Nigeria. Procentele sunt de regulă mult mai mari, de la 17% , iar în unele cazuri sunt combinate cu alte modalităţi de taxare.

b.-A doua modalitate este participarea statului la împărţirea rezultatelor. Poate fi vorba de livrarea către stat a unei părţi din petrolul extras, fie de compensarea acestuia în bani. Metoda este asemănătoare celei din România anilor ‘90. Ţările care o aplică sunt în general ţări africane sau din zona mării Caspice.

c.-A treia variantă este impozitarea supraprofitului. Poate fi vorba de diferenţa dintre preţul de piaţă şi costul de producţie sau de depăşirea unei rate de rentabilitate prestabilite, de la o ţară la alta. Dintre ţările care aplică acest sistem,  sunt Australia, Norvegia şi Marea Britanie.

d.-O a patra variantă, întâlnită în Orientul Mijlociu, China sau Algeria, este exploatarea zăcămintelor de petrol fie de către companii deţinute de stat, fie în parteneriat cu acestea.

Din datele prezentate rezulta ca inRomania sunt cele mai mici cote de redeventa din lume pentru titei de 5,18 % si pentru gazele anturale  de 8,31%.iar pronerile de majorare vor aduce importante sume de bani  la bugtul de stat, in  varianta  a). rezulta un castig in plus  total de 306 mil. lei, iar pentru varianta b). 717  mil. lei pe an.

Geolog dr. Laurentiu Bogatu
Membru
Asociatia nationala a  profesionalistilor  din geologie si minerit
Mob. 0722344156

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Parteneri Patronatul Roman:

Postari recente:

Dezvoltare și inovație în afaceri – Conferința online a Confederației Patronatul Român

Anunț Confederația Patronatul Român INVITAȚIE Ref: Conferința online a Confederației Patronatul Român din 22.10.2020 Vezi pagina oficiala a evenimentului: LINK 1. CONTEXT 2. CONȚINUT / ORDINEA DE ZI 3. AUDIENȚA 4....

Company profile – Insight Consult

company profile           “ADEVARATA CUNOASTERE ESTE IN PROFUNZIME”   ISTORIC Compania a fost fondată în anul 2003, de atunci a evoluat într-un mod dinamic, oferind clienților săi o gamă...

COMUNICAT DE PRESĂ

Motto: “Întreprinderea de afaceri are două - și doar două - funcții de bază: marketing și inovare. Marketingul și inovația produc rezultare; toate celelalte...

Surprize pe piața imobiliară

Investitiile in domeniul imobiliar au crescut constant in ultimii ani, adresabilitatea mentinandu-se insa catre un public cu un apetit redus de risc si pentru...
promovare online:

comentariile cititorilor