sâmbătă, octombrie 24, 2020
Acasă DESPRE LEGISLATIE LEGEA RESURSELOR HIDROMINERALE

LEGEA RESURSELOR HIDROMINERALE

LEGEA RESURSELOR HIDROMINERALE

SECŢIUNEA I – Dispoziţii generale

CAPITOLUL 1. Domeniul de aplicare

Art.1
Prezenta lege stabileşte cadrul instituţional şi reglementează modul unitar de desfăşurare a activităţii de prospecţiune, explorare, exploatare, concesionare, protecţie şi valorificare a resurselor hidrominerale, bunuri ale domeniului public al statului, precum şi a apelor de masă din alte surse decât cele din surse subterane.

Art.2
În sensul prezentei legi, prin resurse hidrominerale se înţeleg: apele minerale naturale, apele de izvor, apele de masă din surse subterane, apele minerale terapeutice, apele geotermale, apele minerale medicinale, căldura geotermală și gazele necombustibile.

Art.3
În prezenta lege, apele minerale terapeutice sunt reglementate exclusiv pentru concesionarea activităţilor de prospecţiune, explorare, exploatare şi încetarea concesiunii, precum şi procedura de recunoaştere oficială a acestora.

Art.4
Prevederile prezentei legi se aplică apelor subterane, pentru activităţile de prospecţiune, explorare, determinare şi evidenţă a rezervelor, exploatare şi valorificare prin comercializare.

Art.5
Pentru apele de masă, altele decât cele din surse subterane, se aplică doar prevederile privind îmbutelierea, transportul, etichetarea, publicitatea, taxarea, redevenţierea, tarifarea, conform prezentei legi.

Art.6
Prevederile prezentei legi sunt aplicabile şi apelor minerale naturale şi apelor de izvor importate şi extrase provenite din terţe ţări extracomunitare, în sensul obligativităţii recunoaşterii de către autoritatea competentă din România sau din alt stat membru UE, pentru a putea fi comercializate.

CAPITOLUL 2. Definirea unor termeni

Art.7
În sensul prezentei legi, se definesc următorii termeni:

  1. acvifer – partea saturată cu apă a unei formaţiuni geologice permeabile, suficient de conductoare, pentru a permite curgerea apei subterane.
  2. activitate specifică – ansamblul de lucrări privind prospecţiunea, explorarea, dezvoltarea, extracţia şi prelucrarea în vederea valorificării resurselor hidrominerale, protecţia zăcămintelor şi valorificarea prin comercializare, precum şi lucrările aferente refacerii mediului şi monitorizarea factorilor de mediu.
  3. administrare/dare în administrare – dreptul acordat de către stat, prin autoritatea competentă, unei instituţii publice, de a efectua activităţi de prospecţiune, explorare şi exploatare a resurselor hidrominerale, în baza unui contract de concesiune.
  4. apă geotermală – apă subterană cu temperatură la sursă egală sau mai mare de 20°
  5. apă de izvor – apă subterană, destinată consumului uman, în stare naturală şi îmbuteliată la sursă.
  6. apă de masă – apă îmbuteliată, destinată consumului direct, care se încadrează din punct de vedere fizico – chimic, microbiologic şi al parametrilor de radioactivitate, în categoria apelor potabile, care provine din surse subterane sau altele decât cele subterane.
  7. apă minerală naturală – apa pură din punct de vedere microbiologic, cu un conţinut specific de săruri minerale, care îşi are originea într-un zăcământ acvifer subteran şi care provine dintr-o sursă exploatată, prin una sau mai multe emergenţe naturale sau foraje.

Elementele de diferenţiere precum şi caracteristicile apei minerale naturale se detaliază în normele de aplicare ale prezentei legi, în conformitate cu prevederile art.82.

  1. apă minerală medicinală – apa îmbuteliată pentru uz medicinal, în stare naturală, provenită exclusiv din surse subterane, protejate împotriva oricăror surse de poluare, caracterizată printr-un conţinut stabil şi specific de săruri dizolvate, cu efecte terapeutice, certificate prin studiu clinic.
  2. apă minerală terapeutică – apă subterană cu proprietăţi curative, certificată ca atare de către autorităţile abilitate.
  3. autoritate competentă – autoritate care reprezintă interesele statului, conform atribuţiilor stabilite de prezenta lege.
  4. captare – ansamblul de lucrări, instalaţii şi dispozitive realizate la locul emergenţelor, folosit pentru conectarea în condiţii de protecţie totală a zăcămintelor hidrotermale cu sistemele de utilizare a apei captate sau de transport, la locul utilizării.
  5. carte minieră – registru de specialitate, care cuprinde toate datele privind regimul juridic al suprafeţelor aferente perimetrului de prospecţiune, explorare şi exploatare, proprietatea, situaţia topografică a lucrărilor aferente activităţilor miniere şi a resurselor/rezervelor hidrominerale.
  6. caz fortuit – evenimentul avizat şi atestat ca atare în condiţiile legii, care nu poate fi prevăzut şi nici împiedicat de către cel care ar fi fost chemat să răspundă, dacă evenimentul nu s-ar fi produs.
  7. căldura dintr-un sistem geotermal – cantitatea de căldură rezultată, în urma variaţiei de temperatură din crusta terestră, inclusiv dintr-un sistem hidrogeotermal.
  8. concedent – autoritatea competentă, abilitată de lege să acorde concesiunea pentru explorarea şi exploatarea resurselor hidrominerale.
  9. concesiune – operaţiunea juridică prin care statul, reprezentat de autoritatea competentă în calitate de concedent, transmite pentru o perioadă determinată unei persoane juridice, în calitate de concesionar, dreptul şi obligaţia de a executa, pe risc şi cheltuială proprii, activităţi specifice, având ca obiect resursele hidrominerale, în schimbul unei redevenţe pentru exploatare, inclusiv exploatare experimentală şi a unei taxe pe activitatea de prospecţiune, explorare şi exploatare a resurselor hidrominerale.
  10. concesionar – titularul căruia i se acordă concesiunea.
  11. contract de concesiune – actul juridic prin care se acordă concesionarea activităţilor specifice de explorare/exploatare, care prevede drepturile şi obligaţiile părţilor.
  12. deversare – trimiterea întregului sau a unei părţi din fluidul geotermal, care nu a fost reintrodus după ce a fost utilizat în alte medii de recepţie într-un mod care împiedică poluarea mediului.
  13. explorare – ansamblul de studii şi activităţi pentru identificarea resurselor şi rezervelor hidrominerale, evaluarea cantitativă şi calitativă, precum şi determinarea condiţiilor tehnice şi economice de exploatare şi protecţie a acestora.
  14. exploatare – ansamblul de lucrări, executate pentru captarea, extracţia şi prelucrarea resurselor hidrominerale, în vederea valorificării, precum şi lucrările de conservare şi închidere, inclusiv lucrările de refacere a mediului.
  15. exploatare experimentală cu sau fără valorificarea resurselor – ansamblu de lucrări necesare pentru stabilirea condiţiilor tehnico–economice şi tehnologice, în vederea exploatării resurselor hidrominerale, cu sau fară valorificarea/comercializarea unor cantităţi determinate.
  16. fluid geotermal – apă geotermală, apa geotermală cu vapori sau vapori de apă.
  17. fond geologic naţional – totalitatea datelor privind resursele minerale şi hidrominerale, obţinute din activităţile de prospecţiune, explorare şi exploatare, indiferent de natura suportului de stocare.
  18. fond naţional de resurse/rezerve – totalitatea resurselor/rezervelor evidenţiate şi înregistrate de către autoritatea competentă pentru fiecare tip de resursă, determinate conform reglementărilor specifice.
  19. forţă majoră – evenimentul avizat şi atestat ca atare în condiţiile legii, extern, imprevizibil, inevitabil şi insurmontabil, care generează imposibilitatea temporară sau definitivă de executare, parţială sau totală, a activităţilor specifice.
  20. garanţie financiară pentru refacerea mediului – suma de bani şi/sau instrumentele bancare, puse la dispoziţia autorităţii competente, de către persoanele fizice sau juridice care desfăşoară activităţi specifice, pe bază de permis de prospecţiune, contract de concesiune de explorare/exploatare, prin care se asigură că în cazul în care nu se îndeplinesc sau nu îşi îndeplinesc corespunzător, obligaţiile cu privire la reabilitarea mediului, conform actelor normative aplicabile, autoritatea competentă are acces la fondurile necesare în acest scop.
  21. gaze necombustibile – acumulări de gaze naturale, cu excepţia hidrocarburilor, dizolvate în apele subterane sau acumulate în stare gazoasă, în roci colectoare, valorificabile în condiţii economice.
  22. injectare – introducerea unui volum de apă geotermală utilizată în rezervorul geotermal din care a fost extrasă.
  23. instituţie publică – consilii județene şi unități administrativ teritoriale, respectiv comunele, oraşele, municipiile, judeţele, sectoarele şi Municipiul Bucureşti care au dreptul de a încheia contracte de concesiune de dare în administrare.
  24. laborator de referinţă – laborator la nivel naţional, acreditat, desemnat de către autorităţile publice centrale din domeniile economiei, siguranţei alimentelor şi sănătate, protecţia consumatorilor, pentru efectuarea de analize fizico–chimice şi microbiologice, de radioactivitate şi de calitate pentru resurse hidrominerale, la termen sau la solicitarea acestora.
  25. marcare – mijloc de individualizare a produsului, care presupune o serie de elemente de identificare poziţionate individual, pe orice etichetă, sub forma de cod QR.
  26. mediu – ansamblul de condiţii şi elemente naturale, definit în conformitate cu reglementările legale în domeniu
  27. minister de resort – organul specializat al administraţiei publice centrale, cu atribuţii şi competențe în domeniul resurselor hidrominerale, conform prezentei legi.
  28. motive neimputabile titularului:
  • neconfirmarea premiselor geologice, privind existenţa unei acumulări de resurse hidrominerale sau a formaţiunilor geologice purtătoare de mineralizaţii;
  • substanţa hidrominerală utilă pusă în evidenţă nu prezintă interes economic;
  • lucrările de cercetare geologică nu au atins obiectivul propus sau rezultatele obţinute nu sunt favorabile continuării acestora;
  • imposibilitatea obţinerii avizelor şi autorizaţiilor necesare din motive independente de voinţa lui;
  • forţa majoră;
  • cazul fortuit.
  1. operator – operator economic care, potrivit legii, are dreptul să presteze o anumită activitate inclusă în obiectul concesiunii.
  2. perimetru de prospecţiune, explorare şi exploatare – conturul ce delimitează aria corespunzătoare proiecţiei la suprafaţă a volumului din scoarţa terestră, în interiorul căreia, pe un interval de adâncime determinat, se realizează lucrări de prospecţiune, explorare, respectiv de exploatare.
  3. perimetru de exploatare pentru resurse geotermale:
  • pentru sistem geotermal extins (SGE) – proiecţia la suprafaţă a volumului rezervorului estimat a fi construit artificial, la adâncimea proiectată de săpare a sondelor;
  • pentru sistem acvifer geotermal – aria corespunzătoare proiecţiei la suprafaţă a razei de influenţă a sondei, stabilită prin măsuratori hidrodinamice de fund.
  1. perimetru de injecţie/reinjecţie – conturul ce delimitează aria corespunzătoare proiecţiei la suprafaţă a volumului din scoarţa terestră în interiorul căreia, pe un interval de adâncime determinat, se realizează lucrarea de foraj necesară injectării/reinjectării apei într-un sistem geotermal extins sau a unui fluid geotermal în zăcământul originar. Perimetrul de injecţie/reinjecţie este asociat cu perimetrul pentru care s-a obţinut contractul de concesiune de explorare/exploatare pentru resursa geotermală.
  2. perimetru de protecţie hidrogeologică – conturul ce cuprinde domeniile de alimentare, de tranzit şi de descărcare la suprafaţă şi/sau în subteran a apelor subterane prin emergenţe naturale (izvoare), drenuri şi foraje şi care are rolul de a asigura, protecţia faţă de substanţe poluante greu degradabile sau nedegradabile şi regenerarea debitului prelevat, prin lucrările de captare.
  3. permis de prospecţiune – actul juridic emis de către autoritatea competentă, prin care se acordă dreptul de a efectua lucrări de prospecţiune.
  4. plan de dezvoltare a exploatării – documentaţia tehnică care evidenţiază evoluţia anuală a ansamblului de lucrări pentru realizarea minelor, construirea şi montarea instalaţiilor specifice, a echipamentelor şi a altor utilităţi necesare extracţiei, prelucrării, transportului, stocării provizorii a resurselor hidrominerale şi depozitării deşeurilor, pe durata de valabilitate a concesiunii sau administrării;
  5. proiect tehnic de refacere a mediului – proiect întocmit în conformitate cu instrucţiunile tehnice în vigoare care cuprinde măsurile de refacere şi de reabilitare a mediului în perimetrul de explorare/exploatare, ţinând cont şi de opţiunile colectivităţilor locale privind utilizarea postînchidere a perimetrului avizat/autorizat de autorităţile competente de mediu, conform criteriilor instituite în normele metodologice prevăzute în cuprinsul normelor elaborate conform art.82.
  6. producţie – debitele şi/sau volumule extrase din resursa hidrominerală în vederea valorificării de către titularul unui contract de concesiune de exploatare sau a unui contract de concesiune de exploatare experimentală cu îmbuteliere.
  7. produs hidromineral – substanţa hidrominerală rezultată din activitatea de exploatare a zăcământului şi livrată ca atare, pentru a fi utilizată ca produs finit sau ca materie primă, la fabricarea unui alt produs.
  8. prospecţiune – ansamblul de studii şi lucrări care se realizează pentru identificarea posibilităţilor existenţei unor resurse hidrominerale.
  9. redevenţă – suma datorată Bugetului de Stat de către titular pentru concesionarea resurselor din prezenta lege.
  10. resursă – debitul de apă care poate fi cedat dintr-un acvifer la un moment dat, determinat prin testări hidrodinamice sau prin măsurători expediţionale la gura sondelor arteziene sau a emergenţelor naturale, care nu poate fi folosit ca atare în activitatea economică. În cazul gazelor necombustibile, resursa reprezintă cantitatea de gaze care poate fi cedată dintr-un colector, determinată la sursă.
  11. rezervă – debitul de apă subterană, determinat cantitativ şi calitativ prin lucrări de explorare şi exploatare, care poate fi extras dintr-un zăcământ, în anumite condiţii tehnice, economice, de conservare şi de protecţie a zăcământului. În cazul gazelor, rezerva reprezintă debitul de gaze, uscate şi/sau asociate cu o fracţie de apă subterană, posibil de obţinut la capul de exploatare a sondelor sau la emergenţele naturale, după ce fracţia de apă este degazată la presiunea corespunzătoare condiţiilor tehnice şi economice de exploatare acceptate, de conservare şi protecţie a zăcământului respectiv.
  12. rezervă de căldură – cantitatea de căldură care poate fi extrasă din sistemul geotermal extins sau acviferul geotermal, stabilită în cadrul lucrărilor de explorare.
  13. rezervorul geotermal – acviferul în care sunt cantonate fluidele geotermale sau un volum delimitat de roci uscate fierbinţi.
  14. sistem acvifer geotermal – sistemul rocă permeabilă–apă în care temperatura la limita superioară a grosimii saturate sau la nivelul stratului impermeabil acoperitor, este egală sau mai mare de 20°C.
  15. sistem geotermal extins – sistem natural sau creat tehnologic de fracturi şi fisuri în rocile fierbinţi uscate prin care circulă apa injectata de la suprafaţă pentru a prelua căldura din roci.
  16. sursă de apă subterană – una sau mai multe captări ale aceluiaşi zăcământ hidromineral.
  17. titularul concesiunii – orice persoană juridică care poate efectua activităţi specifice în baza unei concesiuni.
  18. zăcământ – acumularea naturală de resurse/rezerve hidrominerale, valorificabilă din punct de vedere tehnic şi economic.
  19. zonă de protecţie sanitară cu regim de restricţie – suprafaţa din jurul zonei de protecţie sanitară cu regim sever, astfel delimitată, încât prin aplicarea de măsuri de protecţie, în funcţie de condiţiile locale, să se elimine pericolul de alterare a calităţii apei.
  20. zonă de protecţie sanitară cu regim sever – suprafaţa din jurul surselor hidrominerale şi a captărilor aferente acestora, unde este interzisă orice amplasare de folosinţă sau de activitate care ar putea conduce la contaminarea sau impurificarea surselor.

 

 

CAPITOLUL 3. Autorităţi competente

 

 

Art.8

Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (A.N.R.M.) este autoritatea competentă pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, cu privire la gestionarea în numele statului a resurselor/rezervelor hidrominerale, încheierea permiselor de prospecţiune şi a contractelor de concesiune pentru explorare/exploatare, organizarea concursurilor publice de ofertă, urmărirea activităţilor de prospecţiune, explorare şi exploatare, elaborarea normelor de recunoaştere oficială a apelor minerale naturale şi a apelor de izvor, emiterea certificatului de recunoaştere, transmiterea către Comisia Europeană în vederea publicării în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene a listei apelor minerale naturale recunoscute oficial, elaborarea normelor metodologice privind procedura de atestare a persoanelor fizice/juridice competente în domeniul resurselor hidrominerale, avizarea documentaţiilor tehnico–economice, a zonelor de protecţie sanitară, instituirea perimetrelor de protectie hidrogeologică, constatarea şi sancţionarea nerespectării obligaţiilor concesionarului precum şi orice alte atribuţii care îi revin prin actul normativ de organizare şi funcţionare.

 

Art.9

Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.) este autoritatea competentă pentru aplicarea prevederilor prezentei legi, privind înregistrarea operatorilor din domeniul alimentar care îmbuteliază apa minerală naturală, apa de izvor şi apa de masă, în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare. Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor realizează activităţi de control asupra operatorilor din domeniul alimentar, care îmbuteliază, distribuie, transportă şi comercializează apa minerală naturală, apa de izvor, apa de masă, inclusiv asupra operatorilor care realizează activităţi de import şi comerţ intracomunitar, numai în ceea ce priveşte procedura de înregistrare a autorizării, în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile la nivel comunitar şi naţional.

 

Art.10

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (A.N.P.C.) este autoritatea competentă pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, privind etichetarea, publicitatea şi verificarea în reţeaua de comercializare a conformităţii produselor hidrominerale vandabile în conformitate cu prevederile legale cu excepţia apelor de masă, pentru care autoritatea competentă este Ministerul Sănătăţii, conform atribuţiilor stabilite prin actele normative în vigoare.

 

Art.11

Ministerul Sănătăţii este autoritatea competentă pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, cu privire la controlul apelor de masă şi a apelor minerale naturale îmbuteliate, din care se separă compuşii de fier, mangan, sulf, arsen şi constituenţii indezirabili, transportul după îmbuteliere, precum şi cu îmbutelierea, etichetarea şi controlul calităţii produselor hidrominerale vandabile, indicaţiile balneo–terapeutice şi monitorizarea parametrilor fizico–chimici, microbiologici şi de radioactivitate ai apelor de masă, a apelor de izvor şi ai apelor minerale naturale.

Art.12

Administrația Națională “Apele Române” (A.N.A.R.)- este autoritatea competentă pentru aplicarea dispozițiilor prezentei legi, cu privire la gestionarea în numele Statului, a resurselor de apa de masă, altele decât cele din surse subterane și încheierea contractului de concesiune.

 

 

 

SECŢIUNEA II – Cercetarea şi exploatarea resurselor hidrominerale

 

CAPITOLUL 4. Dispoziţii generale privind concesiunea

 

Art.13

  • Resursele hidrominerale se pun în valoare prin activităţi geologice şi hidrogeologice, de prospecţiune, explorare şi exploatare, care se concesionează persoanelor juridice, potrivit prezentei legi.
  • Orice persoană juridică poate deveni concesionarul unei activităţi de explorare/exploatare pentru resurse hidrominerale, dacă dovedeşte că prin capacitatea tehnică şi financiară, poate executa programul propus de lucrări, care stă la baza contractului de concesiune, acesta fiind acordat, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
  • Execuţia forajelor hidrogeologice, a captărilor de izvoare şi a aducţiunilor în perimetrele pentru prospecţiunea/explorarea/exploatarea resurselor hidrominerale se va face numai de către persoanele juridice, care sunt înregistrate conform legii şi atestate de către A.N.R.M. pentru desfăşurarea unor astfel de activităţi.
  • Elaborarea documentaţiilor geologice şi hidrogeologice, a programelor de explorare şi exploatare şi a proiectelor aferente se va face numai de către persoanele juridice sau fizice, atestate în acest scop, conform instrucţiunilor emise de A.N.R.M.
  • Analizele fizico–chimice, microbiologice şi de radioactivitate ale resurselor hidrominerale vor fi efectuate de laboratoare acreditate de către organismul naţional de acreditare în accepţiunea Regulamentului 765/2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor.
  • Laboratorul de referinţă desemnat potrivit normelor prevăzute în cuprinsul normelor elaborate conform art.82, de aplicare ale prezentei legi, va efectua analize fizico – chimice, de radioactivitate, microbiologice şi de calitate pentru resurse hidrominerale, la termen şi la solicitarea autorităţilor competente, în cazul activităţilor de control sau în cazul unor situaţii litigioase.
  • Laboratorul de referinţă pentru recunoaşterea apelor minerale terapeutice este laboratorul care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneoclimatologie, din subordinea Ministerului Sănătăţii.
  • Activităţile de prospecţiune, explorare şi exploatare a resurselor hidrominerale se realizează în cadrul perimetrelor autorizate de către A.N.R.M.
  • Toate datele şi informaţiile, indiferent de modalitatea de stocare, cu privire la resursele hidrominerale, determinate conform art.1, vor fi puse la dispoziţia A.N.R.M. şi aparţin Statului Român.
  • Toate datele şi informaţiile, indiferent de modalitatea de stocare, privind resursele hidrominerale aparţin Statului Român, iar transmiterea către terţe persoane a informaţiilor se va face numai cu acordul A.N.R.M.
  • Confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor transmise terţilor este obligatorie.
  • Excepţie de la alin.(10) şi (11) fac datele privind conţinutul fizico–chimic, de radioactivitate şi microbiologic, precum şi alte date, ce trebuie să se regăsească pe eticheta recipientelor utilizate la valorificarea prin comercializare a resurselor hidrominerale.

 

 

CAPITOLUL 5. Activitatea de prospecţiune a resurselor hidrominerale

 

 

Art.14

Prin lucrările de prospecţiune se urmăreşte:

  • cunoaşterea condiţiilor geologice, morfologice şi hidrogeologice care determină acumularea resurselor hidrominerale;
  • localizarea rocilor–magazin în succesiunea stratigrafică existentă în zona cercetată;
  • obţinerea unor date preliminare necesare evaluării resurselor hidrominerale.

 

Art.15

Activitatea de prospecţiune a resurselor hidrominerale poate fi finanţată, fie din resurse proprii, fie de la Bugetul de Stat, prin programul geologic naţional.

 

ART.16

  • Prospecţiunea se realizează pe bază de permis neexclusiv, eliberat în condiţiile legii de către autoritatea competentă, pe baza primirii unei solicitări scrise, pentru un perimetru definit prin coordonate topogeodezice. Forma şi dimensiunile perimetrului de prospecţiune se stabilesc de către autoritatea competentă.
  • Suprafaţa perimetrului de prospecţiune nu poate depăşi 1000 ha.
  • Permisul de prospecţiune se eliberează pentru o durată de maximum 3 ani, fără drept de prelungire, cu plata anticipată, în fiecare an, a taxei pe activitatea de prospecţiune.
  • Titularii de permise de prospecţiune au obligaţia de a efectua un volum de lucrări, cu o valoare minimă, ce se va stabili prin negocieri cu autoritatea competentă, la eliberarea permisului de prospecţiune, corelat cu durata de valabilitate a permisului şi suprafaţa perimetrului de prospecţiune.
  • Titularul permisului de prospecţiune prezintă autorităţii competente rapoarte anuale privind lucrările executate şi valoarea acestora. La solicitarea autorităţii competente titularul permisului de prospecţiune prezintă şi rapoarte semestriale. Înainte de expirarea duratei pentru care a fost emis permisul de prospecţiune, titularul prezintă un raport final, cuprinzând metodele de investigare aplicate, lucrările executate, valoarea acestora, precum şi rezultatele obţinute.
  • Titularul permisului de prospecţiune care participă la concursul public de ofertă, organizat pentru acordarea contractului de concesiune de explorare, în cadrul perimetrului în care a realizat prospecţiunea, beneficiază de un punctaj suplimentar la evaluare, stabilit prin ordinul preşedintelui A.N.R.M.

 

 

 

CAPITOLUL 6. Activitatea de explorare a resurselor hidrominerale

 

 

Art.17

Prin lucrările de explorare se urmăreşte creşterea gradului de cunoaştere a condiţiilor geologice şi hidrogeologice, pe baza cărora se determină resursele/rezervele hidrominerale cantitativ şi calitativ, în condiţii de protecţie şi conservare a zăcămintelor.

 

Art.18

Prin lucrările de exploatare experimentală, derulate în perioada contractului de concesiune de explorare, care se realizează cu foraje şi/sau prin alte lucrări de captare, se completează cunoaşterea de detaliu şi se obţin date cantitative şi calitative privind substanţa hidrominerală exploatată. De asemenea, se evaluează comportarea în exploatare a zăcământului, în condiţii de conservare şi de protecţie a zăcămintelor şi se proiectează exploatarea acestora.

 

Art.19

  • Dreptul de a efectua activităţi de cercetare, în vederea punerii în evidenţă a unei noi resurse şi/sau rezerve hidrominerale se acordă pe bază de contract de concesiune de explorare, la cererea persoanelor juridice sau la iniţiativa A.N.R.M.
  • Contractul de concesiune de explorare se acordă câştigătorului unui concurs public de ofertă organizat de către A.N.R.M.
  • Iniţiativa concesiunii activităţilor de explorare poate aparţine autorităţii competente sau persoanelor juridice interesate.
  • În cazul organizării concursului de oferte publice, perimetrele de explorare ofertate vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu menţionarea termenului limită de depunere a ofertelor de către persoanele interesate.
  • Ofertele conţin programul de explorare propus, proiectul tehnic de refacere a mediului, actele doveditoare privind capacitatea tehnică şi financiară a ofertantului, precum şi alte documente stabilite de către A.N.R.M.
  • Condiţiile de organizare, desfăşurare a concursului public de oferte şi criteriile de evaluare şi desemnare a câştigătorului, punctajul acordat suplimentar titularului unui permis de prospecţiune vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui A.N.R.M.
  • Programul minimal de explorare va fi aprobat şi avizat de către A.N.R.M. El poate cuprinde o fază de exploatare experimentală, cu sau fără valorificare, cu durata minimă de 1,5 ani pentru captările de izvoare şi de un an pentru captările cu foraje, excepţie făcând cea pentru ape geotermale, care se va derula pe o durată minimă de 3 luni.
  • În cadrul contractului de concesiune de explorare în fază de exploatare experimentală, cu sau fără valorificare, se monitorizează caracteristicile specifice ale zăcământului şi ale variaţiei lui în spaţiu şi timp, se verifică comportarea zăcământului faţă de sistemul de exploatare ales, corectitudinea măsurilor de conservare şi de protecţie a acestuia, adoptate conform normelor în vigoare şi după caz, se reevaluează resursele/rezervele hidrominerale.
  • În cazul exploatării experimentale cu valorificare, titularul este obligat să achite redevenţa corespunzătoare tipului de resursă hidrominerală.
  • Ordinul de aprobare a contractului de concesiune de explorare semnat de preşedintele A.N.R.M. se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
  • Contractele de concesiune de explorare pentru resurse hidrominerale se acordă pe o perioadă de maximum 5 ani, în limitele perimetrului acordat şi cu plata anticipată în fiecare an, a taxei pentru activitatea de explorare şi constituirea unei garanţii financiare corespunzătoare pentru refacerea mediului, constituită conform prevederilor legale. În cadrul contractului de concesiune de explorare vor fi prevăzute termenele cu privire la realizarea activităţilor de exploatare experimentală, cu/fără valorificare.
  • Lucrările de explorare vor fi avizate anual de către A.N.R.M. în baza programului de lucrări.
  • Titularul contractului de concesiune este obligat să prezinte la compartimentul de inspecţie teritorială a A.N.RM., semestrial şi anual, rapoarte pentru activitatea desfăşurată şi rezultatele obţinute.
  • Titularul contractului de concesiune de explorare este obligat să prezinte A.N.R.M. rapoarte anuale privind activitatea desfăşurată şi cheltuielile aferente acesteia, la data stabilită prin normele prevăzute în cuprinsul normelor elaborate conform art.82, pentru aplicarea prezentei legi. La solicitarea A.N.R.M. titularul contractului de concesiune de explorare prezintă şi rapoarte semestriale.
  • La solicitarea unei instituţii publice, contractul de concesiune de explorare se poate acorda prin dare în administrare, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
  • Suprafaţa perimetrului de explorare a resurselor hidrominerale poate fi de maxim 500 ha.
  • În cazul proiectării unor lucrări de injecţie/reinjecţie în afara perimetrului de explorare pentru resurse geotermale, perimetrul ce va include aceste lucrări va fi asociat celui pentru care s-a obţinut contractul de concesiune, cu toate obligaţiile aferente.
  • Exploatarea experimentală cu valorificare se va face în cazul apelor minerale naturale, a apelor de izvor, a apelor minerale terapeutice, medicinale, a apelor geotermale şi a gazelor necombustibile, după înregistrarea resurselor/rezervelor şi recunoaşterea acestora.
  • În ultimul an din perioada de explorare, care nu poate fi mai mare de 5 ani, se vor executa doar lucrări specifice exploatării experimentale.
  • La finalizarea lucrărilor prevăzute în contractul de concesiune, titularul este obligat sa prezinte concedentului un raport final cuprinzând metodologia aplicată, lucrările executate, cheltuielile aferente acestora şi rezultatele obţinute.
  • Programul de explorare convenit se execută integral, până la expirarea duratei contractului de concesiune de explorare, cu excepţia cazului când nerealizarea acestuia se datorează unor motive neimputabile titularului şi/sau când lucrările deja executate nu justifică realizarea întregului program prevăzut iniţial.
  • Pe durata contractului de concesiune de explorare, titularul are dreptul să solicite extinderea perimetrului în adâncime ca urmare apariţiei unor premise geologice mai favorabile. Solicitarea va fi însoţită de memoriu justificativ care să reflecte noile condiţii de explorare, întocmit în baza unui raport geologic de etapă, avizat de autoritatea competentă conform normelor prevăzute în cuprinsul normelor elaborate conform art.82, de aplicare la prezenta lege.
  • Titularul contractului de concesiune are dreptul să reducă suprafaţa perimetrului de explorare, cu acordul autorităţii competente, pe baza rapoartelor indicate în cuprinsul alin.(13) şi a unui memoriu justificativ, furnizând dovezi că pe suprafaţa la care se renunţă au fost executate toate lucrările necesare de refacere a mediului şi că ipotezele geologice ce au stat la baza descoperirii unei resurse hidrominerale nu s-au confirmat, existând obligativitatea efectuării lucrărilor prevăzute pentru primul an contractual.
  • Înainte de expirarea duratei contractului de concesiune de explorare, titularul contractului de concesiune va prezenta la A.N.R.M. documentaţia completă, în vederea aplicării procedurii pentru recunoaşterea oficială a resurselor hidrominerale.
  • La solicitarea titularului contractului de concesiune de explorare, acesta are dreptul să obţină direct contractul de concesiune de exploatare, pentru oricare dintre resursele hidrominerale descoperite, în condiţiile art.20 alin.(2).
  • Evaluarea şi clasificarea resurselor şi rezervelor hidrominerale se va face în conformitate cu reglementările naţionale existente, cu modificările şi completările aferente, armonizate cu metodele internaţionale consacrate de raportare şi clasificare.

 

 

CAPITOLUL 7. Activitatea de exploatare a resurselor hidrominerale

 

 

Art.20

  • Exploatarea resurselor hidrominerale se realizează în baza unui contract de concesiune exclusiv, care se acordă în condiţiile prezentei legi.
  • Contractul de concesiune de exploatare pentru resurse hidrominerale se acordă titularului contractului de concesiune de explorare, la solicitarea acestuia, în termen de maxim 90 zile de la data depunerii la A.N.R.M. a întregului pachet de date, solicitat conform prezentei legi şi după avizarea acestuia.
  • Contractele de concesiune pentru apa de masă provenind din alte surse decât cele subterane se vor încheia în condițiile impuse de către A.N.A.R.

 

Art.21

  • Acordarea contractului de concesiune pentru exploatare se finalizează prin negociere, în baza unei cereri însoţită obligatoriu de:
  • studiul de fezabilitate privind valorificarea resurselor hidrominerale şi protecţia surselor, întocmit în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de către A.N.R.M.;
  • planul de dezvoltare a exploatării, întocmit în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de către autoritatea competentă;
  • actul de reglementare (acord de mediu sau decizia etapei de încadrare) obţinut în condiţiile legii însoţit de studiul de impact asupra mediului sau bilanţul de mediu, după caz, care cuprinde şi informaţii referitoare la garanţia de mediu constituită conform prevederilor legale;
  • proiect tehnic de refacere a mediului la finalizarea activităţii întocmit în conformitate cu instrucţiunile tehnice în vigoare;
  • documentaţie tehnică de instituire a perimetrului de protecţie hidrogeologică şi sanitară.

(2) Responsabilitatea privind realitatea, corectitudinea şi îndeplinirea condiţiilor legale la încheierea contractului, revine exclusiv părţilor contractante.

 

Art.22

  • Contractul de concesiune se poate acorda pentru maxim 49 de ani, după care concesiunea încetează. Contractul de concesiune de exploatare cu perioadă iniţială mai mică poate fi prelungită, la solicitarea fundamentată din punct de vedere tehnico–economic a titularului, cu intervale de cel mult 5 ani, până la atingerea perioadei de 49 de ani a concesiunii.
  • Contractul de concesiune se încheie în forma scrisă şi intră în vigoare la data publicării ordinului Preşedintelui A.N.R.M. în Monitorul Oficial al României, Partea I.
  • Prevederile legale menţionate în contractul de concesiune, rămân valabile pe toată durata acestuia, cu excepţia taxei pe activitatea de exploatare şi a redevenţei. Modificări ale cuantumului taxei pe activitate şi a redevenţei care intervin pe parcursul derulării contractului de concesiune minieră vor face obiectul actelor adiţionale ce se vor încheia între cele două părţi şi care vor intra în vigoare la data aprobării prin ordin al Preşedintelui A.N.R.M.
  • Titularul contractului de concesiune de exploatare va plăti anual o taxă pe activitatea de exploatare şi o redevenţă.
  • Titularul contractului de concesiune de exploatare constituie o garanţie financiară pentru refacerea mediului, în conformitate cu instrucţiunile tehnice în vigoare şi documentele de reglementare, emise de autoritatea competentă de mediu.
  • În cazul resurselor geotermale, perimetrul de exploatare este dat de:
  • Proiecţia la suprafaţă a conturului rezervorului geotermal construit artificial, în cazul sistemelor geotermale extinse;
  • Proiecţia la suprafaţă a conturului generat de marimea razei de influenţă a sondei de exploatare, în cazul sistemelor acvifere geotermale. În cazul exploatării sistemelor acvifere geotermale prin sistem dublet (sondă de producţie şi sondă de reinjecţie), perimetrul de exploatare este dat de conturul generat de raza de influenţă a sondei de producţie şi conturul generat de raza de injecţie a sondei de injecţie.
  • În limitele unui perimetru de exploatare pentru o resursă hidrominerală, nu se va acorda dreptul de exploatare pentru altă resursă minerală.

 

 

 

 

CAPITOLUL 8. Autorizarea lucrărilor de explorare/exploatare şi transferul contractelor de concesiune

 

 

Art.23

  • Activităţile specifice prevăzute în contractul de concesiune se autorizează în scris de către autoritatea competentă după prezentarea de către titular, cumulativ, într-un termen de maxim 240 de zile de la intrarea în vigoare a contractului de concesiune, a următoarelor documente:
  • dovada plăţii taxei pe activitatea specifică;
  • dovada constituirii garanţiei financiare pentru refacerea mediului, în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de către autoritatea competentă;
  • certificatul de atestare fiscală, din care să rezulte că titularul contractului de concesiune nu înregistrează obligaţii restante faţă de Bugetul de Stat;
  • acte administrative privind protecţia mediului şi gospodărire a apelor, conform legislaţiei din domeniu;
  • avizul autorităţii competente pentru programul anual de lucrări de explorare;
  • avizul autorităţii competente pentru programul anual de exploatare;
  • acordul proprietarului sau administratorului terenului sau documentul privind dreptul de folosinţă al suprafeţelor necesare executării activităţii specifice, prevăzute în programul anual de exploatare.
  • Termenul de autorizare a începerii activităţilor specifice, după depunerea tuturor documentelor prevăzute la alin.(1), este de 30 de zile.

 

Art.24

Persoanele juridice străine, care au obţinut dreptul de a efectua activităţi specifice, sunt obligate ca în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a contractului de concesiune, să înfiinţeze şi să menţină pe toată durata concesiunii, o structură cu personalitate juridică în România, care va efectua activităţile specifice.

 

ART.25

  • În cazul în care, titularul contractului de concesiune în vigoare îşi modifică statutul prin reorganizare, vânzare sau orice alte motive, contractul de concesiune, aşa cum a fost negociat, va fi acordat prin act adiţional succesorilor legali ai titularului, în baza contractului dintre părţi sau a hotărârii judecătoreşti prezentate autorităţii competente, sub condiţia îndeplinirii criteriilor privind capacitatea tehnică şi financiară necesare activităţilor de exploatare prevăzute în contractul de concesiune.
  • Contractul de concesiune de dare in administrare nu este transferabil.

 

ART.26

  • Sursele de apă minerală naturală şi/sau apă de izvor cu debite mai mici de 0,3 l/s, aflate pe domeniul public, în afara perimetrelor pentru care s-a acordat contractul de concesiune de exploatare, pot fi utilizate pentru consum la sursă pe plan local, pe baza unui contract de concesiune de dare in administrare, eliberat la solicitarea organelor administrative locale. Contractul de concesiune de dare in administrare se va elibera pe o perioadă maximă de 49 ani conform art.22, alin.(1). Expertiza va certifica faptul că izvorul este captat corespunzător şi că îndeplineşte condiţiile de calitate menţionate în reglementările în vigoare. Folosirea acestor apei minerale (izvoare şi/sau foraje) este scutită de la plata taxelor şi redevenţelor legale.
  • Sursele de apă minerală (naturală şi/sau terapeutică) de interes local pot fi utilizate pe bază de contract de concesiune de dare in administrare, eliberat de către A.N.R.M., pe o perioadă de maxim 49 ani conform art.22, alin.(1).

 

 

 

CAPITOLUL 9. Încetarea concesiunii, renunţarea, suspendarea, anularea, rezilierea

 

 

Art.27

Concesiunea resurselor hidrominerale încetează:

  • prin expirarea duratei pentru care a fost acordată;
  • prin renunţarea de către titularul contractului de concesiune, în condiţiile stabilite la art.28;
  • prin rezilierea contractului de concesiune de către autoritatea competentă, conform prevederilor art.30;
  • la cererea titularului, în caz de survenire a unor evenimente care constituie cauze de forţă majoră sau caz fortuit şi care, determină imposibilitatea obiectivă şi definitivă de îndeplinire a unor obligaţii sau de realizare a unor drepturi ale titularului, prevăzute în contractul de concesiune, esenţiale pentru realizarea activităţii specifice;
  • în caz de faliment al concesionarului;
  • în cazul în care resursele hidrominerale nu mai îndeplinesc condiţiile calitative;
  • la cererea titularului permisului/contractului de concesiune, cu respectarea art.28.

 

Art.28

  • Titularul permisului/contractului de concesiune poate renunţa la acesta, dacă la data notificării renunţării către A.N.R.M., îndeplineşte cumulativ următoarele obligaţii:
  • pune la dispoziţia A.N.R.M. documentaţia privind activitatea desfăşurată până la data notificării renunţării, precum şi rezultatele acesteia;
  • pune la dispoziţie A.N.R.M documentul de atestare a execuţiei lucrărilor de refacere a mediului deteriorat, ca urmare a activităţilor specifice, desfăşurate până la momentul renunţării, emis de autoritatea competentă în domeniul mediului.
  • Intenţia exprimată în cuprinsul notificării nu poate fi retrasă după data înregistrării acesteia la autoritatea competentă.
  • În termen de 30 de zile de la primirea notificării, autoritatea competentă decide încetarea activităţii şi refacerea mediului în situaţia în care din analiza documentaţiei de evaluare a resurselor/ rezervelor rezultă imposibilitatea continuării activităţii sau organizarea de concurs public de ofertă, pentru concesiunea la care titularul a manifestat intenţia de renunţare. Decizia autorităţii competente se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
  • În situaţia în care concursul public de ofertă, organizat conform alin.(3) nu s-a finalizat cu concesionarea activităţilor specifice către altă persoană juridică şi intrarea în vigoare a contractului de concesiune/administrare, A.N.R.M. decide închiderea activităţii şi refacerea mediului.
  • Concursul public de ofertă decis potrivit alin.(3) se iniţiază conform normelor prevăzute în cuprinsul normelor elaborate conform art.82 al prezentei legi.
  • Câştigătorul concursului public de oferte va prelua prin transfer contractul de concesiune de exploatare de la titularul care renunţă la contractul de concesiune. Obligaţiile de mediu vor fi convenite între vechiul şi noul titular, cu avizul autorităţilor de mediu.
  • În cazul în care A.N.R.M. refuză să emită decizia de încetare a administrării sau a concesiunii pe motiv de renunţare, partea interesată se poate adresa, în termen de 30 de zile de la comunicare, instanţei de judecată.
  • Hotărârea definitivă şi irevocabilă a instanţei de judecată se duce la îndeplinire de către A.N.R.M. în termen de 15 zile de la data comunicării, sub sancţiunea unei amenzi de 1000 lei pe zi de întârziere. Amenzile se fac venit la Bugetul de Stat. Sunt aplicabile şi prevederile legii penale privind neexecutarea hotărârilor judecătoreşti.
  • Concesiunea/darea în administrare încetează prin emiterea de către autoritatea competentă, a deciziei de încetare a concesiunii/dării în administrare şi publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Art.29

(1) A.N.R.M. suspendă contractul de concesiune/permisul când constată că titularul este supus procedurii falimentului, titularului i s-au suspendat acordul şi/sau autorizaţia de mediu, precum şi în alte cazuri prevăzute în cuprinsul normelor elaborate conform art.82 de aplicare la prezenta lege.

(2) Suspendarea contractului de concesiune/permisului pentru oricare dintre motivele prevăzute la alin.(1) produce efect asupra titularului de la data comunicării făcute de autoritatea competentă, până la dispariţia cauzei care a determinat suspendarea, pe o perioadă de maximum un an.

(3) Pe durata suspendării contractului de concesiune/permisului, titularul efectuează, numai activităţi/lucrări de monitorizare periodică a sursei hidrominerale cu transmiterea buletinelor de analiză către A.N.R.M.

(4)Reluarea activităţii de explorare/exploatare se dispune de către A.N.R.M., în termen de maximum 3 zile de la data dispariţiei cauzei care a generat suspendarea contractului de concesiune.

 

Art.30

A.N.R.M. anulează permisul sau reziliază contractul de concesiune, dupa caz, titularului sancţionat contravenţional în termen de 30 zile de la data notificării contravenţiei, când constată că:

  • titularul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate, cu privire la autorizarea şi termenul privind începerea activităţilor prevăzute în contractul de concesiune sau dacă nu face dovada că a întreprins demersurile necesare pentru obţinerea de la instituţiile şi autorităţile abilitate, a avizelor şi autorizaţiilor prevăzute la art.23 din prezenta lege;
  • titularul sistează lucrările pe o perioadă mai mare de 60 de zile, fără acordul A.N.R.M.;
  • titularul utilizează metode şi tehnologii de exploatare, altele decât cele prevăzute în contractul de concesiune, fără acordul A.N.R.M.;
  • titularului i s-au anulat acordul şi/sau autorizaţia privind protecţia mediului şi/sau ordinul de recunoaştere oficială sau autorizaţia de utilizare;
  • titularul furnizează cu bună ştiinţă autorităţilor competente date şi informaţii false, cu privire la activitatea de exploatare sau încalcă clauzele de confidenţialitate prevăzute în contractul de concesiune;
  • titularul nu achită, pe o perioada mai mare de 3 luni, taxele şi redevenţele datorate statului;
  • titularul nu îndeplineşte condiţiile şi nu respectă termenele privind revocarea suspendării contractului de concesiune, în conformitate cu art.31;
  • titularul nu îndeplineşte condiţiile şi nu respectă termenul prevăzute la art.29, alin.(2) privind suspendarea contractului de concesiune/permisului;
  • titularul a fost radiat de la Oficiul Registrului Comerţului.

 

Art.31

  • În termen de 30 de zile de la data notificării prevăzute la art.29, alin.(2), titularul poate cere instanţei de contencios administrativ revocarea măsurilor de reziliere/suspendare/anulare a contractului de concesiune/permisului.
  • La cererea titularului şi cu audierea autorităţii competente, care a dispus măsurile prevăzute la alin.(1), instanţa poate dispune suspendarea măsurii luate, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti prin care, instanţa se pronunţă asupra legalităţii şi temeiniciei suspendării/anulării.
  • Dispoziţiile procedurale prevăzute la art.28, alin.(7) şi (8) se aplică în mod corespunzător.

 

Art.32

  • În cazul producerii unui eveniment dintre cele prevăzute la art.27, lit.d) şi f), titularul notifică autorităţii competente situaţia în termen de 5 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea documentelor, certificând forţa majoră, în condiţiile legii, în 15 zile de la producerea lui, eliberate de instituţia legal abilitată în acest scop. Încetarea concesiunii sau a administrării produce efect după 30 de zile de la data notificării cauzei de forţă majoră.
  • În situaţia încetării producerii efectelor sau a anulării contractului de concesiune, autoritatea competentă emite decizia de încetare a concesiunii.

 

 

Art.33

  • Decizia de încetare a concesiunii acordate prin contract de concesiune se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu menţionarea datei la care produce efect şi se înscrie în Cartea minieră de către autoritatea competentă.
  • În termen de 90 de zile de la încetarea concesiunii, pentru oricare dintre cauzele prevăzute la art.27, anexele tehnice şi dependinţele care pun în pericol siguranţa zăcământului, trec în proprietatea statului, fără nici o indemnizaţie şi libere de orice sarcini, indiferent de natura acestora, conform normelor metodologice emise în aplicarea legii.
  • Concesionarii răspund material până la refacerea tuturor factorilor de mediu afectaţi de activităţile specifice, în conformitate cu proiectul tehnic de refacere a mediului, aprobat de autoritatea competentă.
  • În termenul prevazut la alin.(2), autoritatea competentă va stabili măsurile ce urmează a fi luate cu privire la perimetrul de explorare/exploatare şi la dotările aferente acestuia.
  • Titularul contractului de concesiune rămâne ţinut, potrivit regulilor răspunderii civile extracontractuale, la repararea prejudiciilor cauzate altor persoane fizice sau juridice din culpa sa prin activităţile specifice efectuate până la data expirării ori renunţării, chiar dacă asemenea prejudicii sunt constatate după încetarea concesiunii sau a administrării.

 

 

CAPITOLUL 10. Protecţia şi conservarea resurselor hidrominerale

 

Art.34

  • Resursele hidrominerale vor fi protejate în scopul prevenirii pericolului de alterare a calităţilor naturale ale acestora, conform prevederilor în vigoare.
  • Asigurarea protecţiei resurselor hidrominerale se realizează prin instituirea în teren a trei zone de protecţie, în interiorul cărora se impune un control gradat asupra activităţilor antropice, ce se desfăşoară pe întreg domeniul de alimentare al respectivei surse şi anume:
  1. Zona I, de protecţie sanitară internă cu regim sever;
  2. Zona II, de protecţie sanitara externă cu regim de restricţie;
  3. Zona III, de protecţie hidrogeologică.

 

Art.35

Pentru resursele hidrominerale instituirea zonelor I şi II se va face de Ministerul Sănătăţii, după avizarea lor de către A.N.R.M., iar a zonei III, de către A.N.R.M., conform legislaţiei în vigoare.

 

 

 

CAPITOLUL 11. Drepturile şi obligaţiile titularului

 

Art.36

Titularul contractului de concesiune/permisului are următoarele drepturi:

  1. de folosinţă şi de acces, la terenurile necesare desfăşurării activităţilor de explorare, exploatare şi protecţie a resurselor hidrominerale, în condiţiile legii;
  2. să execute în limitele perimetrului acordat, toate activităţile prevăzute în contractul de concesiune, cu respectarea notificărilor, avizelor şi autorizaţiilor acordate;
  3. să monteze conducte şi instalaţii proprii pentru transportul resursei hidrominerale, de la sursă (captare) la unitatea (unităţile) specifice modului de valorificare a acesteia, cu respectarea reglementărilor în vigoare (pentru fiecare tip de resursă);
  4. să construiască lucrări de infrastructură, necesare activităţilor de punere în valoare şi comercializare a resursei hidrominerale exploatate apelor minerale, în condiţiile legii;
  5. să dispună asupra producţiei realizate, cu respectarea debitului maxim, stabilit pentru exploatare;
  6. să obţină la cerere extinderea perimetrului de explorare/exploatare, dacă se dovedeşte că zăcământul se dezvoltă în afara limitelor acordate iniţial, în condițiile pct. 22 al art. 19, dacă suprafeţele respective nu fac obiectul unei alte concesiuni privind explorarea sau exploatarea;
  7. să obţină la cerere reducerea perimetrului de explorare/exploatare, pe baza datelor din rapoartele geologice, ce infirmă existenţa unor potenţiale resurse hidrominerale sub zone din perimetrul iniţial;
  8. să întrerupă în baza unei cereri motivate temeinic, activitatea pe o perioadă ce depăşeşte 60 zile, o singură dată într-un an calendaristic, cu acordul prealabil al A.N.R.M. şi cu obligaţia monitorizării surselor hidrominerale;
  9. să obţină, în condiţiile legii, datele şi informaţiile, necesare desfăşurării activităţilor prevăzute în contractul de concesiune, să deţină sau să utilizeze aceste date şi informaţii, precum şi cele obţinute din activităţi proprii, pe durata valabilităţii contractului de concesiune, în conformitate cu prevederile contractului de concesiune.

 

Art.37

Titularul contractului de concesiune de explorare/exploatare are următoarele obligaţii:

  1. să respecte normele prevăzute în cuprinsul normelor elaborate conform art.82, instrucţiunile emise în aplicarea prezentei legi şi prevederile contractului de concesiune acordat;
  2. să elaboreze în baza contractului de concesiune documentaţii tehnice şi economice pentru realizarea obiectivelor prevăzute şi să le supună aprobării autorităţilor competente, conform cu prevederile prezentei legi;
  3. să înceapă activităţile specifice în termen de cel mult 270 zile de la intrarea în vigoare a contractului de concesiune;
  4. să obţină, să gestioneze, să întocmească şi să transmită A.N.R.M., la termenele fixate, toate datele, informaţiile şi documentele prevăzute în contractul de concesiune;
  5. să dețină un sistem de contorizare omologat, pentru măsurarea cantităților de apă extrase și comercializate, conform contractului de concesiune;
  6. să păstreze confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor obţinute pentru/sau din derularea activităţii proprii şi să nu le difuzeze fără acordul A.N.R.M.;
  7. să informeze A.N.R.M. cu privire la actele de control efectuate de alte autorităţi şi care privesc în mod direct, buna desfăşurare a lucrărilor de explorare/exploatare prevăzute în contractul de concesiune;
  8. în cazul încetării concesionării prin oricare dintre motivele prevăzute în prezenta lege, să procedeze la predarea către A.N.R.M. a captărilor, după cum urmează:
    • forajele neproductive vor fi închise conform normelor în vigoare;
    • forajele productive vor fi echipate cu cap de exploatare închis ermetic in conformitate cu normele în vigoare;
    • captările vor fi predate cu amenajările pentru probarea apei;
    • în cazul zonelor de protecţie instituite, delimitarea şi semnalizarea acestora va fi menţinută;
    • lucrările de refacere a mediului afectat de construirea captărilor, a căilor de acces, pentru intervenţii la conductele de aducţiune, sau a altor lucrări prevăzute în contractul de concesiune, vor fi realizate conform documentaţiilor tehnice aprobate de autoritatea de mediu.
  9. să îndeplinească la termenele stabilite, măsurile dispuse în scris de către A.N.R.M., în exercitarea atribuţiilor ce le revin, potrivit legii;
  10. să execute şi să finalizeze lucrările de refacere a mediului în perimetrele afectate de activităţile specifice;
  11. să efectueze măsurătorile topografice necesare identificării locaţiilor captărilor şi a bornelor ce delimitează zonele de protecţie sanitară şi limita zonei de protecţie hidrogeologice;
  12. să nu transporte, să nu folosească, să nu manipuleze şi să nu depoziteze în perimetrul contractului de concesiune substanţe periculoase, toxice, radioactive sau orice alte substanţe poluante;
  13. să menţină pe toată perioada exploatării garanţia financiară pentru refacerea mediului;
  14. să achite taxele privind activitatea specifică şi redevenţa în termenele stabilite de prezenta lege;
  15. să anunţe toate autorităţile competente despre orice eveniment, în care se constată modificarea calităţii resursei hidrominerale exploatate, aşa cum a fost recunoscută oficial, să coopereze pentru elucidarea cauzelor perturbatoare privind calitatea acesteia şi să înceteze temporar, orice activitate de valorificare a acesteia;
  16. să nu îmbutelieze în caz de poluare a zăcământului/sursei;
  17. să îndeplinească şi alte obligaţii prevăzute în contractul de concesiune.

 

 

 

 

CAPITOLUL 12. Regimul terenurilor

 

 

Art.38

Dreptul de folosinţă asupra terenurilor necesare efectuării activităţilor specifice din perimetrul de explorare/exploatare poate fi dobândit prin vânzarea–cumpărarea terenurilor şi după caz, a construcţiilor situate pe acestea, la preţul convenit între părţi, schimb, ori alte proceduri, în condiţiile reglementărilor legale în vigoare privind proprietatea publică şi privată.

 

Art.39

  • Asupra terenurilor necesare accesului în perimetrele de exploatare sau explorare şi oricăror alte activităţi pe care acestea le implică, se instituie în favoarea titularului un drept de servitute legală de trecere.
  • Exercitarea dreptului de servitute legală de trecere, stabilit potrivit alin.(1), se face contra plăţii unei rente anuale către proprietarii terenurilor afectate de aceasta, pe baza convenţiei încheiate între părţi, cu respectarea prevederilor legale, în termen de 60 de zile de la comunicarea către proprietarii de terenuri, a unei notificări scrise din partea titularilor contractelor de concesiune şi/sau permise.
  • În cazul în care, părţile nu ajung la un acord de voinţă în termenul prevăzut la alin.(2), stabilirea cuantumului rentei se va face de către instanţă, în condiţiile legii.
  • Durata servituţii legale este cea a activităţilor specifice, iar terenurile care urmează a fi afectate vor fi determinate, în ceea ce priveşte suprafeţele şi proprietarii, după principiul celei mai mici atingeri posibile aduse dreptului de proprietate.

 

Art.40

Accesul la terenurile afectate de servitutea legală se stabileşte prin negocieri între titularul activităţii specifice şi proprietarii terenurilor, în condițiile legii, cu respectarea principiului egalităţii de tratament şi al echităţii.

 

Art.41

Orice neînţelegeri, între titularii care desfăşoară activităţi specifice şi proprietarii terenurilor, se soluţionează de către instanţele judecătoreşti competente, potrivit legii. Soluţionarea unor astfel de cauze se va face de către instanţele competente, în regim de urgenţă.

 

Art.42

  • Efectuarea de activităţi specifice pe terenurile pe care sunt amplasate monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes naţional, arii naturale protejate, pajisti, precum şi instituirea dreptului de servitute pe astfel de terenuri, pot fi executate doar cu avizul autorităţii competente.
  • Activităţile specifice pe terenurile pe care sunt instituite perimetre de protecţie hidrogeologică ale resurselor hidrominerale, precum şi instituirea dreptului de servitute legală pe astfel de terenuri, sunt permise cu avizul autorităţii competente în domeniu.

 

Art.43

Dreptul de proprietate asupra terenului nu conferă dreptul de preempţiune asupra concesionării activităţilor specifice.

 

 

SECŢIUNEA III – Valorificarea economică a resurselor hidrominerale

 

 

CAPITOLUL 13.Transport

 

Art.44

  • Autorizarea transportului prin conducte de la sursă la utilizator se realizează în baza unei cereri, care trebuie să fie însoţită de următoarele documente:
  1. extras dintr-o hartă la o scară adecvată, astfel încât să se poată figura cu precizie traseul conductei pentru transportul apei, amplasametul sursei şi al unităţii de îmbuteliere;
  2. descrierea lucrărilor de amenajare proiectate şi a instalaţiilor prevăzute pentru transportul apei la punctul de utilizare;
  3. avizul sanitar care să certifice faptul că instalaţiile şi conductele sunt compatibile pentru utilizarea în industria alimentară.
  • Eliberarea autorizaţiei de transport prin conducte se va face de către concedent. Concesionarul prezintă documente care certifică verificarea prealabilă a faptului că apa îşi păstrează neschimbată compoziţia chimică şi puritatea microbiologică de la sursă, prin analize executate în cadrul laboratorului de referinţă stabilit, prelevarea fiind efectuată concomitent la punctul de emergenţă şi la punctul de utilizare.
  • Eliberarea autorizaţiei de transport prin conducte nu este necesară, în cazurile în care sursa de apă minerală sau de apă de izvor se află în incinta unităţii de îmbuteliere.

 

Art.45

  • Transportul apei minerale naturale şi a apelor de izvor se face conform Normelor tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11.
  • Este interzis transportul apei minerale naturale, a apelor de izvor şi apelor de masă până la comercializare, în alte recipiente decât cele autorizate, pentru distribuirea la consumatorul final.
  • Apa de masă va respecta condiţiile generale de transport stabilite prin Normele de igienă privind apele potabile îmbuteliate emise de către autoritatea competentă, prevazută la art.11.

 

ART.46

În proiectarea şi executarea sistemelor de transport al resurselor hidrominerale trebuie să se ţină seama de necesitatea îndeplinirii următoarelor condiţii tehnice:

  1. menţinerea în conductele de transport pentru apele cu conţinut gazos – dioxid de carbon, hidrogen sulfurat, a unor presiuni superioare presiunii la care se realizează priza de apă, respectiv asigurarea circulaţiei înnecate pe conducte – secţiune plină;
  2. aplicarea de procedee tehnice care să împiedice contactul apei cu aerul atmosferic, în scopul evitării degradării apelor vehiculate prin conductele de transport;
  3. menţinerea în conducte a unei viteze optime constante în circulaţia apei, în următoarele scopuri:
    • antrenarea bulelor de gaz provenite din degajare;
    • evitarea şocurilor de presiune în conducte.
  4. fabricarea conductelor de transport din materiale care să nu intre în reacţie cu resursa vehiculată, materiale plastice, eventual armate cu fibre de sticlă, oţeluri inox şi altele asemenea;
  5. alegerea materialului optim pentru conductele de transport al apelor minerale trebuie să fie precedată de efectuarea unui studiu pentru fiecare caz în parte;
  6. izolarea termică a conductelor de transport;
  7. proiectarea conductelor de transport cu secţiune constantă, evitându-se pantele mari şi curbele pronunţate;
  8. realizarea pentru conductele de transport a unor trasee vizitabile şi accesibile în întregime pentru intervenţii şi întreţinere, prevăzute, după necesităţi, cu vane de degazeificare – în cazul apelor cu conţinut gazos.

 

 

 

CAPITOLUL 14. Condiţionare

 

Art.47

Apa minerală naturală şi apa de izvor, aşa cum se prezintă la sursă, nu pot fi supuse nici unui alt tratament, adaos sau dezinfectare, decât în condiţiile prevăzute în Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11.

 

Art.48

(1) Apa de masă va respecta condiţiile generale de condiţionare, stabilite prin Normele de igienă privind apele potabile îmbuteliate, emise de către autoritatea competentă, prevazută la art.11.

(2) Apele minerale naturale, apele de izvor şi apele de masă îmbuteliate, destinate consumului uman trebuie să respecte calitatea apei potabile, prevăzută în actele normative în vigoare, indiferent de procedeele de tratare sau condiţionare.

 

 

CAPITOLUL 15. Denumirea comercială

 

Art. 49

Denumirile sub care se comercializează apele minerale naturale, de izvor şi de masă sunt cele din Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă, prevazută la art.11.

 

 

CAPITOLUL 16. Recunoaşterea oficială

 

 

Art. 50

  • Pe teritoriul României, o apă minerală naturală sau de izvor nu poate fi exploatată şi pusă în vânzare, dacă nu este recunoscută oficial.
  • Recunoaşterea oficială se acordă titularului contractului de concesiune de explorare, de către concedent, la cerere, care trebuie să cuprindă:
  1. datele de identificare ale titularului contractului de concesiune;
  2. denumirea comercială atribuită apei minerale naturale sau de izvor;
  3. denumirea sursei care se exploatează;
  4. localitatea de unde se exploatează sursa;
  • Dosarul pentru recunoaşterea oficială care însoţeşte cererea, trebuie să cuprindă:
  1. o documentaţie, care să furnizeze date de cunoaştere completă a apei minerale naturale, respectiv, a faptului că aceasta îndeplineşte cerinţele din definiţie, conform alin.(1), (2) şi a apei de izvor; această documentaţie va fi întocmită de specialişti atestaţi de către A.N.R.M, conform legislaţiei în vigoare şi Normelor tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă, prevazută la art.11.
  2. avizul A.N.R.M. privind instituirea zonelor de protecţie;
  3. autorizaţia de transport prin conducte a apei, dacă este cazul;
  4. prezentarea procedeelor de condiţionare a apei minerale şi a apei de izvor, documente care să ateste autorizarea lor, unde este cazul, conform cerinţelor menţionate în Capitolul 14;
  5. autorizaţia sanitară eliberată de direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a Municipiului Bucureşti şi documentul de înregistrare pentru siguranţa alimentelor emis de direcţia sanitar–veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a Municipiului Bucureşti;
  6. eventuale menţiuni cu privire la efecte benefice sănătăţii, stabilite conform cerinţelor menţionate în Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale emise de către autoritatea competentă, prevazută la art.11.
  • N.R.M. va elabora în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, instrucţiuni privind procedura de evaluare a caracteristicilor apelor minerale naturale şi de izvor, menţionate la alin.(3), lit.a).

 

Art. 51

  • Recunoaşterea oficială a unei ape minerale naturale sau de izvor se face în baza unui certificat eliberat de către preşedintele A.N.R.M., în baza cererii şi a documentaţiilor menţionate în art.50, alin.(2) şi (3) şi după caz, a punctelor de vedere, avizelor şi autorizaţiilor eliberate de către autorităţile competente locale.
  • Certificatul de recunoaştere va conţine denumirea titularului contractului de concesiune, denumirea comercială a apei minerale naturale sau a apei de izvor, numele sursei şi locul de îmbuteliere, compoziţia chimică a apei minerale naturale sau a apei de izvor, utilizate pentru îmbuteliere, înainte şi după condiţionare, eventuale proprietăţi favorabile sănătăţii, indicaţiile şi eventualele contraindicaţii care pot fi scrise pe etichetă şi eventualele condiţionări, din cele menţionate la art.47.
  • Certificatul de recunoaştere va fi publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, cu menţionarea expresă a denumirii comerciale, denumirii sursei şi a locului de exploatare a apei.
  • N.R.M. va informa Comisia Europeană asupra cazurilor în care hotărârea de recunoaşterea a fost acordatǎ, modificată sau retrasǎ.
  • Procedura de recunoaştere oficială este obligatoriu a fi efectuată în perioada de valabilitate a contractului de concesiune de explorare.
  • Pentru apele de masa îmbuteliate, altele decât cele din surse subterane, comercializate sub denumirea de apă de masă, se va face o notificare de către titular la Ministerul Sănătăţii.

 

Art. 52

  • Pe teritoriul României o apă minerală terapeutică nu poate fi exploatată şi utilizată ca factor terapeutic, în cură externă sau internă (la sursă sau îmbuteliată), dacă nu este recunoscută oficial.
  • Recunoaşterea oficială se acordă la cerere, titularului contractului de concesiune de explorare. Cererea trebuie să cuprindă:
  1. datele de identificare ale titularului contractului de concesiune;
  2. denumirea sursei din care provine apa;
  3. localitatea de unde se exploatează sursa;
  4. proporţiile de amestec în cazul în care apa provine din mai multe captări.
  • Cererea trebuie sa fie însoţită de:
  1. o documentaţie care să furnizeze date de cunoaştere completă a apei terapeutice din punct de vedere geologic, hidrogeologic, calitativ şi al rezervelor exploatabile, întocmită de către specialişti atestaţi, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
  2. avizul A.N.R.M. privind instituirea perimetrelor de protecţie;
  3. prezentarea eventualelor operaţiuni de condiţionare a apei terapeutice, avizate de către Institutul Naţional de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneoclimatologie;
  4. indicaţiile privind proprietăţile terapeutice ale apei minerale, demonstrate ştiinţific şi modul de utilizare din punct de vedere medical, în cură internă sau externă, eliberate de instituţiile abilitate de către autoritatea publică centrală în domeniul sănătăţii;
  5. autorizaţia de utilizare eliberată de către autoritatea competentă prevazuta la art.11.

 

Art. 53

  • Recunoaşterea oficială a unei ape minerale terapeutice se face printr-un certificat eliberat de preşedintele A.N.R.M., în baza cererii şi a documentaţiilor de la art.53, alin.(2) şi (3) şi a punctelor de vedere, avizelor şi autorizaţiilor eliberate de autorităţile competente.
  • Certificatul de recunoaştere va conţine: denumirea titularului contractului de concesiune, numele sursei şi locul de exploatare, caracteristicile compoziţionale ale apei minerale terapeutice şi indicaţiile privind proprietăţile terapeutice ale apei minerale.
  • Certificatul de recunoaştere este publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, cu menţionarea expresă a denumirii sursei şi a locului de exploatare a acesteia.
  • Orice modificare a calităţii apei minerale terapeutice, a debitelor de exploatare precum şi a indicaţiilor privind proprietăţile terapeutice ale acesteia, atrage după sine obligaţia eliberării unui nou ordin de recunoaştere.
  • Sunt exceptate de la procedura de recunoaştere oficială, apele minerale terapeutice utilizate pe plan local la buvete publice, fără afişarea de indicaţii privind proprietăţile terapeutice ale acesteia.

 

 

CAPITOLUL 17. Îmbutelierea

 

 

Art. 54

  • Este permisă utilizarea apelor minerale naturale şi de izvor pentru pregătirea băuturilor fără alcool, cu respectarea prevederilor prezentei legi privind exploatarea.
  • Apa minerală naturală şi apa de izvor se îmbuteliază şi se ambalează, astfel încât să nu fie permisă modificarea calităţilor sale iniţiale, aşa cum se prezintă acestea la sursă şi să îndeplinească condiţiile obligatorii de autorizare a unităţilor din industria alimentară.
  • Apa de masă va respecta condiţiile generale de îmbuteliere stabilite prin Normele de igienă privind apele potabile îmbuteliate emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11.

 

Art. 55

Unităţile de îmbuteliere trebuie să îndeplinească următoarele condiţii minime:

  1. secţiile vor fi construite din materiale dure, iar pardoseala va fi din material impermeabil, structurat, astfel încât să permită o scurgere rapidă a apelor;
  2. secţia de îmbuteliere trebuie izolată, atât de incintele destinate recepţiei şi transportului recipientelor, cât şi de incintele destinate depozitării şi expedierii produsului finit;
  3. recipientele trebuie să fie din materiale care respectă cerinţele Regulamentului (CE) nr.1935/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 octombrie 2004 privind materialele şi obiectele destinate să vină în contact cu produsele alimentare. Operaţiunile de spălare, umplere şi închidere trebuie să se efectueze fără o intervenţie manuală intermediară. Umplerea şi încapsularea recipientelor trebuie efectuate astfel încât să nu permită contaminarea apei sau a recipientelor; trebuie folosit un dispozitiv protejat de îmbuteliere şi un sistem de încapsulare separat de celelalte operaţiuni desfăşurate în incintă, pentru a se evita orice contaminare;
  4. recipientele utilizate la îmbuteliere trebuie spălate şi dezinfectate, dacă fabricarea lor nu garantează curăţenia şi sterilitatea lor în momentul umplerii. Recipientele trebuie spălate cu apă potabilă şi scurse, dacă ultima clătire nu s-a făcut cu apă minerală naturală. Produsele utilizate pentru spălare şi dezinfectare şi eventualele noi tehnici de sterilizare a recipientelor trebuie să fie autorizate conform normelor sanitare şi de securitate a alimentelor. Sticlele trebuie să fie examinate cu atenţie, înainte şi după umplere. Recipientele reutilizabile nu trebuie să fi fost folosite în alte scopuri care ar putea provoca contaminarea produselor;
  5. recipientele utilizate pentru îmbutelierea apelor minerale naturale trebuie să fie prevăzute cu un dispozitiv de închidere perfect etanş, care să evite pericolul de falsificare, contaminare sau pierdere a apei;
  6. după caz, dispozitivele destinate degazării sau recaptării gazului carbonic, trebuie să asigure conservarea acestuia, fără alterare şi fără adăugare de gaz străin de sursele autorizate. Conţinutul în dioxid de carbon al apei minerale naturale la momentul îmbutelierii nu trebuie să difere cu mai mult de 10% în plus sau 20% în minus, faţă de cantitatea menţionată în autorizaţia de utilizare;
  7. recipientele utilizate pentru îmbutelierea apelor minerale naturale nu vor depăşi capacităţile de 2,5 litri pentru apele minerale naturale carbogazoase şi 19 litri pentru apele minerale naturale necarbogazoase (plate).

 

 

 

CAPITOLUL 18. Resurse hidrominerale terapeutice

 

 

ART. 56

În vederea folosirii ca factori terapeutici, resursele hidrominerale trebuie să îndeplinească cel puţin una din următoarele condiţii:

  1. a) conţinut de săruri minerale dizolvate, exprimat prin reziduu sec solubil total, de peste 1 g/l;
  2. b) prezenţa unor elemente chimice cu acţiune farmacologică dovedită în conţinuturi sau/şi proporţii minime necesare;
  3. c) conţinut de gaze dizolvate cu efecte biologice, în concentraţii stabilite de minim 1000 mg/l CO2 sau 1 mg/l H2S;
  4. d) temperaturi de peste 20oC;
  5. e) alte caracteristici compoziţionale care le conferă efecte terapeutice demonstrate ştiinţific.

 

ART. 57

În funcţie de compoziţia lor fizico–chimică, apele minerale terapeutice pot fi utilizate în următoarele moduri:

  1. a) cură internă pentru băut la sursă sau sub formă îmbuteliată, crenoterapie, aerosoli, inhalaţii;
  2. b) administraţie parentală sub formă injectabilă;
  3. c) cură externă sub formă de băi;
  4. d) pentru extragere de săruri sau gaze pentru cură.

 

 

CAPITOLUL 19. Activităţi cu scop energetic

 

 

Art. 58

  • Energia geotermală: este energia stocată sub formă de căldură sub suprafaţa solidă a crustei terestre şi este o resursă regenerabilă (cum este definită de RES Directiva 2009/28/EC).
  • În sensul prezentei legi, energia geotermală, se clasifică în:
  1. energie geotermală de temperatură joasă:
    • este energia geotermală din acviferele în care temperatura la limita superioară a grosimii saturate sau la nivelul stratului impermeabil acoperitor, este mai mică de 20°C;
    • este de interes local şi este administrată de autorităţile publice locale;
    • este folosită în domeniul casnic/industrial prin utilizarea pompelor de căldură;
    • exploatarea căldurii (cu sau fără extracţie de apă) din acviferele în care temperatura apei la limita superioară a grosimii saturate sau la nivelul stratului impermeabil acoperitor, este mai mică de 20°C se avizează cu acordul prealabil, emis de către Autoritatea Naţională Apele Române şi de către compartimentul de inspecţie teritorială al A.N.R.M.
  2. Energie geotermală de temperatură medie – mare:
    • este energia geotermală stocată în acviferele în care temperatura apei la limita superioară a grosimii saturate sau la nivelul stratului impermeabil acoperitor, este de minim sau egal cu 20°C;
    • este constituită din:
    • căldura stocată în roci fierbinţi uscate ce poate fi exploatată printr-un sistem geotermal extins;
    • căldura stocată în fluidul geotermal care circulă prin porii sau fisurile rocilor şi constituie un sistem acvifer geotermal.
  • Activitatea de extragere a energiei geotermale de temperatura medie–mare este considerată o activitate specifică.
  • Autoritatea competentă care reprezintă interesele statului în domeniul căldurii geotermale este A.N.R.M.

 

 

 

 

CAPITOLUL 20. Autorizaţii de utilizare

 

 

Art.59

  • Exploatarea (captarea, transportul, condiţionarea şi îmbutelierea) face parte din contractul de concesiune de exploatare şi din procedura de recunoaştere oficială a apei minerale naturale şi de izvor. Activitatea de îmbuteliere propriu–zisă şi punerea în circuitul comercial a apei minerale naturale, de izvor sau de masă sunt supuse obţinerii autorizaţiei sanitare, eliberată de direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a Municipiului Bucureşti şi procedurii de acordare a documentului de înregistrare pentru siguranţa alimentelor emis de direcţia sanitar–veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a Municipiului Bucureşti.
  • Eliberarea autorizaţiei de la alin.(1) se va face anterior obţinerii hotărârii de recunoaştere oficială a apei minerale naturale şi a contractului de concesiune de exploatare, în conformitate cu prevederile legi.
  • Autorizaţia de utilizare a unei surse de apă minerală terapeutică se eliberează de către autoritatea competentă prevazută la art.11, în baza prevederilor legale referitoare la staţiunile balneare, climatice şi balneoclimatice şi asistenţa medicală balneară şi de recuperare.
  • Procedurile de supraveghere, inspecţie sanitară şi monitorizare a calităţii apei de masă, precum şi procedurile de autorizare sanitară a producţiei şi distribuţiei acesteia, se realizează conform normelor de igienă în vigoare privind apele potabile îmbuteliate, altele decât apele minerale naturale sau decât apele de izvor, comercializate sub denumirea de apă de masă.

 

 

 

CAPITOLUL 21. Etichetare şi publicitate

 

 

Art. 60

Etichetarea apelor minerale naturale, de izvor şi de masă trebuie să conţină informaţiile obligatorii din Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă, prevazută la art.11.

Art. 61

(1) Menţionarea pe etichetă a caracteristicilor apelor minerale naturale și a apelor de izvor, este permisă, dacă acestea au fost stabilite în baza analizelor fizico–chimice sau acolo unde este cazul, a unor examene farmacologice, fiziologice şi clinice, realizate conform prevederilor Normelor tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11.

(2) În completarea Normelor tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11, pe etichetele apelor de masă se va menționa în mod obligatoriu locul îmbutelierii.

 

Art. 62

  • Autoritatea publică centrală în domeniul sănătăţii autorizează inscripţionarea pe etichetă a indicaţiilor precum: „stimulează digestia”, „poate facilita funcţiile hepato – biliare” sau indicaţii similare. Pot fi autorizate şi alte indicaţii, atâta vreme cât acestea nu contravin principiilor stabilite la art.61.
  • Autoritatea publică centrală în domeniul sănătăţii va adopta prevederi privind informaţiile de pe ambalaje sau etichete, cât şi publicitare, referitoare la posibilitatea utilizării apelor minerale naturale şi de izvor în alimentaţia sugarilor.
  • Nu este permisă menţionarea pe etichete a unor referiri, care să indice superioritatea unei ape minerale naturale faţă de altă apă minerală naturală.

 

Art. 63

(1)Titularul contractului de concesiune are obligaţia de a institui un sistem propriu de autoevaluare a calităţii produselor comercializate şi de a proceda la aducerea la zi a analizelor prevăzute la art.60, cel puţin o dată la fiecare 2 ani.

(2) Comercializarea apelor îmbuteliate, care fac obiectul prezentei legi, se va face doar după marcarea individuală de identificare, realizată cu cod QR

(3) Operatorul economic autorizat să comercializeze produsele de la alin.(1) are obligaţia să asigure aplicarea codului QR, la loc vizibil, pe eticheta produsului comercializat.

(4) Codul QR va conține următoarele elemente:

  1. a) sursa produsului „……………”/locul de îmbuteliere;
  2. b) volumul de produs comercializat individual „……………”;
  3. c) denumirea operatorului economic cu drept de marcare şi codul unic de înregistrare;
  4. d) seria şi numărul care identifică în mod unic, produsul marcat cu codul QR.

 

Art. 64

Etichetarea şi publicitatea apei de izvor va respecta întocmai cerinţele prevăzute pentru apele minerale naturale din legea prezentă, cu aplicarea strictă a cerinţelor din Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevăzută la art.11.

 

 

CAPITOLUL 22. Modificarea condiţiilor de exploatare şi a caracteristicilor resurselor hidrominerale

 

 

Art. 65

  • Nu se poate aduce nici o modificare condiţiilor de captare, extracţie, transport, condiţionare, permise conform hotărârii de recunoaştere a unei surse de apă minerală, de izvor înainte de a se solicita şi obţine, în conformitate cu prezenta lege, revizuirea hotărârii de recunoaştere conform procedurii de la Capitolul 16.
  • Orice variaţie a caracteristicilor fizico–chimice ale apei provenite dintr-o sursă de apă minerală naturală sau a dioxidului de carbon aferent, peste limitele stabilite în art.55, lit.f) şi în Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11, necesită o revizuire a hotărârii de recunoaştere, cu menţionarea noilor caracteristici ale apei.
  • Modificările caracteristicilor apei menţionate în alineatul precedent, nu presupun abateri de la condiţia de stabilitate a compoziţiei apei la sursă, aşa cum este formulată în Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11.
  • Modificările menţionate la alin.(3), atrag după sine şi o revizuire a autorizaţiei de funcţionare pentru captările din care provine apa.

 

 

CAPITOLUL 23. Importul şi exportul

 

Art. 66

  • Legea prezentă se aplică şi apelor minerale naturale şi de izvor, extrase de pe teritoriul statelor care nu sunt membre ale Comunităţii Europene şi care sunt importate în România, după ce acestea au fost recunoscute ca ape minerale naturale şi de izvor, de către autoritatea competentă din România sau dintr-un stat membru al Comunităţii Europene.
  • Apele minerale naturale şi de izvor importate sunt recunoscute ca atare, numai dacă autoritatea competentă din ţara de extracţie certifică faptul că ele îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 1, alineatul 2 din Directiva 2009/54/CE reformată.
  • Durata de valabilitate a măsurii de recunoaştere de la alin.(2), pentru apele minerale naturale, de izvor din import, nu poate depăşi o perioadă de 5 ani.
  • În cazul în care durata de valabilitate pentru certificarea apelor minerale naturale şi de izvor a fost reînnoită până la sfârşitul perioadei menţionate la alin.(3), nu este necesară o nouă certificare.
  • Apele minerale naturale, de izvor, sau de masă, importate în România, în vederea introducerii pe piaţă, trebuie să respecte cerinţele din domeniul siguranţei alimentelor, stabilite de legislaţia naţională privind condiţiile în care se derulează operaţiunile de import.
  • La importul apelor minerale naturale, inspectorii Autorităţii Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor verifică dacă acestea sunt recunoscute de către autorităţile competente din România sau se regăsesc pe lista apelor minerale naturale, recunoscute la nivelul Uniunii Europene.
  • Apele minerale naturale, de izvor sau de masă care se exportă, trebuie să respecte legislația din țările de destinație.

 

 

CAPITOLUL 24. Suspendarea sau anularea hotărârii de recunoaştere

 

Art. 67

Atunci când autorităţile competente constată că o apă minerală naturală, de izvor sau de masă nu se conformează dispoziţiilor prezentei legi sau prezintă un risc pentru sănătatea publică, pot să suspende temporar sau să interzică comercializarea pe teritoriul României a produsului în cauză, conform Normelor tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă, prevazută la art.11.

 

 

SECŢIUNEA IV – Taxe, redevenţe, tarife.

 

CAPITOLUL 25. Taxe, redevenţe şi tarife pentru resursele hidrominerale.

 

 

ART. 68

  • Titularii contractelor de concesiune/permiselor sunt obligaţi la plata către Bugetul de Stat a unei taxe pentru activitatea de prospecţiune, explorare şi exploatare a resurselor hidrominerale, precum şi a unei redevenţe. Titularii contractelor de concesiune pentru apele de masă, altele decât cele din surse subterane plătesc redevenț Plata acestor redevențe nu exonerează titularul de plata altor taxe datorate conform reglementărilor legale în vigoare.
  • Taxa anuală pentru activitatea de prospecţiune se stabileşte în lei, echivalentul a 1 Euro/ha.
  • Taxa anuală pentru activitatea de explorare se stabileşte in lei, echivalentul a 5 Euro/ha.
  • Taxa anuală pentru activitatea de exploatare se stabileşte in lei, echivalentul a 100 Euro/ha.
  • Taxele prevăzute la alin.(2)–(4) se datorează anual şi se plătesc anticipat pentru anul viitor, la cursul BNR lei–euro stabilit la data plăţii, până la data de 31 decembrie a anului în curs.

 

ART. 69

  • Cuantumul redevenţei cuvenită Bugetului de Stat se stabileşte prin legislaţia specifică.
  • Titularii au obligaţia de a transmite A.N.R.M. sau A.N.A.R. după caz, datele de îmbuteliere, situaţia marcajelor de identificare, inclusiv timbrele aplicate pentru fiecare sursă, precum şi informaţiile necesare pentru a calcula redevenţa conform prezentei legi.
  • Pentru contractele de concesiune de exploatare acordate pentru exploatarea căldurii din SGE (exploatarea căldurii din roci fierbinţi uscate) se va raporta cantitatea de căldură extrasă din rezervorul geotermal artificial şi valoarea acesteia.
  • Pentru contractele de concesiune de exploatare acordate pentru exploatarea acviferelor geotermale se vor raporta:
  1. volumul de apă geotermală extras şi valorificat;
  2. cantitatea de energie termică valorificată, în cazul în care apa geotermală este agent termic primar, pentru centralele termice geotermale deţinute de titularul contractului de concesiune.
  • Concesionarii şi asocierile realizate în vederea aducerii în ţară de tehnologii noi, pentru lucrări de cercetare în vederea extragerii căldurii din Sistem Geotermal Extins (căldura din roci fierbinţi uscate) în scopul producerii de energie electrică sunt scutiţi de plata redevenţei pe o perioadă de 5 ani de la data punerii în explotarea a sistemului de extracţie a căldurii.
  • Verificarea exactităţii datelor pe baza cărora se calculează redevenţa, revine A.N.R.M. sau A.N.A.R. după caz şi organelor de stat cu atribuţii în domeniul controlului financiar.
  • Pentru neplata la termen a redevenţei se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform legislaţiei fiscale în vigoare.
  • Va fi exonerată de la plata redevenţei, apa minerală naturală utilizată pentru consumul populaţiei la buvetele publice.
  • Pentru autorizaţiile, avizele, analizele, expertizele şi alte acte eliberate de A.N.R.M. în exercitarea atribuţiilor sale în activitatea de concesionare şi reglementare în domeniul explorării şi exploatării resurselor hidrominerale, aceasta percepe tarife stabilite prin ordin al preşedintelui acesteia şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
  • Tarifele percepute în condiţiile alin.9 reprezintă surse pentru constituirea bugetului A.N.R.M.

 

 

SECŢIUNEA V – Sancţiuni

 

CAPITOLUL 26. Sancţiuni în cazul activităţilor de cercetare/exploatare

 

 

Art. 70

  • Nerespectarea de către titularii permiselor şi contractelor de concesiune a obligaţiilor prevăzute în prezenta lege constituie contravenţie dacă, potrivit legii penale, nu constituie infracţiune şi se sancţionează cu amendă contravenţională, după cum urmează:
  1. de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru încălcarea obligaţiilor stabilite la art.24 şi la art.37, lit. b), d), f), g);
  2. de la 6.000 lei la 20.000 lei, pentru încălcarea obligaţiilor stabilite la art.37, lit.a), c), h), j), l), n),63 alin.(3),(4)
  3. de la 20.000 lei la 50.000 lei, pentru încălcarea obligaţiilor stabilite la art.13 alin.(4), (8) şi la art.37 lit. e), i), k), şi m), 61alin.(2), art.63 alin.(2)
  • Executarea de activităţi specifice fără permis sau contract de concesiune, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani ori cu amendă.
  • Constatarea executării de activităţi specifice fără permis sau contract de concesiune se face de către autoritatea competentă şi se aduce la cunoştinţa organelor de stat competente.

 

 

Art. 71

  • Săvârşirea pentru a doua oară a oricăreia dintre contravenţiile sancţionate potrivit prevederilor art.70, se sancţionează cu dublul amenzii maxime prevăzute la art.70.
  • Încălcarea în continuare a dispoziţiilor pentru care sunt stabilite sancţiuni la art.70 atrage revocarea contractului de concesiune/permisului.
  • Contravenţiilor prevăzute la art.70 le sunt aplicabile, în măsura în care, prezenta lege nu dispune altfel, dispoziţiile legale privind regimul juridic al contravenţiilor.
  • Limitele valorice ale amenzilor prevăzute la art.70 vor fi actualizate periodic, conform prevederilor în vigoare.

 

Art. 72

  • Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul împuternicit al autorităţii competente.
  • Sumele provenite din amenzi se fac venit la Bugetul de Stat, conform dispoziţiilor legale privind regimul juridic al contravenţiilor.

 

 

CAPITOLUL 27. Sancţiuni în cazul activităţilor de valorificare

 

Art. 73

  • Constituie contravenţii, dacă potrivit legii penale nu constituie infracţiune şi se sancţionează cu amendă contravenţională:
  1. utilizarea în vederea valorificării sub orice fel, a unei captări de resurse hidrominerale neautorizată, cu excepţia utilizării în interes personal conform art.13, alin.(1);
  2. îmbutelierea, ambalarea sau punerea vânzare a unei ape minerale naturale, a unei ape de izvor sau a apei minerale terapeutice, fară recunoaşterea oficială a acesteia, conform prezentei legi;
  3. îmbutelierea, ambalarea sau punerea în vânzare a apei minerale naturale, apei de izvor, apei minerale terapeutice şi apei de masă, fără deţinerea unei autorizaţii sanitare de funcţionare;
  4. îmbutelierea, producţia şi comercializarea apei minerale naturale, apei minerale terapeutice, a apei de izvor sau a apei de masă fără document de înregistrare, conform prezentei legi;
  5. nerespectarea prevederilor art.45 din Capitolul 13 din prezenta lege.
  6. punerea în vânzare sau importul de ape care încalcă dispoziţiile art. 66, alin.(3) şi (4);
  7. supunerea apelor minerale naturale şi a apelor de izvor unor tratamente, altele decât cele prevăzute în Capitolul 14, din prezenta lege;
  8. punerea în vânzare a unei ape minerale naturale, care nu respectă condiţiile de calitate menţionate în Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11 sau a unei ape de izvor care nu respectă condiţiile impuse parametrilor chimici de calitate ai apei potabile, în conformitate cu actele normative privind calitatea apei potabile şi care de asemenea, nu satisface cerinţele microbiologice formulate în Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11;
  9. punerea în vânzarea a unei ape minerale naturale, a unei ape de izvor și a unei ape de masă care prezintă o etichetă ce nu se conformează Capitolului 21, din prezenta lege;
  10. importul şi punerea în vânzare a apelor minerale naturale sau a apelor de izvor, fără respectarea prevederilor din Capitolul 23, din prezenta lege;
  11. atribuirea unei ape minerale naturale sau a unei ape de izvor a unor proprietăţi referitoare la prevenirea, tratarea şi vindecarea unor boli;
  12. atribuirea de efecte benefice pentru sănătate, unei ape minerale naturale, fără ca acestea să fie autorizată conform prevederilor de la art.50, alin.(3), lit.f) în baza examenelor prevăzute în Normele tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale, emise de către autoritatea competentă prevazută la art.11;
  13. modificarea condiţiilor de exploatare şi a caracteristicilor calitative a unei ape minerale naturale sau a unei ape de izvor, fără luarea măsurilor prevăzute în Capitolul 20 din prezenta lege;
  14. încălcarea normelor prevăzute de legislaţia în vigoare privind utilizarea apelor minerale terapeutice în cadrul staţiunilor balneare.

 

Art. 74

Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 73, alin.(1) se fac de către:

  1. N.R.M., pentru nerespectarea prevederilor de la lit.a), b), f) şi m);
  2. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pentru nerespectarea prevederilor de la lit. i);
  3. Ministerul Sănătăţii, pentru nerespectarea prevederilor de la lit. b), c), e), g), j), h), k), l), şi n);
  4. Direcţiile judeţene sanitar–veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, pentru lit.d).

 

Art.75

Autorităţile menţionate la art.74 vor stabili prin ordin, limitele valorice ale amenzilor prevăzute pentru contravenţiile specificate la art.73, dacă acestea nu fac deja obiectul unor reglementări anterioare. Acestea urmează să se actualizeze cu indicele inflaţiei periodic.

 

Art. 76

Sumele provenite din amenzi se fac venit la Bugetul de Stat, conform dispoziţiilor legale privind regimul juridic al contravenţiilor.

 

 

SECŢIUNEA VI – Dispoziţii tranzitorii şi finale

 

 

Art. 77

Dispoziţiile prezentei legi se completează în măsura compatibilităţii lor cu cele ale Codului Civil, regimului concesiunilor, mediului, apelor şi pădurilor, altor reglementări de drept comun incidente.

 

Art. 78

Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, partea I.

 

Art. 79

  • În termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, deţinătorii de contracte de concesiune pentru exploatarea de ape minerale naturale, ape de izvor şi ape minerale terapeutice urmează să procedeze la recunoaşterea oficială a acestor ape, conform prevederilor prezentei legi.
  • În termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, operatorii economici care exploatează pentru comercializare ape de masă urmează să procedeze la încheierea de contracte de concesiune cu autoritatea competentă, în conformitate cu prevederile prezentei legi.

 

Art. 80

(1) În cazul licenţelor de exploatare aprobate prin hotărâre de guvern, prevederile acestora rămân nemodificate, titularii derulându-şi activitatea în aceleaşi condiţii până la expirarea duratei de valabilitate  a acestora, cu excepţia modificărilor ce pot surveni în ceea ce priveşte taxa pe activitate şi redevenţa minieră. Orice prelungire a perioadei de valabilitate a licenţelor se face în condiţiile actualei legi.

(2) În cazul concesionarilor care la momentul intrării în vigoare a prezentei legi, desfăşoară activităţi specifice, în baza unor acte de reglementare emise de către autoritatea competentă, îşi pot continua activitatea până la expirarea duratei de valabilitate a acestora.

(3) Contractele încheiate şi neaprobate prin Hotărare de Guvern până la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor fi aprobate conform art.22, alin. (2) din prezenta lege.

 

Art. 81

A.N.R.M. va publica în Monitorul Oficial al României, partea I, lista reactualizată a apelor minerale recunoscute oficial.

 

Art. 82

Normele metodologice precum şi cele tehnice la prezenta lege, se vor elabora în termen de 30 de zile de la intrarea ei în vigoare.

 

Art. 83

A.N.R.M. va colabora pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor prezentei legi, cu Ministerul Sănătăţii,Ministerul Apelor și Pădurilor, Agenția Națională ”Apele Române”, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor precum şi cu instituţiile şi autorităţile abilitate ale autorităţilor publice centrale din domeniul economiei, comerţului, finanţelor, apelor şi mediului.

 

Art. 84

La data intrării în vigoare, se abrogă orice dispoziţie legală, contrară prezentei legi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Parteneri Patronatul Roman:

Postari recente:

Dezvoltare și inovație în afaceri – Conferința online a Confederației Patronatul Român

Anunț Confederația Patronatul Român INVITAȚIE Ref: Conferința online a Confederației Patronatul Român din 22.10.2020 Vezi pagina oficiala a evenimentului: LINK 1. CONTEXT 2. CONȚINUT / ORDINEA DE ZI 3. AUDIENȚA 4....

Company profile – Insight Consult

company profile           “ADEVARATA CUNOASTERE ESTE IN PROFUNZIME”   ISTORIC Compania a fost fondată în anul 2003, de atunci a evoluat într-un mod dinamic, oferind clienților săi o gamă...

COMUNICAT DE PRESĂ

Motto: “Întreprinderea de afaceri are două - și doar două - funcții de bază: marketing și inovare. Marketingul și inovația produc rezultare; toate celelalte...

Surprize pe piața imobiliară

Investitiile in domeniul imobiliar au crescut constant in ultimii ani, adresabilitatea mentinandu-se insa catre un public cu un apetit redus de risc si pentru...
promovare online:

comentariile cititorilor